- gurne
- Medlem ●
- Alingsås
Ja, kanske. Verkligen på tiden i så fall, det skiljer ju en hel del i Svenska Applestore mot amerikanska.
Glöm inte att svenska Apple Store har moms i priset, det är ju 25 procent bara det (men visst, skiljer ändå en del).
Visst, men hur var det med det där? Har för mig att jag läste en diskussion med Björnström m.fl. om momssatser hit och dit här nyss, och det verkade ju som att priserna på Apple Store USA var de som gällde. I så fall skiljer det ju massor.
Nej, iBooken har varit 1,2-1,33 Ghz sen förra uppdateringen, men innan dess var den på 1 Ghz.
Visst, men hur var det med det där? Har för mig att jag läste en diskussion med Björnström m.fl. om momssatser hit och dit här nyss, och det verkade ju som att priserna på Apple Store USA var de som gällde. I så fall skiljer det ju massor.
Ja, Björnström är ju mera berest i USA än mig, men så vitt jag vet är priserna på amerikanska Apple Store utan moms och i Sverige med moms. Momsen i USA är lägre och olika i olika delstater. Här kan du läsa mer om "sales tax" som det heter.
I mecenatstoren finns en ny (eller återuppstånden) enkel 1,8 GHz G5a för drygt 12 lappar.
Ja, Björnström är ju mera berest i USA än mig, men så vitt jag vet är priserna på amerikanska Apple Store utan moms och i Sverige med moms. Momsen i USA är lägre och olika i olika delstater. Här kan du läsa mer om "sales tax" som det heter.
Mycket möjligt att du har rätt. Hittade i alla fall tråden som jag pratade om här.
Björnström skrev:
I USA finns inte moms på samma sätt som här, där har man en statlig salestax på upp 4-9% men den läggs inte på priset om man köper ifrån en annan stat än den man bor i. Med andra ord är alla priser på AppleStore det pris som skall betalas.
I Sverige har vi enorma 20% moms så du måste ta priset * 1,25.
Priset på iPods verkar dock inte ha förändrats...
Någon som hittat var man kan se prisjusteringarna i kronor produkt för produkt?
Bara det är ju köptriggande.
Prova att söka på Pricerunner innan dom hinner uppdatera, det gör jag kanske inte så smidigt men det fungerar
Mycket möjligt att du har rätt. Hittade i alla fall tråden som jag pratade om här.
Ah, ja det där stämmer väl, men jag trodde att det var så att man bara får köpa utan moms från en delstat till en annan om säljaren inte har verksamhet i den delstaten. Typ. Sen snackar Björnström om 20 procent i Sverige och det är fel, det är 25 procent (däremot blir det 20 procent av priset när man lagt på momsen, men det är ju fel sätt att räkna).
Hursomhelst spelar detta ingen roll, för priserna på Apple Store US är utan amerikansk moms medan svenska Apple store är inklusive 25 procent moms. Ska man jämföra priserna måste man kolla på de svenska priserna exklusive moms (som också finns angivna). T.ex. ska man jämföra 999 dollar för den minsta iBooken med 7.596 kr. Inget annat.
Någon som hittat var man kan se prisjusteringarna i kronor produkt för produkt?
Bara det är ju köptriggande.
MacBarometern kanske? Den är inte uppdaterat ännu...
Edit: Eller kolla Martin Belaks jämförelse
Hursomhelst spelar detta ingen roll, för priserna på Apple Store US är utan amerikansk moms medan svenska Apple store är inklusive 25 procent moms. Ska man jämföra priserna måste man kolla på de svenska priserna exklusive moms (som också finns angivna). T.ex. ska man jämföra 999 dollar för den minsta iBooken med 7.596 kr. Inget annat.
Ja, jag håller med om att man måste räkna så.
Det där med om momsen är 20 eller 25% debatterades flitigt i den där tråden och det verkade som att det berodde på vilket ord man använde. Är ingen ekonom så jag skiter i det helt enkelt..
Hursom är det kul att de sänker priserna rejält, nu får det nog bli den där 14"-iBooken jag har funderat på ett tag ändå! Prisskillnaden 12-14" minskade ju nu. Tänkte försöka få tag på nån begagnad, men med de här priserna kan man ju lika gärna köpa en ny! Gött!
Ja, jag håller med om att man måste räkna så.
Det där med om momsen är 20 eller 25% debatterades flitigt i den där tråden och det verkade som att det berodde på vilket ord man använde. Är ingen ekonom så jag skiter i det helt enkelt..
Hursom är det kul att de sänker priserna rejält, nu får det nog bli den där 14"-iBooken jag har funderat på ett tag ändå! Prisskillnaden 12-14" minskade ju nu. Tänkte försöka få tag på nån begagnad, men med de här priserna kan man ju lika gärna köpa en ny! Gött!
Momsen är 20%. Kostar en vara 5kr är 1kr moms (20%). Har man priset utan moms (4kr) måste man dock lägga på 25% för att få det korrekta priset med moms (4*1.25 = 5).
Momsen är 20%. Kostar en vara 5kr är 1kr moms (20%). Har man priset utan moms (4kr) måste man dock lägga på 25% för att få det korrekta priset med moms (4*1.25 = 5).
Inte riktigt, moms är en skatt som läggs på konsumentpriset och är till för att straffa konsumenten för att denne använder sina redan beskattade inkomster. moms stog för meromsättningsskatt, numera mervärdeskatt, ett cementerande av den gamla omsen som i sin tur var en vidareutveckling på den lyxskatt som från början lades på parfym o.dyl eftersom man ansåg att de som var så rika att de handlade parfym (på den tiden var parfym ansedd som en riktig lyx, ungefär som ferarris eller Merca SL idag) så hade de minsann råd att betala lite mer i skatt.
Momsen är då beloppet som läggs PÅ, dvs om varan skall kosta 10k läggs 25% moms PÅ för att få fram 12,5k.
Sedan ugör momsen alldeles riktigt 20% av slutsumman och man räknar därför baklänges genom att multiplicera med 0,8. Det går alldeles utmärkt att dividera med 1,25 också.
Läser man om de momssatser som förekommer i Sverige hittar man även de lägre satserna för mat och turism, i de tabellerna återfinnes också 25% som är den vanliga momsen för alla andra varor och tjänster.
Citat från skatteverket:
Vilka olika skattesatser för moms finns det?
!
Det finns tre olika skattesatser för moms, 6 procent, 12 procent och 25 procent.
Skattesatsen 6 procent gäller för böcker, tidskrifter, entréavgifter till djurparker, personbefordran, allmänna nyhetstidningar, författararvode, biobiljetter, biljetter till konserter, cirkus, teater och liknande. För idrottsutövning vilket även innefattar till exempel ridskolor och tennisskolor, tas också 6 procent moms ut. Detsamma gäller för entréavgifter till idrottsevenmang och avgifter för tillträde till idrottsanläggningar när någon annan än staten, kommunen eller en allmännyttig ideell förening inkasserar avgifterna.
Skattesatsen 12 procent gäller för
- livsmedel, dock inte sprit, vin, starköl, tobak och vatten från vattenverk
- rumsuthyrning i hotellrörelse eller liknande samt upplåtelse av campingplats eller motsvarande
- transport i skidliftar
- upphovsmans eller dennes dödsbos försäljning av eget konstverk
- import av konstverk, samlarföremål och antikviteter.
För övriga varor och tjänster gäller den generella skattesatsen som är 25 procent.
/hpe
Jag försökte förklara det lätt men det blev kanske lite fel. Menade att i priserna vi ser i affärererna är 20% moms. Inte 25% som vissa tror.
Ja, det där med vad man menar är lite lurigt. Det beror också på varan men om en dator kostar 100 kr(önsketänkande) så är ju momsen 20 kr. 20 kr av de 100 kronorna. Det blir 20% av försäljningspriset, men den pålagda momsen på inköpspriset är ju 25% dvs 20 kr av de 80 kronorna. Så det beror på ur vems perspektiv man pratar. Det skulle kanske underlätta att prata i kronor istället för procent när man ska informera någon. För köparen och säljaren betalar ju samma belopp i kronor i moms. Alltså 20 kr. Så du har rätt i ditt resonemang.
Jag försökte förklara det lätt men det blev kanske lite fel. Menade att i priserna vi ser i affärererna är 20% moms. Inte 25% som vissa tror.
Okej, OT igen:
Momsen är 25%. Priset för en vara är alltid utan moms, men eftersom man måste ange pris inkl moms till konsument måste man då lägga på 25%.
Räknar man baklänges (dvs med moms --> utan moms) måste man givetvis dra av 20% precis som du säger, men det är bara relevant för företag som vill räkna tillbaka butikspriser.
Momsen är alltså 25% eftersom det är ett påslag, inte ett avdrag.
Tänk då detta scenario! Apple Sverige har justerat priserna p.g.a. dollarkursen och att det har ingenting med Macworld att göra. Sen på Macworld kommer snabbare modeller av t.ex. PM och då får man de nya modellerna också så här billigt. Sen använder man Mecenatkortet och så plötsligt får man en PM G5 2 GHz med värstingkortet Radeon 9800 XT 256 MB endast för 15 025:- inkl. moms. Vad gott det skulle vara.
För idrottsutövning vilket även innefattar till exempel ridskolor och tennisskolor, tas också 6 procent moms ut. Detsamma gäller för entréavgifter till idrottsevenmang och avgifter för tillträde till idrottsanläggningar när någon annan än staten, kommunen eller en allmännyttig ideell förening inkasserar avgifterna.
Skattesatsen 12 procent gäller för
- transport i skidliftar
Lite OT, men det är faktiskt jäkligt konstigt att alpin skidåkning inte räknas som idrott. Eller tänkte de att man skulle gå uppför backen?
Imponerande prissänkning!
Priser exklusive moms.
Det var snabbt jobbat! Priserna på skärmarna är över 20 procent billigare, visst är dessa priser även säkningar globalt? Medan de andra priserna är svenska sänkningar?
1.5Ghz G5:a ?
Betyder prissänkningarna att det inte kommer uppdaterade powerbookar om en vecka? De lär väl inte uppdatera dem så snabbt nu...
Min tanke också. Och det borde ju gälla hela sortimentet av hårdvara. Med undantag av iPod.
För att sänka priset en vecka innan nya modell verkar ju riktigt konstigt. Skulle det varit en lagerrensning borde det ju skett med rabatter och dessutom mycket tidigare. Spännande spännande.