Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vhs till dvd och tvärtom?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-22 01:48

Finns det något sätt man kan bränna sina vhs filmer på dvd skivor? Finns det även möjlighet att lägga sina filmer på vhs (från avi, mov mm)?

tack på förhand!

Koppla analog videobandare till anlog in på en dv-kamera och sen firewire ut från kameran till datorn. Alltså använda kameran som mellansteg, eftersom det inte finns analog in på de flesta Macar. Eller kan man bränna av videon från bandaren till en dvd-recorder, pula in den brända dvdn i datorn, redigera med iMovie och bränna på nytt. Det finns säkert flera andra sätt också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-22 09:43

Bäst kvalitet får du om du har en DVDrecorder som Ian Curtis säger (men det går inte att redigera mpeg2 i iMovie).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-28 16:06

men jag har ingen analog på videon. finns bara scart...
vad är en dvdrecorder?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-29 02:19
Ursprungligen av hamp:

men jag har ingen analog på videon. finns bara scart...
vad är en dvdrecorder?

Det är som en VHSbandspelare, men för DVD...

Du missförstår lite... VHS är analogt oavsett scart eller någon annan överföring. Du behöver nånting som digitaliserar signalen, så som en kamera med den funktionen eller annan dekoder.

Kolla in Centrum Sirius 300-spelaren på netonnet.se som enligt deras beskrivning antagligen kan göra det du efterlyser.

- "Inspelningsbar DVD-spelare och video i en apparat. Smidigt, lätthanterbart och utrymmeseffektivt. I stället för två apparater, två fjärrkontroller och massor av kablar bakom TV:n räcker det med en apparat, en fjärrkontroll och några få kablar för att koppla ihop DVD:n och videon med TV:n.

Med Sirius 300 har dessutom möjlighet att ta backup på och spara alla dina gamla analoga inspelningar på videoband och kopiera över till framtidens digitala DVD-format. Snabbt, enkelt och smart! Det går att spela in på både DVD-R/RW och DVD+R/RW med Sirius 300."

Priset på spelaren är 3490:-

Lycka till! /Roger

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-29 12:39

det låter iofs lite smidigare men dock dyrare, men antagligen värt det tack!

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-12-29 16:49

Varför skulle det bli sämre kvalite om man kör med en kamera och använder dess A/D omvandlare, istället för att gå å köpa sig en dvd-recorder. Du digitaliserar ju bara signalen en gång i båda fallen. Dom billigare dvd-record(rarna...eh) har ju säkert ingen vidare kvalite på A/D omvandlarna, tror jag det är bättre med en kamera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-29 17:02

okej för att få lite klarhet... (ursäkta min dumhet)... jag kopplar alltså min kamera via s video till videons scart, sedan fire wire till datorn från kameran och lägger över först från vhs till dvband och sedan från dv band till dator?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-12-30 00:36
Ursprungligen av hamp:

okej för att få lite klarhet... (ursäkta min dumhet)... jag kopplar alltså min kamera via s video till videons scart, sedan fire wire till datorn från kameran och lägger över först från vhs till dvband och sedan från dv band till dator?

Det går att skippa DV Bandet och direkt spela in från VHS till te.x iMovie. DV kameran blir då en Analog till Digital konverter. och du måste ju också ha Audio kablar mellan VHS och kamera. Allt detta förutsatt att du har en DV kamera med Analog Video In.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-12-30 12:10
Ursprungligen av Kentor:

Det går att skippa DV Bandet och direkt spela in från VHS till te.x iMovie. DV kameran blir då en Analog till Digital konverter. och du måste ju också ha Audio kablar mellan VHS och kamera. Allt detta förutsatt att du har en DV kamera med Analog Video In.

Och en kamera med Dv-ut

Jag använder en dosa , en dazzle , som jag kopplar mellan videon och datorn.
Sen använder jag Pinnacle studio8 att föra över filmen till datorn.
Med Pinnacle Dazzle kan du föra över från allt som är analogt , kamera eller video!
Dock finns det ett aber , Dazzle funkar inte på mac så dom här operationerna kör jag med Windows XP istället.
En dazzle kostar ca 7-800 kr inkl programvaran!
Länk : http://www.pinnaclesys.com/VideoEditing.asp?Family=24&Langue_ID=7

1
Bevaka tråden