Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krasch vid uppdatering till 10.3.7 - PB död!

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-17 23:06

Det värsta av det värsta har hänt, eller nästan i alla fall: jag uppdaterade till 10.3.7 när PowerBooken (12" 1.25) fick KernelPanic... nu kan jag inte starta upp den - inte ens från cd:n "Återskapa Program". Jag får dock upp den som disk i FireWire Target mode, så informationen går att rädda - men hur f-n ska jag installera ett nytt system?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-18 00:52

Om du får upp den som firewiredisk i target mode, så borde du väl kunna installera ett system på den från en annan dator. Eller tänker jag helt fel nu?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-18 12:32
Ursprungligen av Pelle Hedeblom:

Om du får upp den som firewiredisk i target mode, så borde du väl kunna installera ett system på den från en annan dator. Eller tänker jag helt fel nu?

Jag vet faktiskt inte, tanken slog mig men jag har inte orkat ta tag i det än....men jag ska undersöka möjligheterna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-19 00:10

Jo det går att installera på det sättet. Du kan också klona ett system från en annan hårddisk via FW med hjälp av t.ex Carbon Copy Cloner (sök på versiontracker).

Min Pismo död

min pismo dog med...vad ska man göra...satan..

  • Oregistrerad
  • 2004-12-22 00:23

Starta från systemCD:n (OS X installation).
Kör "installera och arkivera".
Uppdatera nya systemet… (Leta combos lämpligen)

Ursprungligen av Pär:

Starta från systemCD:n (OS X installation).
Kör "installera och arkivera".
Uppdatera nya systemet… (Leta combos lämpligen)

men daaa läs lite...det går ej att starta från osx skivan...

  • Oregistrerad
  • 2004-12-22 00:38
Ursprungligen av Mauricio:

men daaa läs lite...det går ej att starta från osx skivan...

Jaha …
Och var fan står det? Läs själv…

(Du menar att 'återskapa program' och installation av OS X är samma sak?)

Ursprungligen av Pär:

Jaha …
Och var fan står det? Läs själv…

(Du menar att 'återskapa program' och installation av OS X är samma sak?)

Jag menar att det går inte att starta datan överhuvettaget från cdn...
vilken cd som helst dumbo

  • Oregistrerad
  • 2004-12-22 11:37
Ursprungligen av Mauricio:

Jag menar att det går inte att starta datan överhuvettaget från cdn...
vilken cd som helst dumbo

Då är det väl för fasen fel på cd-spelaren...
Brukar du ringa Telias kundtjänst när batteriet är slut i bilen eller?

Ursprungligen av Pär:

Då är det väl för fasen fel på cd-spelaren...
Brukar du ringa Telias kundtjänst när batteriet är slut i bilen eller?

KernelPanic först...nu är det Töntpanic med...

  • Oregistrerad
  • 2004-12-22 12:17
Ursprungligen av Mauricio:

nu är det Töntpanic med...

Framför Pismon antar jag...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2004-12-22 14:27

Har varit med om att det inte gått att starta datorn efter hägningar vid tex uppdateringar, det har då inte heller gått att starta från cd/dvd eller system på annan HD. Det verkar inte vara något hårdvarufel på maskinen men den startar inte.

Har inget tips på hur man fixar det, men kanske någon annan har det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-22 15:38
Ursprungligen av MatsOlov:

Har varit med om att det inte gått att starta datorn efter hägningar vid tex uppdateringar, det har då inte heller gått att starta från cd/dvd eller system på annan HD. Det verkar inte vara något hårdvarufel på maskinen men den startar inte.

Har inget tips på hur man fixar det, men kanske någon annan har det.

Jag var med om det igår när jag skulle uppdatera till 10.3.7 och fick lite panik till en början.

Men det gick att starta från den första Panther CD-skivan, det är bara det att det tog väldigt mycket längre tid än normalt och att den inte läste lika frenetiskt från skivan som normalt. Gick ut ett tag och installationsprogrammet igång när jag kom tillbaka 5 minuter senare, sedan var det bara att arkivera det gamla systemet och installera nytt. Därefter var det inga problem att köra igång uppdateringen till 10.3.7 igen.

variation på tema

En variant är ju att spara undan, nyinstallera och ta hem en tidigare uppdatering, åtminstone 10.3.6 finns här: http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-22 12:07
Ursprungligen av Mauricio:

Jag menar att det går inte att starta datan överhuvettaget från cdn...
vilken cd som helst dumbo

Vårda ditt språk här inne, det här är inte vilket skitforum som helst. Du behöver jobba på stavningen också samt att det heter datorn och inte datan!

Ursprungligen av Earth:

Vårda ditt språk här inne, det här är inte vilket skitforum som helst. Du behöver jobba på stavningen också samt att det heter datorn och inte datan!

Fördomar

Nu har jag fixat den..
pram:D

Inte för att det hjälper men Apple varnade väl för att OM man hade externa FW-diskar så kunde man råka ut för Cernel Panic och dom gav väl rådet att koppla ur externa enheter ?

Jag var tvungen att plocka isär pismon.. alltså alla delar..sen var det att starta och hålla alt+äpple p+r så ordnade det sig...

skärping apple

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-01 18:27

å, ä och ö

Hej, jag har kopierat text från en nätpublikation men när jag lägger in texten i Word 2004 kommer bokstäverna med prickar inte med. Någon som vet hur jag åtgärdar detta? Det fungerade utmärkt i Office 2003.

Ursprungligen av Manssonskultur:

Hej, jag har kopierat text från en nätpublikation men när jag lägger in texten i Word 2004 kommer bokstäverna med prickar inte med. Någon som vet hur jag åtgärdar detta? Det fungerade utmärkt i Office 2003.

Johnny, johnny johnny. Det är med blandade känslor jag ser att du hittat till 99mac. Men men, jag hoppas du lär dig mycket här. Det finns mycket att ta del av.

Se det här som ett råd, inte ett hot: Lär dig reglerna för hur man beter sig på forum. Det finns regler och tips för nybörjare. Du hittar dem här: http://99mac.se/info/villkor.php

Här kommer ett tips direkt:

1) Ställ inte dina egna irrelevanta frågor i andras trådar. Skapa en egen tråd.
2) Se till att leta upp en lämplig plats att starta en tråd i. Det kan vara svårt ibland, då gränsen kan vara flytande, men din fråga är i alla fall inte särskilt relaterad till OSX klient (särskilt inte en uppdatering som gått snett).
Mitt tips här är att gå till avdelningen "Övriga programvaror" som du finner här: http://99mac.se/forum/forumdisplay.php?f=13

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-02 18:41

Fel tråd

Misstag att jag hamnade i en annans tråd.

Du kan ta bort det genom att klicka på "redigera" som du ser underst i ditt eget inlägg. Du kan t.ex. radera innehållet och bara skriva in texten: "Borttaget pga postning i fel tråd".

Eller så låt det ligga, ingen skada skedd liksom.

Eh...okej, vi lämnar detta tror jag.

1
Bevaka tråden