Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låtordningen i iTunes tar kål på mig...!!!

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 22:55

Jag försöker att vänja om mig med iTunes istället för Winamp och stöter ideligen på ett speciellt problem. - Jo, varje gång jag ska lyssna på en skiva och letar reda på den i Biblioteket eller så, så får jag aldrig den i den "låtordningen" som skivan är skapt för. Antingen i bokstavsordning eller nån annan konstig låtordning som verkligen är skum.

Hur gör man för att få lyssna på låtarna i den ordning som skivan är gjord för....har verkligen försökt. Hjälp mig att glömma PC'n och winamp...jag gissar att det har med ID3 tag'n att göra.

O en annan grej, kan man få iTunes att inte ordna så jäkla mycket med importeringen, för nu gör det två eller tre mappar av varje skiva jag lägger in. En för låtarna, en för typ omslagsbilderna och typ en för bonus låtarna eller nåt.

För det är väl rekommenderat att man lägger in all musik man laddar ned o så i biblioteket via "importera" funktionen å sen browsar mellan låtarna och albumen... Finns det föresten nån bra grundläggande manual för iTunes som förövrigt verkar onödigt krångligt. Jag är inte nybörjare när det gäller datorer men jag fattar inte iTunes.

/karl.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-01-05 23:09

Redigera -> Visningsalternativ -> kryssa i "spår" , så nu är det bara o sortera låtarna efter spår så ska dom spelas i samma ordning som på skivan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-05 23:46

iTunes kan sortera låtarna med avseende på alla kolumner som visas så det är bara att göra som påpekas i föregående inlägg. Men då måste du naturligtvis även stänga av slumpordningen.

Sedan det här med mappar, bilder och så djupt inne under iTunes-music-mappen - försök låt bli att peta där så mycket som möjligt utan låt iTunes vara gränssnittet för hur du accessar din musik, även när du exporterar enskilda låtar från din musikkatalog.

Det finns ju en hjälp till iTunes (menyalternativ), titta gärna runt lite där också.

Låt låtarna ligga där du har dem.

Vad sägs om gå in under preferences>advanced och kryssa ur rutan som frågar om du vill flytta låtarna till iTunes music mapp när du lägger till dem i ditt bibliotek? Då kan du låta låtarna ligga kvar i din download-mapp. Men jag skulle låta iTunes sköta sitt och hålla fingrarna borta ut musikmappen.

  • Medlem
  • 2005-01-05 23:00

välj "visa låtnummer" och klicka på den kolumnen så löser sig det första problemet.

edit: äpple+J och klicka i "Spår"

Håller med om att iTunes är besvärligt. Tvingar en att sortera och lägga sina filer där man inte vill. man kan bli galen. Mina tips är vara extremt noggrann med ID-taggarna (exempelvis att albumet heter likadant på alla spår och om det är en samlingsskiva att den boxen är ikryssad på alla spår).

Dessutom kan det vara bra att veta att spellistorna löser många problem (dock inte problemet med ordningen i bibliotekets mappar). Om du lägger in en cd-skiva i en spellista kan du utan problem ändra låtordning.

tobias

Ursprungligen av Baron:

välj "visa låtnummer" och klicka på den kolumnen så löser sig det första problemet.

edit: äpple+J och klicka i "Spår"

Snabbvarianten är ett högerklick direkt i kolumnrubrikerna.

Det är väl bara att sortera efter Artist, Skiva eller något annat som är samma för alla låtarna? Och att låtnummer finns i ID-taggarna.

iTunes tvingar en att ha ordning i samlingen, vilket jag tycker ärok. Under tiden som jag använde Winamp (innan iTunes) hade jag alltid det väldigt rörigt i min samling.

Slår ihop de två identiska trådarna.

/Christofer

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-06 10:00

-För att spela i spårordning (utan att att behöva visa spårnrkolumnen) är det bara att visa i låtarna i albumordning. Då hamnar de automatiskt och logiskt i spår ordning.
-För att själv bestämma över filerna på hårddisken (om iTunes sätt inte duger) är det bara att kryssa av det mesta under iTunes inställningar Avancerat. (Jag bara önskade att det fanns en likadan funktion i iPhoto)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-06 14:21

Men om man sorterar efter Spår, så hamnar ju alla låtar som är nr 1 på en skiva högst upp etc. Alltså de är inte längre tillsammans med sitt album, utan bara tillsammans med alla andra låtar som är nr 1 på ett album.

Ursprungligen av Rajje:

Men om man sorterar efter Spår, så hamnar ju alla låtar som är nr 1 på en skiva högst upp etc. Alltså de är inte längre tillsammans med sitt album, utan bara tillsammans med alla andra låtar som är nr 1 på ett album.

Sortera efter Artist så blir det snyggt...

Schysst låtlista förresten

  • Oregistrerad
  • 2005-01-16 13:35

om jag har ungeför 1500 album och de flesta mp3-filerna sakar tracknumber i id3-taggen? hur gör jag då? det finns inget som itunes kan sortera låtföljden per album efter. det hade vart väldigt mycket bättre om itunes kollat strukturen i mappen. då alla mina mp3-filer har siffror i början...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-16 17:30
Ursprungligen av eleven:

om jag har ungeför 1500 album och de flesta mp3-filerna sakar tracknumber i id3-taggen? hur gör jag då? det finns inget som itunes kan sortera låtföljden per album efter. det hade vart väldigt mycket bättre om itunes kollat strukturen i mappen. då alla mina mp3-filer har siffror i början...

Som man bäddar får man sova...
Vad är det för uselt program du har använt för att ripa av dina skivor som inte matar in spårnummer?

Ursprungligen av pichia:

Som man bäddar får man sova...
Vad är det för uselt program du har använt för att ripa av dina skivor som inte matar in spårnummer?

Spelar ju inte så stor roll. Med ID3X som jag nämnde kan man peka på huvudmappen och aktivera i "go into subfolders" så fixar den problemet för alla underliggande filer på en gång.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-16 21:01
Ursprungligen av eleven:

om jag har ungeför 1500 album och de flesta mp3-filerna sakar tracknumber i id3-taggen? hur gör jag då? det finns inget som itunes kan sortera låtföljden per album efter. det hade vart väldigt mycket bättre om itunes kollat strukturen i mappen. då alla mina mp3-filer har siffror i början...

Rätt enkelt faktiskt. Slå på kolumnen för datum och sortera i omvänd datumordning. Låtarna är ju med största sannolikhet rippade i rätt följd och då är första låten per album den äldsta.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-16 22:11

Tyvärr så är ju scen-standarden när det gäller mp3-rippning, inte så reglerad att det är standardiserat med tracknumber i id3-taggen.

vilket har lite med winamp, PC-datorer eller annat otyg att göra utan.... ja jag vet inte dumhet kanske?

det ställer i alla fall till stora problem när man är mån om att alla sina rippar ska sfv:a okej...

men nu ska jag akta min tunga så att jag inte blir kickad ifrån det här forumet...

Om dina filer är numrerade så kör du ett varv med verktyget ID3X. Använd funktionen "batch fix track numbers". Den kommer att fatta att en siffra i begynnelse av filnamnet ska läggas in som låtnr i taggen.

http://www.macupdate.com/info.php/id/5840

Ursprungligen av Anders Täpp:

Om dina filer är numrerade så kör du ett varv med verktyget ID3X. Använd funktionen "batch fix track numbers". Den kommer att fatta att en siffra i begynnelse av filnamnet ska läggas in som låtnr i taggen.

http://www.macupdate.com/info.php/id/5840

Här kom baksidan: "MP3 ID3X is an editor for easy manipulation of ID3 tags in MP3 music files (not AAC)." Verkar vara dåligt med program som batchar aac på ett schysst vis.

Ursprungligen av sugplopp:

Här kom baksidan: "MP3 ID3X is an editor for easy manipulation of ID3 tags in MP3 music files (not AAC)." Verkar vara dåligt med program som batchar aac på ett schysst vis.

Jo men nu diskuterade vi väl en samling med mp3:or?

Hur är det med Media Rage och aac?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-16 14:53

Personligen har jag alltid varit förundrad över hur Winamp-folket fullstädnigt misshandlar sin MP3-samling genom att "döpa" filnamnen och skita i att fylla i ID3-taggarna när de lägger in musiken.

Att Apple nästan tvingar användaren att fylla i ID3-taggar är något väldigt positivt. Se det som en nyttig uppfostran att bli av med lite lättja.

Faktiskt, var också förbannad när jag började med iTunes för att mina låtar var en enda röra, id3-mässigt. Men nu, när allt är ifyllt, kan jag inte tänka mig något bättre sätt att hantera musiken.
Underbart bra program.

Finns det något värre kräkmedel än filnamn på 200 tecken. Dessutom är 185 av tecknen samma på alla låtarna. ID3X som jag nämnde är även utmärkt för att döpa om filerna till "01 Låttitel.mp3" t ex.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-16 15:10

Varför samlar man ihärdigt på all möjlig musik man kommer över? 1500 album? Jaha, hur hinner/orkar man lyssna på alla dem?

Öh, vadå? Har 600 skivor i samlingen, fysiska skivor. Är väl inget problem? Kan nog på rak arm tänka mig 2-300 till som jag gärna skulle köpa.

Och ja, jag har lyssnat på alla.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-16 15:28

Jag tycker bara det verkar hysteriskt. Finns ju inte en chans att alla låtar är bra på 600 skivor. Varför ska man ha allt på HD'n inklusive dåliga låtar. Ännu jobbigare med 1500 plattor. Inte konstigt att det blir svårt att hålla koll.

(Ex: Har just nu 261 album i itunes med 756 låtar (de som är bra) & det är ändå musik som köpts under ca 10 år).

Tja, vad är bra? Ena dagen tycker jag Nick Drake är bäst i världen, lyssnar på alla hans plattor rakt igenom. Degen efter kanske jag gör samma sak med Black Flag. Variation förnöjer, och har man mycket att välja på kan man alltid få tag i en bra låt, oavsett humör.

Sen är jag sådan att jag oftast lyssnar på hela album, tycker det är en helhet. Singlar köper jag aldrig. Hitlåtarna tröttnar man även ofta på, då är det skönt att hitta till lite mindre kända, dock fortfarande bra, låtar som ligger på diverse album.

1
Bevaka tråden