Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple sänker priserna

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 17:43
Ursprungligen av stfm:

Utseendemässigt tycker jag inte att det är så mycket att bråka om. Självklart är Apples snyggare, men båda försöker ju synas så lite som möjligt.

Om Dells skärm är kass för övrigt vill man ju inte ha den, men allvarligt; så ful är den inte. De fula högtalarna ingår inte som standard.

Äh.
Tänkte mer på saker som knappar och kontakter och fötter och sådär…
Fast min erfarenhet gäller bara några dellskärmar så ta den för vad den är

  • Medlem
  • 2005-01-05 17:50
Ursprungligen av Pär:

Äh.
Tänkte mer på saker som knappar och kontakter och fötter och sådär…
Fast min erfarenhet gäller bara några dellskärmar så ta den för vad den är

Min erfarenhet av Dell går mot noll, men andrahandsinformation gör gällande att ungefär en enhet av fyra är defekt på något vis. Mest bärbara och stationära datorer, skärmarna vet jag inte.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-01-05 17:19

Läste på nån nyhetssida för längesen att Dell skulle börja sälja en skärm med samma panel som Apple använder, så jag tror det mer är sakerna omkring som är annorlunda.

Jonas Levin; När Apples kostade 15k tror jag fler hade stått ut med Dells plast, man får ju nästan 2 st för 15k

  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 18:58

Apple 6 908kr + moms jmf Dell 6 600kr + moms!

Ursprungligen av k3vlar:

Läste på nån nyhetssida för längesen att Dell skulle börja sälja en skärm med samma panel som Apple använder, så jag tror det mer är sakerna omkring som är annorlunda.

Jonas Levin; När Apples kostade 15k tror jag fler hade stått ut med Dells plast, man får ju nästan 2 st för 15k

Vi pratar 20" skärm och Apple kostar 300kr mer!! Det är den värd. D ukan ju inte jämföra Dells 2+" med Apples 23"...

  • Medlem
  • 2005-01-05 19:02
Ursprungligen av Jonas Levin:

Vi pratar 20" skärm och Apple kostar 300kr mer!! Det är den värd. D ukan ju inte jämföra Dells 2+" med Apples 23"...

En tusenlapp mer? Vad mer än utseendet gör den mer prisvärd? På papperet är den sämre på allt. I verkligheten kanske det inte är så, men är du säker?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 19:35

Med studentrabatt via Mecenat så blir det bara 300kr och det är designen värd

Ursprungligen av stfm:

En tusenlapp mer? Vad mer än utseendet gör den mer prisvärd? På papperet är den sämre på allt. I verkligheten kanske det inte är så, men är du säker?

Tror inte specen gör så stor skillnad på prestandan.

Titta på Appleskrämen, är du nöjd med den - KÖP!

  • Medlem
  • 2005-01-05 19:42
Ursprungligen av Jonas Levin:

Tror inte specen gör så stor skillnad på prestandan.

Titta på Appleskrämen, är du nöjd med den - KÖP!

Detsamma kunde väl gälla Dell-skärmen också? Om jag är nöjd med den, ska jag köpa den. Problemet där är att eftersom Dell redan är i framtiden, så finns de bara på nätet... ergo; man kan inte se dem.

Jag vet exakt hur bra/dålig Apple-skärmen är, men har inte en susning om denna Dell-skärm.

Aja, nu ska vi inte kapa den här tråden mer.

Priset på skärmarna måste dom ju sänka för att det är så sopig kvalite! Har min andra 23" Cinema och den är inte av någon höjdarkvalité. Gul ute i kanterna! På Apple service säger man att "- det är så dom är. Vi vet att 20" håller bättre kvalité i färger etc."

Någon som har koll på färger och bildkvalité som upplever samma problem?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-06 17:07
Ursprungligen av klaesig:

Priset på skärmarna måste dom ju sänka för att det är så sopig kvalite! Har min andra 23" Cinema och den är inte av någon höjdarkvalité. Gul ute i kanterna! På Apple service säger man att "- det är så dom är. Vi vet att 20" håller bättre kvalité i färger etc."

Någon som har koll på färger och bildkvalité som upplever samma problem?

Har diskuterats och 23" har haft problem på en andel…

Däremot är det första gången jag hör att Apple inte tar ansvar och byter ut defekta enheter.
Är det verkligen Apple du pratat med? och inte en lat återförsäljare?
(Dessutom lär problemen med 23" vara över nu, men det är något jag tror och inte vet…)

Har funderat lite över hur prisbilden förändras, rätta mig gärna lite ifall jag tänker fel....

Apple har t.ex 4 modeller av en dator typ:

BILLIG ---- LITE DYRARE ----- DYRARE ---- DYRAST
LÅNGSAM - LITE SNABBARE - SNABBARE - SNABBAST

Ca: 1 månad innan ett MacWorld så sänker man priserna ca: 2.000 kronor på samtliga 4 modeller och när MacWorld inträffar så utgår de 2 billigaste ( långsammaste ) och den "dyrare" bli nästa nya ingångsmodell. Tycker att det rent generellt har sett ut så år efter år. Drar därav slutsatsen (?) att 1,8 GHz varianterna utgår och att följande ser dagens ljus den 11 januari... gissar våldsamt ( önsketänkande ) deras prissättning.

Modell 1 Powermac G5 - 1 x 2,0 GHz - 12.495 kronor
Modell 2 Powermac G5 - 2 x 2,0 GHz - 17.495 kronor
Modell 3 Powermac G5 - 2 x 2,3 GHz - 21.495 kronor
Modell 4 Powermac G5 - 2 x 3,0 GHz - 26.495 kronor

Löftet från Jobs var väl att man skulle nå 3 GHz innan 2004 års utgång... tror han lovade detta i slutet av 2003.

Ursprungligen av Olle@mac:

Har funderat lite över hur prisbilden förändras, rätta mig gärna lite ifall jag tänker fel....

Apple har t.ex 4 modeller av en dator typ:

BILLIG ---- LITE DYRARE ----- DYRARE ---- DYRAST
LÅNGSAM - LITE SNABBARE - SNABBARE - SNABBAST

Ca: 1 månad innan ett MacWorld så sänker man priserna ca: 2.000 kronor på samtliga 4 modeller och när MacWorld inträffar så utgår de 2 billigaste ( långsammaste ) och den "dyrare" bli nästa nya ingångsmodell. Tycker att det rent generellt har sett ut så år efter år. Drar därav slutsatsen (?) att 1,8 GHz varianterna utgår och att följande ser dagens ljus den 11 januari... gissar våldsamt ( önsketänkande ) deras prissättning.

Modell 1 Powermac G5 - 1 x 2,0 GHz - 12.495 kronor
Modell 2 Powermac G5 - 2 x 2,0 GHz - 17.495 kronor
Modell 3 Powermac G5 - 2 x 2,3 GHz - 21.495 kronor
Modell 4 Powermac G5 - 2 x 3,0 GHz - 26.495 kronor

Löftet från Jobs var väl att man skulle nå 3 GHz innan 2004 års utgång... tror han lovade detta i slutet av 2003.

Olle, klok profetia.. Jag hoppas med hela hjärtat att den stämmer för då ska jag slå till på den där 3ghzaren.. well slår den in så bjuder jag dig på en öl med!

Bevaka tråden