Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ställa in Mysql

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis startat mySQL på min server via det smidiga programmet mySQL manager.
Men nu ska jag väl göra användare och så vidare för att kunna köra mitt forum mot det?
Men hur? har för mig att det gick att göra med netinfo? någon som vet eller har en tutorial?

Om du har PHP och Apache igång på datorn rekommenderar jag phpMyAdmin som du hittar på:

http://phpmyadmin.sourceforge.net/

Annars har du ju alltid mysql i Terminal att laborera med. Testa att köra "man mysql".

Därutöver finns det väl en del grafiska klienter till mysql att ladda ner. De kan du säkert google:a dig till.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-12-28 17:38

tack för svaren! Hade redan laddat ner cocoa mysql fast jag ska fylla i lösenord och host, vad ska jag skriva?

Host är localhost om du kör CocoaMySQL på samma burk som MySQL.

User är root och lösenordet är tomt om du inte ändrat det sedan du installerade MySQL.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-28 23:30

Man ska alltid först säkra databasen genom att ange ett lösenord för 'root'

# logga in först 
/path/to/mysql -uroot
# sedan i mysql
SET PASSWORD FOR 'root'@'localhost' = PASSWORD('mulltoa');
# sedan for "hosten"
SET PASSWORD FOR 'root'@'hostname.domain.com' = PASSWORD('mulltoa');

Jag är väldigt ny på det här så jag är fasinerad att jag överhuvudtaget kommit såhär långt, målet är att sätta upp ett forum, (PunBB) på servern, vad behöver jag göra för att det ska fungera?

Nu har jag lyckats lösa alla problem! tackar så mkt för hjälpen!

1
Bevaka tråden