Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äpplet får ny design?

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-11-30 05:41

sa hur gor man?

• Medlem
  • 2004-11-30 17:32
Ursprungligen av David Molarin:

Har läst att man kan byta ut det blå äpplet i menyraden... Hur sjutton gör man det? Min syrra skulle bli överlycklig av ett vintage-äpple.

JAAA, berätta jag vill också veta!!!!

• Medlem
  • Nässjö
  • 2004-11-27 23:06

Hård metall och mjuka saftiga äpplen hör inte ihop.
Hård metall sänder med andra ord fel signaler.
Metall har även en tendens att bli omodernt ganska snabbt.

Allt är inte guld eller silver som glimmar.

jag som hoppas mer och mer för varje dag att apple ska droppa metall-looken. ser ut som ett 'häftigt' modernt kök på steroider - ingen vill väl ha flottiga handavtryck på sina finder-fönster?

nej usch! fruktansvärt "MTV" det där äpplet, bling bling och mainstream också.
snyggaste är ett vitt äpple mot svart bakgrund ellet svart äpple mot vit bakgrund.
originalet (den i pride färgerna) är rätt retro iallafall och klart snyggare änn krom.

Nja, jag antar att jag kan ha en åsikt om det där nya äpplet, om jag bara kunde se hans bifogade bild. Får väl ta och skriva några helt meningslösa inlägg, som det här, för att kunna göra det...

Får väl ändå säga att jag gillade Apples gamla logga, regnbågen, skarpt. Den var lite mer lekfull och varm. Kan inte direkt påstå att jag gillar fenomenet att alla företag idag ska springa åstad och skaffa sig coola, hippa och minimalistiska loggor där man ibland inte ens kan se vad det ska föreställa. Apple kanske gjorde det för att spara på den dyra färgen i kopieringsmaskinerna...

• Medlem
  • 2004-12-14 17:51
Ursprungligen av dani_gbg:

Nja, jag antar att jag kan ha en åsikt om det där nya äpplet, om jag bara kunde se hans bifogade bild. Får väl ta och skriva några helt meningslösa inlägg, som det här, för att kunna göra det...

Får väl ändå säga att jag gillade Apples gamla logga, regnbågen, skarpt. Den var lite mer lekfull och varm. Kan inte direkt påstå att jag gillar fenomenet att alla företag idag ska springa åstad och skaffa sig coola, hippa och minimalistiska loggor där man ibland inte ens kan se vad det ska föreställa. Apple kanske gjorde det för att spara på den dyra färgen i kopieringsmaskinerna...

håller med dej, att göra en stilren design är bland det enklast vad gäller design. gamla loggan var bättre på alla sätt, men det var vad jag hört för att det ser dumt ut i uppskalad version som apple bytte....och att de ville flytta färgerna från äpplet till datorerna skulle va rätt grymmt med beiga äpplen på de tidiga imacsen...

• Medlem
  • 2005-01-03 01:59
Ursprungligen av Dasse:

håller med dej, att göra en stilren design är bland det enklast vad gäller design. gamla loggan var bättre på alla sätt, men det var vad jag hört för att det ser dumt ut i uppskalad version som apple bytte....och att de ville flytta färgerna från äpplet till datorerna skulle va rätt grymmt med beiga äpplen på de tidiga imacsen...

Stilren design är bland det svårare att göra. Det ligger sååå otroligt mycket tanke bakom varje linje varje drag.

Tror det kommer att fungera. Liten, subtil förändring (förädling) som jag tror enbart kommer ses som positiv. Jag litar helt enkelt på apple.

Viill påminna om att Airport Extreme har ett stort kromat äpple på sig...

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2004-12-12 11:35
Ursprungligen av Gustaf Haag:

Viill påminna om att Airport Extreme har ett stort kromat äpple på sig...

Samma sak gäller min iMac G4 globe.

-- Patrik

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-13 23:38

Och på tal om ordet bög, så betyder det "snål bonde" och inte "homosexuell man".
Om man nu skall märka ord.

• Medlem
  • 2004-12-14 01:51
Ursprungligen av Netzach:

Och på tal om ordet bög, så betyder det "snål bonde" och inte "homosexuell man".
Om man nu skall märka ord.

det finns säkert många snåla bondar som är bögar, men de flesta är nog andå homusexuella män

• Oregistrerad
  • 2004-12-14 19:04

Jag tycker tvärt om.Bland det värsta jag vet är en massa böjar,krokar,kurvor och kulörer.Pratar inte om just Apples gamla logga utan generellt.
Det ska vara ENKELT och snyggt,och med det menar jag att man ska kunna se vad det föreställer.Då är loggan lättare att lägga på minnet,större frihet att välja kulör på produkten och framförallt att den håller längre genom tiderna.
Säger tvärtemot vad Dasse sade och håller på att en enkel logga är bra mycket svårare att designa än en med massa krusiduller överallt. (vill inte bråka med dig,bara tjafsa,hehe)

Ett bra råd jag fick av en designer var att om kunderna kunde rita upp ditt företags logga med en vanlig penna och papper,då är man på rätt väg.
Givetvis tycker ju alla olika,men om man går tillbaka historiskt sett så har ju de enkla symbolerna hållit sig kvar medans de kruxiga försvunnit.

• Medlem
  • 2004-12-14 19:31
Ursprungligen av Dalachriser:

Jag tycker tvärt om.Bland det värsta jag vet är en massa böjar,krokar,kurvor och kulörer.Pratar inte om just Apples gamla logga utan generellt.
Det ska vara ENKELT och snyggt,och med det menar jag att man ska kunna se vad det föreställer.Då är loggan lättare att lägga på minnet,större frihet att välja kulör på produkten och framförallt att den håller längre genom tiderna.
Säger tvärtemot vad Dasse sade och håller på att en enkel logga är bra mycket svårare att designa än en med massa krusiduller överallt. (vill inte bråka med dig,bara tjafsa,hehe)

Ett bra råd jag fick av en designer var att om kunderna kunde rita upp ditt företags logga med en vanlig penna och papper,då är man på rätt väg.
Givetvis tycker ju alla olika,men om man går tillbaka historiskt sett så har ju de enkla symbolerna hållit sig kvar medans de kruxiga försvunnit.

Du har mycket rätt tycker jag, har själv ett företag med en ganska stilren hemsida, men jag tycker att detta med stilrenhet har blivit överdrivet ändå....blir så alergiskt förbannad varje gång jag ser ett galleri med vita väggar och höga svarta versaler där det står galleri, vafan ?, lite fantasi tack......

såhär arg eller bra tror jag inte alls att jag är, men ville bara överdriva för att få fram mitt budskap :-), att stilrent inte är samma som bra design/layout, som Macworld till ex. tråkig stilren tidning, stilrena macar skall publiceras i färgsprakande tidningar M3 tycker jag har ett skönt upplägg...

Att en kund skall kunna rita upp loggan, det ligger nog mycket i det !

Hehe den logan fanns ju bara till första macen, borde inte räknas!

• Oregistrerad
  • 2004-12-14 21:30

Håller med dig Dasse,om att stilrenheten har blivit överdriven.Typiskt människor egentligen.
Vi klarar oss inte att vara lagom, allt måste överdrivas.

Ni är rätt lustiga faktiskt, en blandning av macnördar och besserwissers....men kul att läsa

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-02 22:55

Den klassiska är den klart snyggaste, dom borde ha fortsatt med den

Bevaka tråden