Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G4:an går inte i vila

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-19 13:29

Vad kan vara fel i systemet när en G4 867 inte vill gå i vila när det är dags (dvs efter den i Strömsparare satte tiden)?

Manuellt går den att försätta i vila, men inte automatiskt.

Vad har för externa enheter.
Har du en hårddisk via firewire, så koppla ur den

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-19 19:31

Har du installerat ett extra USB- eller Firewirekort i datorn? Vissa kort stödjer inte strömsparfunktionerna i Mac OS X.

Men eftersom det går att vila den manuellt kan det ju inte vara inkompatible PCI-kort som är felet. Det måste vara strömspararen. Kanske fattar den inte att det har gått en viss tid, eller så är det någon process som går och gör att datorn inte är idle.

Ingen automatisk vila!
Typiskt vid power manager-fel. Fel i PMUn kan uppstå om batteriet är slut eller har varit slut och blivit bytt. Det går att göra reset på PMU via en knapp men man bör läsa igenom dokumentationen hos Apple först. Dels för att vara säker på om fenomenet kan ha ett samband med kassa prefs i PMU och vad övrigt man bör tänka på innan man pillar med sådant.
mr

texten korrigerad och barnen åter nattade

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-19 23:22

Har inga externa enheter. Endast en extra intern hd, men den har fungerat bra tidigare.

För 7-8 veckor sedan hade jag lite problem med att datorns datum återställdes till 1970-01-01, och att den vid ett tillfälle var helt "död" och inte ville starta. Då tryckte jag på knappen jämte batteriet och vips- så fungerade allt igen.

Vet inte riktigt när felet med att den inte vill gå i automatisk vila inträdde första gången, kanske några veckor sedan.

Har senaste systemet installerat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-19 23:23
Ursprungligen av Martin Rudolfson:

Ingen automatisk vila!
Typiskt vid power manager-fel. Fel i PMUn kan uppstå om batteriet är slut eller har varit slut och blivit bytt. Det går att göra reset på PMU via en knapp men man bör läsa igenom dokumentationen hos Apple först.

Batteriet bytte jag i våras. När felet som jag nämnde ovan inträffade tryckte jag på knappen och datorn startade och hade rätt datum (efter att jag ställt in det förstås).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-20 17:10
Ursprungligen av Martin Rudolfson:

Ingen automatisk vila!
Typiskt vid power manager-fel. Fel i PMUn kan uppstå om batteriet är slut eller har varit slut och blivit bytt. Det går att göra reset på PMU via en knapp men man bör läsa igenom dokumentationen hos Apple först. Dels för att vara säker på om fenomenet kan ha ett samband med kassa prefs i PMU och vad övrigt man bör tänka på innan man pillar med sådant.
mr

texten korrigerad och barnen åter nattade

Tycker du att jag ska testa att göra enligt:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=95037
?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-20 18:17

Hmmm... fortfarande problem. Ingen auto-vila...

Senast redigerat 2004-12-21 18:58
Ursprungligen av mirydh:

Hmmm... fortfarande problem. Ingen auto-vila...

Samma här. Trots experthjälp.
Gjort PMU-operationen. Lyft ut biblioteksmappen. Inget hjälper.
Däremot fungerar vila om jag startar med ett annat system på en lös hårddisk!

Ursprungligen av mirydh:

Vad kan vara fel i systemet när en G4 867 inte vill gå i vila när det är dags (dvs efter den i Strömsparare satte tiden)?

Manuellt går den att försätta i vila, men inte automatiskt.

Har exakt samma problem med min iMac G4/800 sedan några veckor tillbaka.
Helskumt!
Kan det möjligen ha med skrivardelning att göra? En iBook (sonens) använder min skrivare ibland.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-19 23:27
Ursprungligen av Stig Kjellman:

Har exakt samma problem med min iMac G4/800 sedan några veckor tillbaka.
Helskumt!
Kan det möjligen ha med skrivardelning att göra? En iBook (sonens) använder min skrivare ibland.

Jag har en nätverksskrivare så jag använder inte skrivardelning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-20 00:34

Brukar du bryta strömförsörjningen till datorn? Om du gör det tar PRAM-batteriet slut i förtid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-20 08:59
Ursprungligen av Mondo:

Brukar du bryta strömförsörjningen till datorn? Om du gör det tar PRAM-batteriet slut i förtid.

Hur menar du? Om jag drar ur sladden?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-20 10:01
Ursprungligen av mirydh:

Hur menar du? Om jag drar ur sladden?

Jepp. Du bör låta datorn vara ansluten till elnätet.

Dessutom tar PRAMet ordentligt med skada om du trycker mer än typ 1/10 sekund. Det gäller verkligen att trycka så _kort_ man kan. Om du håller ner den i en sekund eller så så går nog batteriet med en gång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-20 16:54
Ursprungligen av Mondo:

Jepp. Du bör låta datorn vara ansluten till elnätet.

Den är alltid i.

Tror mer på att det är en PreferencePanes fil Systemmappen......
System> Bibliotek>PreferencePanes

  • Medlem
  • 2005-01-04 22:00

Sitter med exakt samma problem med en G4 (mirrordoor) OSX 10.3.7.

Att sätta datorn manuellt i vila funkar men ej med autoläge.
Vad som händer är att skärmen slocknar ned men datorn går ej ned i vila.

Testade att nollställa PMU:n - ingen förbättring.

Att kasta ut energySaver.prefPane och boota om så återskapas ingen ny.
Utan strömsparen har försvunnit ifrån systeminställningar.

Vad finns mer att göra?

/Jocke

Det är inte PrefPanen du ska kasta, utan .plist-filen.

  • Medlem
  • 2005-01-04 22:48

Vilken .plist fil syftar du på?

/Jocke

Hm, det verkar inte finnas någon för energy saver, utan bara för system preferences. Trodde det fanns. Glöm vad jag skrev.

I andra fall kan ju kastandet av just ett programs plist-fil lösa vissa problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-05 07:13

Jag har haft samma problem med min Quicksilver. Sen jag bytte hårddisk och installerade nytt system så har problemet försvunnit.

Janne

-----------------------
Janne Suhr
Color Consult AB
Stockholm
http://www.colorconsult.se
http://www.protouring.se

Efter 14 månader har jag (med hjälp) löst mitt problem. Kanske kan någon annan bli hjälpt av detta.

När jag bytte från 10.3.9 till 10.4.4 började automatisk vila att fungera igen.

Men nästa dag, när jag installerat allt, så återkom problemet. Stoppade alla synliga program och kollade i "aktivitetskontroll" efter skumma aktiviteter och hittade 2 st som innehöll "button-manager". Kände igen dem från installationen av drivisarna till min Canon-scanner (Lide 30).

Avslutade dem och vilan fungerade. Har sedan dess tagit bort filerna, hade ingen användning av dem för att scanna; jobbar alltid inifrån PS.

1
Bevaka tråden