Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sydsvenskanläsare: tänker ni på vem som redigerar?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-12-30 23:31

Vi som redigerar Sydsvenskan har sedan nåt år eller två byline i huvudet på i stort sett varje uppslag, bland annat för att höja statusen och för att öppna för mer (intern?) feedback.
Nu undrar jag om ni som läser tidningen tänker på att bylinen finns öht och om ni i så fall reagerar på den på samma sätt som på foto- eller textbyline. Hur är det?

edit: bild skulle vara foto

Senast redigerat 2004-12-31 00:23

Vad är en byline? Läser Sydsvenskan, men har inte noterat detta. Får väl se efter noggrannare imorgon. Tråkigt för er som jobbar där att ni fått trojkan från Kristianstadsbladet över er. Maken till dålig tidning (Bladet) har jag aldrig läst. Om Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning (salig i minne) för mig står för en toppentidning, seriös, välavvägd, initierad, så utgör Bladet motpol: bottenblaska, oseriös, tendensiös och osaklig. Går Sydsvenskan samma väg, så lär SkD få fler läsare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-31 00:16

allså en bild på personen som har skrivit artikeln....

• Medlem
  • 2004-12-31 00:22
Ursprungligen av atomlab:

allså en bild på personen som har skrivit artikeln....

mja, då är det en bildbyline. Jag formulerade mig visst slarvigt i första inlägget. fotobyline är "Foto: Patrick Persson", textbyline "Text: Katia Wagner" bildbyline är samma sak fast kompletterad med bild på vederbörande.

• Medlem
  • 2004-12-31 00:20

Ursäkta. Byline är som en... signatur. Typ "Text: Joakim Palmqvist Foto: Leif Å Andersson"
Högst upp under den streckade linjen i huvudet står det "Redigering: namn namn" på de flesta uppslag.
(Det gäller av nån anlening inte Dygnet runt, börssidor, kalendariesidor och andra som görs av sk sidmakare. På Dyngan har vi byline på förstasidan som ska gälla hela Dyngan.)

• Medlem
  • Älmhult
  • 2004-12-31 09:35
Ursprungligen av Baron:

Vi som redigerar Sydsvenskan har sedan nåt år eller två byline i huvudet på i stort sett varje uppslag, bland annat för att höja statusen och för att öppna för mer (intern?) feedback.
Nu undrar jag om ni som läser tidningen tänker på att bylinen finns öht och om ni i så fall reagerar på den på samma sätt som på foto- eller textbyline. Hur är det?

Pinsamt att jag aldrig sett det. I och för sig så slutade jag prenumerera på tidningen tidigt 2002 och läser i princip bara fredagstidningen numera. Fast någon gång borde jag lägga märke till det... Ska kika nogrannare idag

Har faktiskt heller aldrig lagt märke till det, trots daglig läsning sedan ett antal år tillbaka.

Jag har lagt märke till den iaf

Jag kollar ganska ofta vem som ritat sidorna, men med ett förflutet som redigerare på sydis och en sambo som jobbar där nu så räknas det kanske inte.

• Medlem
  • 2004-12-31 17:24

Nä, du räknas inte. Gott nytt år på dig din skråförrädare!

• Oregistrerad
  • 2004-12-31 21:36
Ursprungligen av Baron:

Tycker det är skitbra. Läser inte tidningen själv så ofta, bor i norr, men tror framför allt att det kan göra sidorna bättre eftersom ni säkert vill att era sidor ska bli bra. Blir enklare dialog för redigerare-reportrar oxå.

Tror och hoppas att fler tidningar börjar med detta, men trenden verkar ju gå åt det hållet.

Mvh Jocke

Vet inte, då jag inte läst Sydsvenskan. Men det låter som en rolig idé. Fast vad det ger läsarna vet jag inte. Har jobbat som redigerare här i Norrbotten i många år, vi brukar mest snacka om bra/dålig redigering på morgonmötena. Fast då är ju kvällsredigerarna oftast inte vakna, vilket är synd. De borde få feedback när de går på skiftet vid eftermiddagsavlösningen.

• Medlem
  • International user
  • 2005-01-02 20:26

Faran är väl när en hel drös med medarbetare alla skall namnges.. titta på alla namn efter långfilmerna numera... catering... husvagnar - hundtränare - hund... sminkmärken.. ass til ass till assen osv....

• Oregistrerad
  • 2005-01-02 21:04
Ursprungligen av fjellis:

Faran är väl när en hel drös med medarbetare alla skall namnges.. titta på alla namn efter långfilmerna numera... catering... husvagnar - hundtränare - hund... sminkmärken.. ass til ass till assen osv....

Fast, jag tycker snarare det är märkligt att det inte står. Vem som redigerar är ju helt avgörande för hur sidan/artikeln ser ut. Ett minst lika viktigt uppdrag som det reportern/fotografen gör.

• Medlem
  • International user
  • 2005-01-02 21:14
Ursprungligen av helljock:

Fast, jag tycker snarare det är märkligt att det inte står. Vem som redigerar är ju helt avgörande för hur sidan/artikeln ser ut. Ett minst lika viktigt uppdrag som det reportern/fotografen gör.

Håller med men ser faran... fler o fler kräver att deras namn skall vara med så fort ngt publiceras..

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-02 21:19

Jag har inte sett det förrän nu...

• Medlem
  • 2005-01-03 12:53

Har faktiskt inte heller sett det förräns nu.
Det var ju trevligt att man kan se det.

-Hur länge har det varit så?
Kom detta till i.o.m. formatbytet eller har jag varit blind längre än så?

/A

• Medlem
  • 2005-01-03 21:54

jag tror det kom när B och C blev tabloid. Ett tag sedan mao...

• Medlem
  • 2005-01-10 11:35

Nå, nu när ni vet, bryr ni er? Är det skillnad på redigerare och reporter? (Är man mer eller mindre intresserad av vem som skrivit eller redigerat eller plåtat? Bryr man sig alls?)

jag tycker det är relevant i de fall där redigerar har (relativt) mycket frihet, och faktiskt kan göra skillnad på sidorna.
Nu läser jag inte sydsvenskan så jag har inte märkt det. Men det låter bra.

• Medlem
  • International user
  • 2005-01-10 12:19

Bra sätt att kunna få mer lön?

• Medlem
  • Älmhult
  • 2005-01-10 21:22

Jag läste tidningen i fredags, hade glömt denna diskussionen och såg naturligtvis inte det... fast jag inser att jag läser blaskan mkt slarvigare nu när jag köper enstaka lösnummer än när jag fick den i lådan varje dag.

1
Bevaka tråden