Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stuffit

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vellinge
  • 2005-01-09 16:15

Hej,

jag tänkte fråga om det finns något annat program för att packa upp sit-filer?

Det är nämligen så att Stuffit vägrar att fungera. Ikonen står och studsar ett par sekunder och sedan står det "Programmet svarar inte".
Jag har provat installera om det, jag har provat äldre versioner. Inget fungerar och jag måste verkligen kunna packa upp filer.

Tacksam för alla tips/råd.

Mvh
Micke

Försöker du packa upp en fil som du packat med OSX's 'skapa arkiv'?

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2005-01-09 16:44

Hej David,

jag upptäckte felet när jag försökte packa upp en fil från Konsumentverket (bredbandstestaren). Har aldrig haft problem tidigare med Stuffit men nu vägrar det starta, oavsett vilka filer jag försöker packa upp. Även om jag bara försöker starta programmet självt så vägrar det att svara. Aptrist.

Om det är tptest du menar så hade jag inget problem med den. En chansning skulle kunna vara testa å reparera behörigheter och starta om och försöka igen.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2005-01-09 17:03
Ursprungligen av David Slättne:

Om det är tptest du menar så hade jag inget problem med den. En chansning skulle kunna vara testa å reparera behörigheter och starta om och försöka igen.

Jag får prova det och hoppas att det fungerar. Men det finns inget annat program som fixar sit-filer annars?

Ursprungligen av Micke:

Jag får prova det och hoppas att det fungerar. Men det finns inget annat program som fixar sit-filer annars?

högerklicka på olycksfilen och välj 'öppna med' och kolla dels vilket program som är förvalt. (ibland blir man förvånad över vad skit som listas där ) och kolla dels om det finns några intressanta alternativ.
Men börja med att reparera lite behörigheter...

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2005-01-09 17:17
Ursprungligen av David Slättne:

högerklicka på olycksfilen och välj 'öppna med' och kolla dels vilket program som är förvalt. (ibland blir man förvånad över vad skit som listas där ) och kolla dels om det finns några intressanta alternativ.
Men börja med att reparera lite behörigheter...

Jag har faktiskt den "turen" att Stuffit Expander 9.0.1 är förvalt program. Och nu måste jag krypa till korset och avslöja att jag inte vet hur man reparerar behörigheter. Har varit inne i Visa info men kan bara se att jag kan läsa och skriva.

*host*, En liten fråga bara... Frågade du samma fråga på en annan lite hyshhysh sajt/program?

Min stuffit funkar då perfekt, inga problem där inte..

Standardsvar: hur är det med skivbehörigheterna då, reparerat dem eller?

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2005-01-09 17:05
Ursprungligen av Tjacke:

*host*, En liten fråga bara... Frågade du samma fråga på en annan lite hyshhysh sajt/program?

Min stuffit funkar då perfekt, inga problem där inte..

Standardsvar: hur är det med skivbehörigheterna då, reparerat dem eller?

Nej, jag har inte postat samma fråga på en annan sajt. Jag blir dock nyfiken på att se hur det går för personen i fråga.

Normalt sett har mitt också fungerat klanderfritt men rätt som det är la det av bara. Jäkligt (o)lustigt.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-09 17:13

Jag har samma problem. Upptäckt det idag. Om jag försöker starta Stuffit Expander så studsar den i en halv minut, sedan dör den och måste tvångsavslutas. Kan det vara någon systemuppdatering som ställt till det för stuffit?

Uppdaterat:
Om jag inte tvångsavslutar Stuffit manuellt utan bara låter programmet vara, kommer det fram efter några minuter.

Senast redigerat 2005-01-09 17:26
  • Medlem
  • Vellinge
  • 2005-01-09 17:18
Ursprungligen av Stefan Andersson:

Jag har samma problem. Upptäckt det idag. Om jag försöker starta Stuffit Expander så studsar den i en halv minut, sedan dör den och måste tvångsavslutas. Kan det vara någon systemuppdatering som ställt till det för stuffit?

Det är exakt det som händer mig också. Fan, vad konstigt.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-09 17:21

Via Skivverktyg i mappen Verktygsprogram kan du reparera behörigheter (vad det nu innebär i praktiken...). Men det hjälper inte mig med Stuffit.

titta i 'program' mappen, iden hittar du mappen 'verktygsprogram' och i den hittar du ett program som heter 'skivverktyg' starta detta. När du startat det så visas en spalt till vänster med dina hårddiskar. Markera den hårddisken du har systemet på. Då sker det saker i det stora fönstret. Nedan för den stora vita rektangeln hittar du fyra knappar. Klicka på den som säger reparera behörigheter. Det bör vara nedre vänstra knappen.
kör du engelskt system letar du upp programmet 'disktools' som ligger i mappen 'utilities' som ligger i mappen 'applications'

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2005-01-09 17:30

Tackar, båda två. Jag håller på att köra reparationen nu för fullt. Det ser ut att ta ett tag.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2005-01-09 17:41

Nope. Fungerar inte. Fan...

Det kanske blev något fel vid nedladdningen. Ta hem en ny och prova med den då.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2005-01-09 18:12
Ursprungligen av Nurell:

Det kanske blev något fel vid nedladdningen. Ta hem en ny och prova med den då.

Testat. Nope. Nu ger jag snart upp. Känns som att det inte vill lösa sig.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-09 18:17
Ursprungligen av Micke:

Testat. Nope. Nu ger jag snart upp. Känns som att det inte vill lösa sig.

Har samma problem.. med 9,01. Hittar inget fel - och det står inget på deras sida om detta....Hinne r inte testa mer... sorry.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2005-01-09 18:20
Ursprungligen av fjellis:

Har samma problem.. med 9,01. Hittar inget fel - och det står inget på deras sida om detta....Hinne r inte testa mer... sorry.

Jag var också där och tittade men hittade inget. Jag provade att köra 8.0.2 men samma visa. Studs - krasch.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-09 18:43

Kasta inställningarna för StuffIt Expander då.

com.stuffit.Engine.plist
com.stuffit.Expander.plist

Jag provade att ta ner den, funka perfekt.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2005-01-09 18:53

Jag provade att kasta inställningarna och laddade sedan hem det igen och installerade. Guess what.

Tack för all hjälp som ni gett mig. Jag tror fan jag ger upp nu. Finns det inget annat program som jag kan använda?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-09 18:52

Kan ju bero på systemversion man har och datorversion... osv osv.. det vet vi väl alla..

Det gör det väl inte?
Det ska ju bara funka, det har väl inte med datormodell o s v att göra.

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2005-01-09 19:01

Hoppas jag kan ge lite ljus i mörkret...

Upptäckte samma problem hos mig, har ominstallerat ett antal ggr o provat diverse åtgärder. Märkte till slut att om jag försökte öppna programmet så kom det igång efter någon/några minuters väntande. Väl inne tittade jag till inställningarna och valde att ta bort den automatiska kontrollen av nya versioner. Det har undanröjt mitt problem iaf...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-09 19:03
Ursprungligen av imoose:

Hoppas jag kan ge lite ljus i mörkret...

Upptäckte samma problem hos mig, har ominstallerat ett antal ggr o provat diverse åtgärder. Märkte till slut att om jag försökte öppna programmet så kom det igång efter någon/några minuters väntande. Väl inne tittade jag till inställningarna och valde att ta bort den automatiska kontrollen av nya versioner. Det har undanröjt mitt problem iaf...

Skall kolla det -- tack så länge..

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-09 19:07

Samma problem för mig...

Jag upptäckte precis att StuffIt uppträder på samma sätt för mig. Det måste ha med senaste 10.3.7 uppdateringen av MacOS att göra. Hur som helst så kan man packa upp filer med Expander ändå. Om man högerklickar (ctrl klickar) på filen som ska packas upp och väljer >StuffIt>Unstuffit så funkar det. Åtminsonde för mig:)

jag får det att funka på en G4 400 uppgraderad till 1.2 med OSX 10.3.7 och stuffit 7.0.3

  • Oregistrerad
  • 2005-01-09 19:06

Kolla oxå vad programmet rapporterar i systemloggarna…
Är det något knas så brukar det gå att hitta problemet där (även om det är lite "grekiska")

alla mina webbrowsers slutade plötsligt funka. när jag inte hade någon annanlösning påt så drog jag igång ett nytt användarkonto och körde där utan problem. Det är ju en jävligt kackig lösning men bättre än ingenting när det kniper.

Bevaka tråden