Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

X11 med svenskt tangentbord!

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Okej, jag är fortfarande urkass på Unix, men försöker i alla fall.
Nu har jag dragit hem X11 och får det att funka riktigt bra. Ett problem, som inte är så litet heller, är att det inte default stöder systemets tangentbord. Hur (och var, i vilken fil) ändrar jag så jag kan skriva in kommandon på ett svenskt tangentbord till en iMac DV?

Tacksam för svar

/Jont Olof

  • Medlem
  • 2003-01-13 17:20

Har du lyckats starta program också? Trots tappra försök av andra att förklara, så har jag inte fått igång något...

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2003-01-13 17:27

Jag hittade denna killes xmodmap-fil som fungerar på TiBook. (Vet ej hur generella de är, men den borde vara rätt enkelt att ändra där man vill)

johans xmodmap-fil

Instruktioner står i headern på filen

X11 + KDE = går?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-13 18:28

Saxat från Macosxhints

A lot of people seem to be having problems getting Apple´s X11 version to work with their international keyboards. Skimming the web, I found this to be a good way of solving it (part of it taken from some mandrake linux forum):

1. Run XDarwin or OroborOSX and have it use your language.keymapping file.

2. In a terminal, do the following:

% xmodmap -pke .yourlanguage.xmodmap

3. Quit XDarwin and run X11.app

4. In a terminal, run:

% xmodmap .yourlanguage.xmodmap

You should now have a working international keyboard! If this works, you can make it run every time you start X11 by adding the following line to your .xinitrc file:

exec xmodmap .yourlanguage.xmodmap

[Editor´s note: I have not tested this one...]

Förstår inte mycket av dessa rader men det kanske ni gör.

Jag har fått xclock och xeyes att funka!

Betyder detta att jag måste ha ett annat program än X11 (XDarwin) för att få internationellt tangentbord att funka?

/Olof

  • Medlem
  • 2003-01-13 19:43

Om man ger kommandoradsargumentet help till X11 applikationen får man en ganska informativ lista, där bland annat följande står att läsa:

-keymap <file> read the keymap from <file>

Startar man då X11 från terminalen som så:

/Applications/X11.app/Contents/MacOS/X11 -keymap /System/Library/Keyboards/Svenska.keymapping

får man åäö att funka.

Tyvärr verkar inte modifierarna funka (alt och liknande)
helt ok, men det får man väl fixa separat med xmodmap...

Schysst start! Problemt kvarstår ju att man inte kan få till exempelvis pipe-tecken och det kan ju medföra vissa problem!

Någon annan Unix-kunnig som kan bistå?

/JO

Den "idioten" som konstruerat de svenska tangentborden på bl.a. powerbook g4 verkar inte ha tänkt på att man kan behöva använda pipe |, { eller } ibland. De finns i alla fall inte med som symboler på tangenterna. {} är rätt bra att ha då man kodar Java, det märkte jag då jag läste en javakurs i fjol.

Pipe får du med option + 7
{ får du med option + skift + 8
} får du med option + skift + 9
får du med option + skift + 7

/henrik

Tack Henrik! Jag har proggat en del så just det kände jag till. Problemet är att man i x11 inte har tillgång till svenskt tangentbord och men med ovanstående tillägg kan man få svenskt tangentbord fast utan just option- och command- funktioner...

  • Medlem
  • 2003-01-13 20:26

Problemet (i alla fall på min burk) är att både vänster och höger alt knapp genererar keycode 66 (Alt_L, alltså vänster alt) höger alt knapp skall egentligen generera 69 om jag inte minns fel.

Hursomhelst, om man inte behöver Alt_L men vill kunna skriva pipe och tilde kan man köra följande i en XTerm:

xmodmap -e "keysym Alt_L = Mode_switch"

eller gillar man inte någon annan tangent, exempelvis Caps_Lock så kan man ju alltid göra om den istället... Det kan också läggas till i lämplig startfil (.xinitrc) om man inte vill göra det varje gång man startar X11.

Programmet "xev" kan vara till nytta. Det öppnar ett litet fönster och skriver ut alla händelser (tangenttryckningar, musrörelser, etc) i terminalen vilket kan vara praktiskt när man funderar över varför tangentbordet inte beter sig som det borde.

Likaså kan "xmodmap -pk" vara nyttigt, det skriver ut hela tangentbordsmappningen...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-13 21:17

Första gången jag provade X11 !
Det gick få xclock och xeyes fungera ! Kul!
Nu vill jag lära mej mera !
Hur går man tillväga att installera Linux-program och köra igång ?
Jag har några Linux-program på cd-skiva.
Vet ni någon länk, steg för steg att köra igång program ?
Och massa andra tips...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: REP:
Första gången jag provade X11 !
Det gick få xclock och xeyes fungera ! Kul!
Nu vill jag lära mej mera !
Hur går man tillväga att installera Linux-program och köra igång ?
Jag har några Linux-program på cd-skiva.
Vet ni någon länk, steg för steg att köra igång program ?
Och massa andra tips...

Linux program går inte att köras direkt från skiva eftersom de är kompilerade för just Linux.

Det bästa är att installera Fink för att få unix program till Mac OS X. Det finns grafisk installer och allt.

Ciryon

Jag har skapat en .login-fil för att lagra lite alias och annat bjäfs. Denna .login-fil funkar inte för mina xterm i X11. Varför då? Finns det andra .filer som fyller samma funktion i xterm?

/JO

  • Medlem
  • 2003-01-14 16:06
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Det bästa är att installera Fink för att få unix program till Mac OS X. Det finns grafisk installer och allt.

Ciryon

Går det att använda fink i kombination med Darwins X11? Dvs, går det att installera ock köra program utan att installera X11 genom fink först?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-14 17:08
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
Går det att använda fink i kombination med Darwins X11? Dvs, går det att installera ock köra program utan att installera X11 genom fink först?

Jajemen! Fink har ett paket som heter system-x11 eller liknande. Det är ett tomt paket (s k placeholder package) som markerar att man har installerat X11 utanför Fink.
Läs mer på fink.sourceforge.net !

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-01-15 10:40
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jont Olof:
Jag har skapat en .login-fil för att lagra lite alias och annat bjäfs. Denna .login-fil funkar inte för mina xterm i X11. Varför då? Finns det andra .filer som fyller samma funktion i xterm?

Det gäller att komma ihåg om det är ett login-skal eller bara ett interaktivt skal (halvtaskig översättning från man-sidan till bash). Ett login-skal körs bara en gång (vid inloggningen, därav namnet). Då körs .login-filen före (tex) .bashrc. Alla andra terminalfönster, och oftast därmed skal, ärver bara login-skalets miljö och behöver sålunda inte någon som ställer in miljö-variabler åt dig. När du bara drar igång fler terminalfönster (interaktiva skal i det här fallet som bash kallar det) så körs bara .bashrc.

[ 15 Januari 2003, 10:42: Meddelandet ändrat av: frazze ]

  • Medlem
  • 2003-01-15 18:04
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jont Olof:
Jag har skapat en .login-fil för att lagra lite alias och annat bjäfs. Denna .login-fil funkar inte för mina xterm i X11. Varför då? Finns det andra .filer som fyller samma funktion i xterm?

/JO

Vill du påverka X program (utseende etc) är det filen .xresources som gäller och är det X (vilka program som startas, vilken VM som används etc) så är det .xinitrc

Det jag vill försöka göra är att skapa en fil som automatiskt ger mig möjlighet att skriva alla tecken med svensk tangentbordsuppsättning. Mest akut är väl / | men även andra "option"-kommandon.

Vilken typ av fil är det jag skall skriva i och kan jag skriva:

xmodmap -e "keysym Alt_L = Mode_switch"

som Tord tidigare nämnde för att nå det resultatet?

/Olof

  • Medlem
  • 2003-01-16 19:13

Olof, det är i .xinitrc du skall skriva det, här följer ett litet exempel:

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">
# justera tangentbordet
xmodmap -e "keysym Alt_L = Mode_switch"

#starta ett par program
xclock -geometry 50x50-1+1 &
xterm -geometry 80x20+0+0 &
xterm -geometry 80x20+485+0 &

#starta fönsterhanteraren
exec quartz-wm
</pre>

Hoppas du får det att fungera.

Tord: Jag testade just det där. Nu får jag upp två xtermfönster och en klocka som alla saknar huvudlist. Hur löser jag det? Försökte sätta # framför xterm och xclock-raderna (för det annonserar väl citat?) och det resulterar i att jag få ett xterm-fönster, som från början, men utan huvudmeny!

/Olof

  • Medlem
  • 2003-01-19 19:25
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jont Olof:
Tord: Jag testade just det där. Nu får jag upp två xtermfönster och en klocka som alla saknar huvudlist. Hur löser jag det? Försökte sätta # framför xterm och xclock-raderna (för det annonserar väl citat?) och det resulterar i att jag få ett xterm-fönster, som från början, men utan huvudmeny!
/Olof

Tecknet # kommenterar ut raderna.

Om du inte får någon fönsterlist startar inte fönsterhanteraren. Dvs, den hittar inte quartz-wm i det här fallet (för den raden inkluderade du väl?)...

Pröva att skriva hela sökvägen till quartz-wm (fås fram med exempelvis "which quartz-wm")

Okej! Att den inte laddar quartz-vm verkar vara problemet. Tyvärr verkar inte pathen till quartz-vm hjälpa.
Det här blir utskriften när jag kör igång x11. (x11 är alias till kommandot /Applications/X11.app/Contents/MacOS/X11 -keymap/System/Library/Keyboards/Svenska.keymapping8[/b9])

Utskrift:
[NSAudioLab:~] jontolof% x11

XFree86 Version 4.2.1 / X Window System
(protocol Version 11, revision 0, vendor release 6600)
Release Date: 3 September 2002
If the server is older than 6-12 months, or if your hardware is
newer than the above date, look for a newer version before
reporting problems. (See http://www.XFree86.Org/FAQ)
Operating System: Darwin OSVendor
Using keymapping provided in /System/Library/Keyboards/Svenska.keymapping.
_XSERVTransmkdir: Owner of /tmp/.X11-unix should be set to root
PseudoramiX screen 0 added: 1024x768 @ (0,0).
PseudoramiX screen 0 placed at X11 coordinate (0,0).
[DRI] disabled direct rendering; requires CoreGraphics 1.157.11
[DRI] screen 0 installation complete
Screen 0 added: 1024x768 @ (0,0)
## Component Manager: attempting to find symbols in a component alias of type (regR/carP/x!bt)
/Users/jontolof/.xinitrc: /usr/X11R6/bin/quartz-vm: No such file or directory
/Users/jontolof/.xinitrc: exec: /usr/X11R6/bin/quartz-vm: cannot execute: No such file or directory

Edit: Ibland är man dum i huvet. Det skall ju vara quratz-wm och inte quratz-vm

Problemet verkar alltså löst

/JO

[ 19. Januari 2003, 20:40: Meddelandet ändrat av: Jont Olof ]

Denna fil som heter .xinitrc. Kan man lägga den någonstans så den blir tillgänglig för alla användare? Själv sitter jag i Dalarna och datorn som jag försöker installer x11 på är i Piteå. En polare har ett konto på datorn och skulle kunna kolla saken åt mig, men under förutsättning att .xinitrc funkar från hans användare.

Hur är det med .login-filer (eller motsvarande). Finns det någon sådan fil man kan skapa och lägga någonstans så att alla användares default-shell initieras med vissa alias?

/Jont Olof

  • Medlem
  • 2003-01-20 13:49
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jont Olof:
Denna fil som heter .xinitrc. Kan man lägga den någonstans så den blir tillgänglig för alla användare? Själv sitter jag i Dalarna och datorn som jag försöker installer x11 på är i Piteå. En polare har ett konto på datorn och skulle kunna kolla saken åt mig, men under förutsättning att .xinitrc funkar från hans användare.

Hur är det med .login-filer (eller motsvarande). Finns det någon sådan fil man kan skapa och lägga någonstans så att alla användares default-shell initieras med vissa alias?

/Jont Olof

Sitter inte vid min burk nu, men kan i alla fall säga att på mitt förra system låg den globala .xinitrc filen här:

/usr/X11R6/lib/X11/xinit/xinitrc

Så på något liknande ställe kanske?

Den globala login-filen ligger väl i /etc och heter något lämpligt... vad under Mac OS X vet jag inte...än.

Tack Tord! Någon annan som vet?

/Olof

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-10 23:48

En av nyheterna i X11 v0.2.

Support to respect the Mac OS X´s International keyboard mapping

Kanske kan vara någonting.

Edit: stavning

[ 10. februari 2003, 23:48: Meddelandet ändrat av: acke ]

Tack Acke! Jag såg det! Har tyvärr inte haft möjlighet att testa!

/Jont Olof

1
Bevaka tråden