Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stoppa användninga av SSH

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Yo alla unixgurus. Jag har många användare på min burk. De flesta ska bara ha ftp-access. Hur gör man så att de inte kan logga in via SSH ? Nån configfil i respektive användares hemdirectory?

Man borde kunna göra så här. Gå in in NetInfo Manager och bläddra fram till användaren /Users/[u] i property listningen letar du reda på shell som har värdet /bin/tcsh eller liknande, ändra till /dev/null så ska det inte funka längra att logga in.

Det kanske räcker för dig att stänga av SSH / Telnet tjänsten, men då kan ju ingen logga in utifrån.

Har någon prövat att sätta igång ssh på MacOS X och sedan föra över filer via ssh till och från datorn? Det hade ju varit ap-bra om man kan göra det. ssh är ju säkrare än ftp. Jag trodde att bara man hade ssh så fungerade det där med filöverföringar men på skolan har de ssh som bara funkar på det ena sättet dvs. man kan bara logga in med terminalen och leka runt på det sättet, ingen filöverföring (vilket förövrigt är kasst eftersom de inte vill att man ska använda ftp pga. säkerheten).

Citat:

Det kanske räcker för dig att stänga av SSH / Telnet tjänsten, men då kan ju ingen logga in utifrån.

Precis .... jag vill ju kunna logga in via SSH. Jag tycker att det borde gå att styra per användare.

[ 01 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: Massebasse ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: Gabriel Falkenberg:
Har någon prövat att sätta igång ssh på MacOS X och sedan föra över filer via ssh till och från datorn? .

Det finns något som heter SCP som är filöverföring via SSH, fast jag har inte testat det än ...

scp är ett trevligt kommando. funkar i stil med

scp /local/path [u]@server:/path/on/server

1
Bevaka tråden