Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3e parts möss i OSX

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur är det med 3e parts möss i OSX med scrollhjul och 2 eller fler knappar. Stämmer det att alla möss fungerar?

Vad jag förstår så får man ju inte alla specialfunktioner på mössen, men 2 knappar och scroll räcker ju långt.

Funderar på att införskaffa Logitecs nyaste trådlösa optiska mus, och de har tyvärr inte släppt drivisar för OSX än.

• Medlem
  • International user
  • 2001-05-30 17:55

Jag sitter med MicroSoft (jag vet) IntelliMouse Optical, två knappar och scrollhjul funkar.

En polare sitter med Logitec Cordless MouseMan Optical som också funkar med två knappar och scrollhjulet. Den är ball som fan, testad med perfekt resultat upp till 4 meter. Behöver inga drivrutiner, funkar ur lådan.

Eftersom jag är polaren som kent nämner kan jag bara säga att logitechs mus är värd varenda öre. Litegranna för liten bara, och alldeles för lång sladd till radiomottageren.
Sladdlängden är väl inget problem egentligen, men till en PB hade det varit smidigt att koppla den rakt i USB porten. eller bara 10 cm sladd för att inte täcka portarna.

Nu är det bara trådlös el som saknas

Antar att ni pratar om samma mus som jag.

Cordless MouseMan™ Optical

Den e sweeet

OS X ska ha inbyggt stöd för scrollhjul och två knappar. Allt däröver kräver drivrutiner. Tror jag läste det nånstans...

Fungerar gör det, ibland... Stödet verkar dock inte vara överdrivet väl implementerat. I vissa program fungerar det ibland, ibland inte, i andra program inte alls.

Michael
(som har MS Intellimouse Explorer)

Citat:

Hur är det med 3e parts möss i OSX med scrollhjul och 2 eller fler knappar. Stämmer det att alla möss fungerar?

Vad jag förstår så får man ju inte alla specialfunktioner på mössen, men 2 knappar och scroll räcker ju långt.

Funderar på att införskaffa Logitecs nyaste trådlösa optiska mus, och de har tyvärr inte släppt drivisar för OSX än.

• Medlem
  • International user
  • 2001-05-31 09:19

Om dom har ändrat i hur musen hanteras eller försökt få det att funka genom att hitta på själv hur det ska göras så är det inte så konstigt om det inte funkar.

Jag skrev ett program igår som kollar höger och vänster musklick, och allt funkar enligt dokumentationen med min MS IntelliMouse Optical.

• Medlem
  • 2001-05-31 15:08

Jag har logitechs Wheel Mouse, den fungerar utmärkt i explorer och så, men i nästan allt annat fungerar bara de två knapparna och inte scrollhjulet.

/samuel b

Jag har en fyrknappars kensingtonmus dock utan scrollhjul (hade varit den ultimata musen med ett scrollhjul). Vänster och höger knapp funkar som det ska utan drivrutiner men musen går långsamt som bara den. Det irriterande är att det finns drivrutiner till OS X men jag kan inte ladda ner dem. Det går apsegt och så avbryts nedladdningen. Om ni känner för att test-laddaner och sedan ladda upp drivisarna på någon schysstare server så finns de här:

ftp://ftp.kensington.com/MAC/Input/MouseWorks...

Om ni vet var man kan få tag på dem förutom direkt från kensington så säg till!

Citat:

Skapades ursprungligen av: Gabriel Falkenberg:
Om ni vet var man kan få tag på dem förutom direkt från kensington så säg till!

Tog en halvminut att ladda ner dem för mig, hatr du nån ide hur jag kan skicka dem till dig? kan ju iofs maila, eller köra ICQ?

Jag tror mus-stödet är olika beroende på om man kör ett Carbon eller ett Cocoa-program...

Jag har en mörkblå Logitech MouseMan Wheel Optical (inte sladdlös) till min PowerBook...

Jag kör blåa logitechen men jag får bara scrollhjulet o fungera i vissa program (så det kan nog ligga något i carbon/cocoa snacket)... I IE5.1 så fungerar scrollhjularn som den skall, i findern inte alls...så något är skumt hursomhelst..

[ 05 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: glemme ]

• Oregistrerad
  • 2001-06-05 12:00

jag har en Logitech Mouseman wheel optical, höger klick funkar, scrollen med, men bara i andra program än Finder. Hur kommer det sig..??

Det har att göra med att Finder inte är "X:at" än. Det förvånade mig stort, men har nu läst vad Amerika-gurus tryckt ur sig, och det är ett faktum. Det kommer förhoppningsvis förändras med nästa stora uppdatering.
Att det inte fungerar i vissa program (som t.ex. Hotline för X:an) har kort och gott att göra med att det är inkompetenta programmerare som sitter och gör det. Hotline, t.ex., har aldrig haft den funktionen. Det är upp till program-tillverkaren om det stödet ska finnas med. Det är inte direkt alla som tänker på det säkert, eftersom Macens orginalmus inte har scroll.
Jag har länge trott att det ska bli bättring, men det är fortfarande ett visst antal "viktiga" program som inte har den funktionen implementerat.

För övrigt är det roligt att se Sigbjörn här...trodde du gått och blivit PC-snubbe på fulltid. Welcome back

Citat:

Skapades ursprungligen av: Atrus:
För övrigt är det roligt att se Sigbjörn här...trodde du gått och blivit PC-snubbe på fulltid. Welcome back

Kanske lite sent, men... Good to be back

• Oregistrerad
  • 2002-02-10 22:00

Min IntelliMouse Explorer fungerar utmärkt utan drivisar under X. Bara plug & play. Dock fungerade inte de två knapparna vid tummen innan jag laddade ner USB-overdrive. Men nu fungerar samtliga 4 knappar och scrollhjulet i X utan Microsofts drivisar.

Think Secret skriver om en betaversion av Microsoftsprogramvara för sina möss, så det verkar ju lovande:

Citat:

At Macworld Expo/San Francisco last month, it became known that Microsoft is actively developing Mac OS X-compatible drivers for its mouse products, such as the highly-rated IntelliMouse Explorer. In late January, the company released a pre-release version of the IntelliPoint drivers to beta testers. Sources provided Think Secret with several pictures of the fourth seed of "MS Mouse X."

In other Microsoft news, more information was recently received with regard to the forthcoming service release for Office v.X. According to a source, several issues concerning Entourage will be addressed, but Palm-sync compatibility may not be one of them -- the company is still waiting on support from Palm Computing.

För skärmdumpar och hela texten:
http://www.thinksecret.com/features/msmousex/

Sitter och kör en MacAlly iSweet Net jag inhandlade för ett år sen eller så, båda knapparna och scrollhjulet funkar perfekt. Inga extra drivrutiner eller något sånt.

Dock har USB Overdrive släpps för MacOS X (dock bara en beta) ifall någon vill ställa in sin mus bättre (om man har fler än två knappar tex).

1
Bevaka tråden