Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

T39 - GPRS - Ir - Powerbook

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan nån hjälpa till med att ge en utförlig instruktion på hur man surfar på GPRS-nätet via PB G4:ans ir-port och en Ericsson T39.
Vore oerhört tacksam för detta!!

Köp en Soft GSM kabel...jag har en sådan till salu för T39 och Mac...

Jag har själv en T39:a och en Pismo, men har inte hunnit testa än.

På Europolitans hemsida (http://www.hantera.com) finns följande beskrivning, efter att man laddat hem internetinställningarna via sms:

Citat:

GPRS inställningar har skickats till din telefon

Information till dig med GPRS telefon från Ericsson
Om du använder din telefon för att komma åt Internet via GPRS behöver du uppmärksamma följande.

Efter nerladdningen av dina nya inställningar skapas det ett datakonto med namnet "internet" i din telefon. Detta datakonto tilldelas ett så kallat CID-nr.

Detta CID-nr skall användas som en del av det uppringda telefonnumret du anger i din fjärranslutning.
Ange telefonnummer enligt följande:"*99***<CID nummer>#"

Exempel:
Datakontot "internet" har CID-nr: 2
Ange telefonnummer till: "*99***2#"

Hur ser jag vilket CID-nr datakontot "internet" har?
Under menyvalet Datakomm i din telefon, välj "datakonto" Du ser då en lista över de datakonto som finns. Markera "internet" och tryck "yes" och du får en beskrivning av dess inställningar.
Det står sedan CID=X där X anger tilldelat CID-nr som du skall använda.

Hoppas att det kan hjälpa lite på traven

Det fungerar perfekt att surfa i OS X om det är det du kör. Har inte testat med 9an men det bör fungera där också.

Därefter är det bara att välja ir-modemet i modemlistan och fylla i informationen ovan. Dock måste du ha 10.0.3 för att få IR att fungera. En ska du kan fundera på är att skaffa en Bluetoothadapter från D-link, drygt 500 pluss moms (eller TDKs USB som jag har men den är dyrare) Detta ungerar perfekt och gör att du kan surfa snabbare och stabilare. Dessutom kan du ta kontakter från adressboken och bara droppa på ikonen så kan du lägga till dem i telefonen adressbok.

  • Medlem
  • 2002-04-12 14:47

Hej!
Jag surfar gratis med min t39+ir+OS9+GPRS på Comviq fram till den 31/5 i år. Så om du har comviq skynda skynda!!

I 9:an är det hur enkelt som helst att surfa via ir och gprs. På comviqs hemsida får du login:lösen och övr inställningar till telefonen (vilka inte var speciellt omfattande).

I din pb är det bara att välja IR i tcp/ip skriva in de servernummer du behöver namnserver och sökdomäner. Om det inte funkar - ring till din teleoperatör och fråga.

I modeminställnignar väljer du Ericsson T39 IR skript från listan (eller något annat ericssonscript - de funkar lika bra allihopa)
Det enda som är lite konstigt är att hastigheten anges som 9600 bps fast den i själva verket kliver upp till 32 kbps. Några 56 kbs har jag aldrig varit med om trots att det sägs att GPRS ska klara det...

MEN - i mitt svenska os X senaste versionen fungerar ir-porten inte alls trots att det går att välja t39-ir-skriptet från modemlistan och att övriga inst går att göra. En kompis har en PB med amerikanskt OS X precis samma versionsnummer och för honom dyker en ir-symbol upp i topp-listen - något som inte jag alls har i mitt svenska os med precis samma version... skumt! - Om han har fått det att funka vet jag inte... Så om du har am os X och får det fungera, hör gärna av dig!

lycka till!
ANders

[ 12 April 2002: Meddelandet ändrat av: ankan ]

Provade just - det gick utmärkt med OS X 10.1.3 och T68 mot Europolitan. Ringer *99***2# utan namn/lösenord (har lagt upp ett rent datakonto i GPRS som fått CID 2)
Valde "Ericsson Infrared" i modem.
PPP Ekopaket och TCP-huvudkomprimering INTE förkryssat (den kopplade ner efter 30 sek när jag hade dessa ikryssade).
"Felkorrigering och komprimering i modemet" förkryssat.

Den rapporterar "uppkopplad med 0bps" men det går ändå med hyfsad fart (har inte mätt exakt hur)

Surfar finfint med T39m + Pismo PB via IR porten. Inga externa tillbehör behövs.

Telefonnummer man ska ringa misstänker jag beror på operatören, men *99# först verkar vara universiellt?

IP nummer från PPP protokollet. Hörde att man skulle slå av optionen "send PPP Echo packets".

Om du inte kan välja IR-modem i listan över modem måste man lägga till det under active network ports, och välja "new".

1
Bevaka tråden