Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tänd ett ljus för offren i Asien

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det rullade precis upp på tv:n att macoteket skänkt 50 000 kronor. Stor eloge till dem och ALLA andra, företag som privatpersoner, som hjälper till.

Sms

När SVT hade sin insamling kunde man donera 30 kr oavkortat till Röda Korset via SMS; perfekt om man vill kunna ge på ett snabbt sätt.

EDIT: Jag hörde just att insamlingen skall vara i tre veckor. Så det borde gå framöver också.
"ASIEN" 72105

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-01 20:41

Är det någon som vet om det inte går att ringa med Bredbandsbolagets telefoni till insamlingsnumren som Röda Korset har. Det tuttar upptaget hela tiden när jag ringer.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-01 22:30

Jag själv har skickat in 2000kr av mina pengar och det var alla pengar som jag hade på mitt konto kommer att skicka in halva mitt barnbidrag som jag fick igår imorgon också.

Mina föräldrar skickar även in mycket pengar tror att dom är uppe i rätt så mycket nu dom hade skickat in 30.000 efter andra dagen och att en del av vinsten från farsans företag går till de behövande.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-01 23:36

Något som är förjävligt är att när vi företagare vill skänka pengar så måste vi skatta. Det innebär att om man vill skänka 100 000kr så får man betala ca 28 000kr, alltså ca 28% i skatt. Jag vill att de pengarna ska gå direkt till hjälp och inte till handlingsförlamade politiker som använder det till nöjen.

Ursprungligen av jalvander:

Något som är förjävligt är att när vi företagare vill skänka pengar så måste vi skatta. Det innebär att om man vill skänka 100 000kr så får man betala ca 28 000kr, alltså ca 28% i skatt. Jag vill att de pengarna ska gå direkt till hjälp och inte till handlingsförlamade politiker som använder det till nöjen.

Jag hoppas att Persson inser detta och ändrar sina regler

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-01-02 16:42
Ursprungligen av jalvander:

Något som är förjävligt är att när vi företagare vill skänka pengar så måste vi skatta. Det innebär att om man vill skänka 100 000kr så får man betala ca 28 000kr, alltså ca 28% i skatt. Jag vill att de pengarna ska gå direkt till hjälp och inte till handlingsförlamade politiker som använder det till nöjen.

Gäller inte den slopade gåvoskatten f.o.m. i år företagare?

Ursprungligen av Homy:

Gäller inte den slopade gåvoskatten f.o.m. i år företagare?

Det handlar inte om att gåvan beskattas, bara att kostnaden för gåvan inte är att betrakta som avdragsgill, vilket ger vinstskatt på 28% (...förutsatt att bolaget går runt, då...)

Måste dessutom i trådens anda tyvärr medge att jag inte skänkt en spänn såhär långt.

  • Medlem
  • 2005-01-02 00:00

det är inget persson kan ändra. Det måste tas beslut i riksdagen. USA har ett liknande system där man välgörenhet är avdragsgillt. Nackdelen är att man förlitar sig på folks goda vilja och staten behöver inte skjuta till så mycket pengar. Se det som att era 28 procent går till den pott på 500 miljoner kronor som staten bidrar med, så känns det kanske lättare.

dessutom skänker ju även privatpersoner skattade pengar. Vad är det för skllnad?

Ursprungligen av Baron:

det är inget persson kan ändra. Det måste tas beslut i riksdagen. USA har ett liknande system där man välgörenhet är avdragsgillt. Nackdelen är att man förlitar sig på folks goda vilja och staten behöver inte skjuta till så mycket pengar. Se det som att era 28 procent går till den pott på 500 miljoner kronor som staten bidrar med, så känns det kanske lättare.

dessutom skänker ju även privatpersoner skattade pengar. Vad är det för skllnad?

Problemet är att det kommer en restnota till det svenska folket som heter duga. Fasten vi lägger 80% av våran inkomst til det svenska samhället så vill de bara ha mer av oss arbetare. Men vi arbetare är mer solidariska än så och ger våra sista sparade slantar till mer behövande i Asien.

  • Medlem
  • 2005-01-02 13:09
Ursprungligen av Ekengren:

Problemet är att det kommer en restnota till det svenska folket som heter duga. Fasten vi lägger 80% av våran inkomst til det svenska samhället så vill de bara ha mer av oss arbetare. Men vi arbetare är mer solidariska än så och ger våra sista sparade slantar till mer behövande i Asien.

En liten undran: var tror alla som klagar på skatterna att statens pengar kommer ifrån? Och vart de tar vägen?

Att pengarna sedan används på "fel" sätt är en annan fråga.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-02 00:33

Skänkte 1000:- till Röda korset och 500:- till Radiohjälpen. Ska nog skänka mer...

En idé till moderatorerna: Varför inte skicka ett mail till alla medlemmar på 99mac och vädja/påminna om att skänka pengar till stödorganisationer?

Jag är glad att meddela att 182 Cocktail licenser har sålts under 31:a December 2004 och första Januari 2005. Detta innebär att 15296 kr kommer att doneras på måndag till svenska Röda Korset, Unicef, Rädda Barnen, Läkare Utan Gränser, SOS Barnbyar och Plan.

Maila till info@macosxcocktail.com om Ni har några frågor eller vill få kopior av inbetalningskvitton.

Fortsätt att skänka pengar. Tack och Gott Nytt År!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-02 14:22

Mitt företag, Allt om bredband kommer ge bort hälften av våra intäkter under Januari månad till flodvågens offer och Röda korset. Vi uppmuntrar 99mac.se och alla andra IT företag att göra detsamma.

Bevaka tråden