Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-06 22:22
Ursprungligen av Danne V:

Visa för helskotta lite sunt förnuft. Han har fått sitt straff, och därmed räcker det.

Jo sunt förnuft lär man visa om man köpt grejer på Macoteket och finns med i deras kundregister och sen blir av med grejerna.

Annars har jag inga problem med att han har jobb och lever ett hyggligt liv. Han är dömd och har fått en dom så den biten har han klarat av.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-06 22:42
Ursprungligen av stile:

Jo sunt förnuft lär man visa om man köpt grejer på Macoteket och finns med i deras kundregister och sen blir av med grejerna.

Det är nog precis tvärtom: Om någon Mac-ägare som finns i deras register blir av med sin dator, så vet han att han kommer att få ett helvete direkt eftersom han givetvis kommer upp som nummer ett på listan av tänkbara förövare när polisen gör en datakörning. Om han är så bakom flötet att han tänker återuppta häleriverksamheten, så ser han nog till att i alla fall hålla sig så långt borta från Macotekets kunder som han nånsin kan.

Ursprungligen av stile:

Annars har jag inga problem med att han har jobb och lever ett hyggligt liv. Han är dömd och har fått en dom så den biten har han klarat av.

Exakt.

• Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2005-01-06 22:15

Har precis läst PDF:en. Kan inte säga mycket annat än att jag är glad att jag aldrig har gynnat honom genom att annonserat ut eller köpt prylar från hans annonstorg. Hoppas denne person aldrig mer får sälja en enda produkt, stulen eller inte stulen, till företagare eller privatpersoner.

Vore fint om någon på Macoteket kunde bekräfta att han inte jobbar kvar hos dom.

edit: Tog bort personens namn /Admin

• Medlem
  • 2005-01-06 22:18

nä, går ju inte att sparka honom för det som hänt, däremot kanske macoteket får omplacera honom på något sätt.

synd dock, gillar ........., betydligt bättre än macworlds sälj-o-köp.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-06 22:54

Vill bara ifrågasätta det lämpliga i att diskutera detta här med namn osv. Det är ju inte direkt mellan skål och vägg!

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-06 23:06
Ursprungligen av Ylan:

Vill bara ifrågasätta det lämpliga i att diskutera detta här med namn osv. Det är ju inte direkt mellan skål och vägg!

Vänligen, Ylan

Poäng. Även om den är lite meningslös i sammanhanget eftersom det finns länkar till domen.
Å andra sidan kan ju dom sidorna försvinna, och grabben har blivit en mönstermedborgare så småningom. Och om någar år är det kanske onödigt att namnet finns kvar i dom här sidorna på 99mac.
Haver därför redigerat ett av mina tidigare inlägg.

Ursprungligen av Ylan:

Vänligen, Ylan

Killen är ju dömd. Det är ju bra att folk informeras så man vet vad man sponsrar när man annonserar på ma-c-torg-et.

Ja, det är knivigt att vara moderator för ett forum och lyda under PUL. Personlighen tycker jag att det varit oerhört viktigt att få reda på att "en viss hemsida" som sålt mkt mac-datorer de senaste åren sysslat med häleri och att folk varnas för den unge mannen bakom alltihop, som är ett känt fejs i mac-kretsar. Betänk även följande, Björnström: jag hade ingen aning om att denne man åkt fast för grovt häleri, men misstänkte att något var skumt med hans sajt och googlade på hans namn. Och när jag hittade bilder på honom utlagda redaktionellt på 99mac tänkte jag "okej, det stämmer nog inte att han skulle vara kriminell, han är ju polare med 99mac-folket". Vilket han säkerligen inte är, annat än att han ju var ett etablerat "mac-namn", men så gick mina och säkerligen många andras tankegångar - och om ni känner att ni har ett ansvar gentemot PUL att radera inlägg om hans brottsfall så kanske ni har ett ansvar att ta bort även äldre grejer om och av honom, typ glada vimmelbilder där han diskuterar mac-prylar med andra mac-människor...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-07 00:10
Ursprungligen av Björnström:

Det vimlar av namn, personuppgifter och bilder(?) i den här tråden som passerar gränsen över vad vi kan tilllåta. Jag ska diskutera med moderatorerna imorgon kring hur vi ska agera i detta ärende.

Mmm, jag förstår att det här är lite knivigt för er. Samtidigt vill jag säga att jag håller med Stinky om mycket och att jag är glad över att jag läste domen - nu har jag mycket större förståelse för att ett visst annonsforum är tabu här på 99mac (något som jag tidigare har tyckt varit en smula löjligt).

• Oregistrerad
  • 2005-01-07 00:35
Ursprungligen av Rickard A:

Postar om en raderad fråga: Har Atomlab och -Peter- råkat ut för samma person? Har inte hajat det än.

Nej inte som jag förstått det i varje fall. Men -Peter- skrev i tråden att det var fint att det löste sig för någon som blivit av med sin mac och skrev någonting om en rättegång mot en viss person. Det var detta som senare utbröt i en vild diskussion om denne man.

Jag fick ett samtal vid halv ett igår natt ifrån någon som känner sig utsatt för förtal.

99mac ska inte ägna sig åt påhopp eller förtal, jag har därför rensat tråden ifrån dom värsta grejerna. Jag har även startat en diskussion om PUL & Censur här:
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=62019

Nu verkar det vara så att det faktiskt rör sig om rena fakta vilket omöjligen kan bli förtal såvitt jag vet. Jag vill oavsett detta be alla att inte använda namnet på personen i tråden och inte posta bilder eller personnummer i forumet.

Någon ifrågasatte om personen verkligen har någon koppling till Macoteket och där får vi vänta kommentar ifrån företagsledningen på måndag. Han satt iallafall och jobbade där när jag gjorde bildreportage på det nya huvudkontoret i Sundbyberg för någon månad sedan.

Bevaka tråden