Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stulen Powerbook - Så fick jag tillbaka min dator!

Tråden skapades och har fått 216 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-31 00:52

Kan man skicka en bild med ett mail till min mail klient med en htmlád bild.
Och eftersom jag har automatisk brevlåda så hämtas ju mailet hem oavsett om han vill eller inte?
Och då vipps så kan man se vart ifrån bilden hämtades?

Tur att jag stängde av brandväggen igår och tog bort skärmsläckar lösenordet...
Annars så hade ju inget utav detta gott!

Mvh tobias

Ja, det kan funka.
Behöver du hjälp med det?

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-31 01:16

Jag har fått hjälp utav Mikael Svensson. Han har skickat ett mail till min tobias.nordberg(alfakrull)telia.com
Men något som jag tror va så!

Fick inte riktigt grepp.
Men skicka gärna ett du oxå!
allt är så himla välkommet...och somsagt ni får verkligen betalt av mig för det ni gör, för den som får fast sopan!

Skicka dock inget som beskriver vad ni har gjort till. Även dom 2 som ni kan skicka ev länkar, bilder å fix å trix till!
tobias(alfakrull)mac.se
tobias.nordberg(alfakrull)telia.com

För dom 2 adresserna har jag i mail klienten. Och vill ju gärna inte att denne ska få veta vad som är på gång!

Utan vill ni maila gör det då till
kungenavkungar(alfakrull)hotmail.com eller ett PM här på 99mac

Ok, ska se vad jag kan göra.

/M

  • Oregistrerad
  • 2004-12-31 12:22

Jag kan sponsra med ett knogjärn om du hittar idioten.

Senast redigerat 2005-01-23 10:34
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-31 12:41

Har för mig att man kan ser ipadressen på personen du pratar med när man kör typ Gnome ICU. Borde finns något liknande för MSN. Det finns även msn-sniffers och msn-monitors för att 'tjuvlyssna' - säkert också för att se ipadresser, ISP o dyl..

PM:a mig för mer info!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-31 13:24

Jag kommer ihåg en historia för några år sedan där en snubbe i USA blev av med sin PB. Han kunde spåra den via Timbuktu som han hade i den datorn. Timbuktu har en spårfunktion med e-mail adressen som andra Timbuktu användare kan söka på.

Killen gjorde en sökning och fann sin dator, de som hade "köpt" den satt på modem så det var ju enkelt för polisen att hitta den som hade datorn.

Med IP-nummer ska det ju vara lika enkelt att spåra.

Janne

-----------------------
Janne Suhr
Color Consult AB
Stockholm
http://www.colorconsult.se
http://www.protouring.se

Ursprungligen av jannes:

Jag kommer ihåg en historia för några år sedan där en snubbe i USA blev av med sin PB. Han kunde spåra den via Timbuktu som han hade i den datorn. Timbuktu har en spårfunktion med e-mail adressen som andra Timbuktu användare kan söka på.

Killen gjorde en sökning och fann sin dator, de som hade "köpt" den satt på modem så det var ju enkelt för polisen att hitta den som hade datorn.

Det stämmer bra, här finns en tråd om denna händelse:

Hittade stulen iMac med Timbuktu och AppleScript

Ursprungligen av atomlab:

Någon snodde min PB G4 i mitt hem idag!

Och nu använder han min MSN.....Kan jag på något sätt kolla vart han surfar ifrån??

//t

Vill påpeka att dom gjorde inbrotten i min lägenhet och tog:
1 PB 15" 1,33Mhz, 60GB disk 756Ram OBS Spanskt tangentbord! serie nr v73498zmnrz
1 LaCie d2 bigdisk 500gb med foten monterad serienr 10120410260005
1 BT mus
1 iPod 15gb Stort Atlas märke på baksidan
1 iPod 40gb

Dom tog inga Ladd kablar till datan så allt är bara konstigt! tog inte någon utav telefonerna som låg brevid, digitalkamera eller en IWC klocka!

Det som kan ge upplyssningar som gör att jag får tillbaka sakerna får en iPod 40Gb eller kanske en LaCie 500gb disk....du bestämmer!

Det är för jävligt att människor beter sig så !

1. Ta fram din Mac adress på din PowerBook : det borde så i papperna om din powerbook, om inte så kan Apple garanterat få fram din Mac adress med hjälp av serie nr på din dator

2. Sedan pingar du mac adressen så får du svar från vilket ipnr dator för tillfället har tilldelar sig.

3. sedan tar du fram ipfinder och kollar up vart ipnr finns, finns flera olika ip adress program på Webben ( webbbaserat ) som visar vart i landet datorn befinner sig och vilken operatör han använder!

4. Sedan ringer du operatören och anger din Mac adress så de kan verifiera och då kan operatören ge dig exakt adress och även telenr. Sedan går du till polisen och gör en anmälan och kräver få tillbaks datorn!

Senast redigerat 2005-01-21 00:09
  • Oregistrerad
  • 2004-12-31 14:10
Ursprungligen av Hunter78:

...Sedan går du till polisen och gör en anmälan och kräver få tillbaks datorn!

Det blir säkerligen mycket svårt att få tillbaka grejorna. Själv skulle jag vara mycket sugen på att kontakta några storvuxna ryssar som gick hem till personen i fråga och hämtade grejorna. Men självklart kan man inte göra så.

Lider med dig! Oberoende om försäkringar och dyl gör att du får tillbaka större delen av det ekonomiska värdet så är det jobbigt att bli av med grejor.

Lycka till med att få fast grisen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-31 14:57

Han har använt datan idag igen!
Mailet från mail.mac.se är nerladdat och då även mailet från email]

Men han har inte loggat in med msn!

//tobias

Senast redigerat 2005-01-20 23:11
  • Medlem
  • Borås
  • 2004-12-31 17:22
Ursprungligen av atomlab:

Han har använt datan idag igen!
Mailet från mail.mac.se är nerladdat och då även mailet från tobias.nordberg@telia.com

Men han har inte loggat in med msn!

//tobias

Har ni då inte fått tag på hans IP med hjälp av en bildlänk?

Vad ni än gör tycker jag att ni ska strukturera till det ltie eller så, för han lär väl inte bli lite fundersam om det helt plötsligt drösar in 5 relativt suspekta mail.. Iofs kanske han inte har någon koll alls och inte inser, men nog skulle många märka när någon försöker få tag i ens IP. Speciellt om det är en snodd burk.

Hur som helst önskar jag lycka till, detta suger verkligen! Om jag kan hlöpa till med något säg bara till

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-31 14:59

jag kunde inte få tag i MAC adressen hos mac supporten och telia hade det inte då jag inte gjort någon felanmälan någonsin på mitt bredband!

Får lov att ringa till telia abuse som kan hjälpa mig, men dom har inte öppet idag!

//tobias

  • Medlem
  • Öland
  • 2004-12-31 16:25

usch blir skakad av detta...

tyvärr kan jag inget som kan hjälpa dig, men du skall veta att jag är med dig...
hoppas allt löser sig...

//Filip

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-31 18:57

Jag sitter nu och försöker ta reda på MAC addressen till den stulna datorn!
Inte helt enkelt.

Apple har den inte! konstigt nog eftersom dom verkar ha så bra kolla på resten utav deras nr.
Telia har den inte. Även fast dom använder MAC adressen i alla mails som hämtas hem från deras server.
Det som verkar kvarstår är att vänta på att Telias Abuse grupp öppnar någongång under dagarna!

Tillsdess är det bara å sitta på å kolla när dem använder min data! och lyssnar på min musik!

  • Medlem
  • 2004-12-31 19:05

Log på routern?

Det finns ingen log i någon router som du använt som du kan kolla? Exempelvis loggar DI-614+ varje gång som en enhet initierar kontakt och i samband med detta skrivs även MAC-adressen ut.

Tänk också på att ethernet-kortet och det trådlösa kortet i datorn har olika MAC-adresser vilket innebär att du inte kan vara säker på vilken MAC-adress som används vid personens surfning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-31 19:09

Jo det är ju sant! har ju en Airport extrem som jag inte startat om!
Ifrån den har jag både använt ethernet kabeln och airporten mot.

Hur kan man kolla det?
ZyXel modemet lär väl oxå ha någon sorts logg?

Även om dom har 2 olika MAC-adresser så tar jag ju reda på båda. Om jag så måste lära mig taiwanesiska och ringa ner till tillverkaren utav dom båda!

//tobias

  • Medlem
  • 2004-12-31 19:38

Tyvärr verkar inte Apples produkter ha en log i sina trådlösa basstationer så det hjälpte ju inte.

För zyxxel-modemet får du kolla på deras hemsida.

Eventuellt måste man eventuellt sätta på loggningen i utrustningarna innan för att det ska fungera, logfilerna brukar inte vara speciellt stora.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-31 19:41

Med tanke på att det är bara 2 datorer som har loggat in på routeln/modemet sen det hände måste ju saker å ting va loggade.

varav den ena har är ju fortfarande påloggad!

Ursprungligen av atomlab:

Med tanke på att det är bara 2 datorer som har loggat in på routeln/modemet sen det hände måste ju saker å ting va loggade.

varav den ena har är ju fortfarande påloggad!

Det borde finna en logg med ip nr och Mac adress! kolla upp i din router !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-01 20:54

Jo jag har kollat. men har inte hittat något som man kan se loggarna igenom!
Använder Airport extrem kopplad till en zyxel i 660 presige serien.

//tobias

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-01-01 21:49

Nu har jag kollat med loggarna på mac.se och jag har fått fram två ip-adresser som anslutit till Tobias mac.se-konto de senaste dagarna varav ett är ett chello-ip som jag antar är Tobias och ett är ett Österrikiskt ip-nummer; xxx-xxx-xxx-xxx.work.xdsl-line.inode.at (exakt adress utelämnad x:en är igentligen siffror)

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-01-01 22:19

Är jag helt ute och cyklar nu, eller är det inte så att man inte kan ARP-pinga över internet? För att ARP skall gå över olika nät måste det väl till ARP-proxy?

I vilket fall som helst tycker jag vi skall vara glada att han fortfarande sitter o använder din dator och lyssnar på musik istället för att ha sålt den vidare :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-01 22:29

Jag är fruktansvärt glad över att han ännu inte har flåsat ut disken!
Då finns det ju fortfarande en möjlighet för mig att få fram mac adressen. Och alla mina kort!

Tråkigt att bli av med saker, desto bättre att inse att det va ett dumt asshole som snodde den och inte vet vad han håller på med

ARP-pinga? ARP-proxy? är det bra eller dåligt....

//tobias

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-01-01 22:47

Vad ska du ha MAC adressen till? MAC-adressen är adressen på nätverkskortet. Det är olika MAC-adresser på ditt airport-kort och på det inbyggda ethernet-uttaget. MAC-adresser överlever inte förbi routrar så om din dator står bakom en router hemma i ditt nät kan ingen extern tjänst (som mac.se eller telia) berätta för dig vad din dator har för MAC-adress. (Den MAC-adress telia skulle kunna ha är, om du har en router, routerns adress)

Ursprungligen av Arvid:

Vad ska du ha MAC adressen till? MAC-adressen är adressen på nätverkskortet. Det är olika MAC-adresser på ditt airport-kort och på det inbyggda ethernet-uttaget. MAC-adresser överlever inte förbi routrar så om din dator står bakom en router hemma i ditt nät kan ingen extern tjänst (som mac.se eller telia) berätta för dig vad din dator har för MAC-adress. (Den MAC-adress telia skulle kunna ha är, om du har en router, routerns adress)

Telia kan spåra en macadress men det är förutsättning att telia har loggat en kominikation!
Telia han både pinga på ipadressen och på Mac adressen! Vid ping får då man svar var datorn befiner sig ( alltså närmaste telestationen ) även om man är bakom en router . Sedan kan Tela m.m. se under vilket telenr personen surfar under!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-01 23:03
Ursprungligen av Hunter78:

Telia kan spåra en macadress men det är förutsättning att telia har loggat en kominikation!
Telia han både pinga på ipadressen och på Mac adressen! Vid ping får då man svar var datorn befiner sig ( alltså närmaste telestationen ) även om man är bakom en router . Sedan kan Tela m.m. se under vilket telenr personen surfar under!

Det förutsätter ju att tjuven är uppkopplad via telia. Utanför deras nät har du ingen nytta av MAC-adressen. På samma sätt kan Chello (som det verkar röra sig om i det här fallet) spåra datorn mha MAC-adressen om tjyven är inkopplad i deras nät (och inte ligger bakom en router).

Atomlab: Du har ju en polisanmälan, så jag tycker att du skall be polisen att ta kontakt med Chellos abuse-avdelning (eller motsvarande). I det fallet torde Chello (det hade iaf vissal andra isp:er gjort i ett sådant fall, hehe) lämna ut personuppgifter till Polisen, vilket ju kan hjälpa till i det här fallet. Internet leverantörer brukar så långt som möjligt försöka skydda sina kunder, men om polisen knackar på med en polisanmälan i näven så har de inget annat val än att meddela polisen vem som hade just den ip-adressen vid just det tillfället.

Ursprungligen av tei:

Jo, men det förutsätter ju att tjuven är uppkopplad via telia. Utanför deras nät har du ingen nytta av MAC-adressen.

Kanske inte Tänk många andra operatörer går via Telias telestationer!
Men principen är den samma egentligen oberoende vilken operatör man använder!
Alla operatörer loggar både ip och macadress när datorn är uppkopplad!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-01 23:02

Gott nytt år på dig.

Men pratade med en kille och har jag båda mac addreserna så är det inte helt svårt å söka upp honom. Inte så att man alltid sitter bakom en bra brandvägg eller en router!
Men men nu har jag ju en ip address som han har använt 3 ggr på 2 dagar under ganska långa perioder (3tim) (2tim) (15min) så det är ju inte ett internet cafe han lurar på

Finns det lågon sida där jag får fram mer än att det är chello han använder?

//tobias

Hur pingar man en macadress?

Bevaka tråden