Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stuffit

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har samma problem Stuffit 9.0??? Kollade på dotterns dator, hon kör 10.3.7 Stuffit 8.0.2 där fungerade det alldeles utmärkt!?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-01-09 20:38

Samma fel här. Helmysko. Har vi kanske råkat ladda hem något genom Windows Update istället för Programuppdateraren?

Edit: Nu fungerar det! Starta programmet och låt det vara trotts att det ser ut att inte hända något. Efter ett tag hoppar det igång ändå. Gå in i inställningar och välj bort automatisk uppdateringskontroll.

-- Patrik

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-09 20:40

Ta det lungt säkert bara fel på oss alla..

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-01-09 20:42

Eftersom det hjälper att stänga av sökning efter ny version, är det nog i Stuffits ände det är fel. Kanske deras update-server körs med Windows?

-- Patrik

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2005-01-09 20:45

Den försöker "ringa hem". Slå av ditt nätverk och starta sedan Stuffit. Nu kommer det funka direkt. Öppna nu Preferences och hitta optionen om att kolla uppdateringar. Slå av den och slå sedan på nätet och prova igen.

Drog ur nätverkssladden! Nu funkar det som det ska, pust!!!!

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2005-01-09 21:06

Tack allihopa! Nu jäklar fungerar det.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-09 21:06

Gå ut och ta en cigg på balkongen så är stuffit igång när ni är tillbaka…

(Röker inte? Läge att börja då… Bättre sent än aldrig…)

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-09 21:07

host host.....

Aladdin, GRRRRR på er! Ödslat 1 timmes felsökning på min dyrbara fritid. Fan… fick ju lite Windows-känsla av det här:(

  • Oregistrerad
  • 2005-01-09 21:23
Ursprungligen av Böckert:

Aladdin, GRRRRR på er! Ödslat1timmes felsökning på min dyrbara fritid. Fan… fick ju lite Windows-känsla av det här:(

Borde inte behöva vara någon windowskänsla, dom kör troligen Solaris (www.stuffit.com gör det i vart fall).

Så här fixar man Stuffit:
Öppna Terminal och kopiera texten längst ner på sidan, klistra in den i Terminal> Return. Klart

StuffIt network check prevents launch

Over the weekend we received a good number of reports of an issue where StuffIt, StuffIt Expander, and the StuffIt "Drop" utilities (DropStuff and DropZip) appear to "stall" at launch -- their icons bounce in the Dock for up to several minutes before the applications finish launching. Reader Daniel Maze discovered the cause of this problem: The StuffIt utilities check for new updates at launch -- over the Internet, assuming a network connection is available -- and if the Aladdin servers are unavailable, the update check will cause launch to stall until the check times out. It turns out that over the weekend, the Aladdin update server was apparently down or offline, thus resulting in these stalls. (As several readers have pointed out, Aladdin was purchased by Allume last year, and as of the past few days, the Aladdin.com domain is no longer responding. We expect Allume to fix this problem either by redirecting the Alladin.com domain to Allume's own servers or by releasing an update to StuffIt; the former would be preferable.)

It appears this problem is not limited to version 9 (the latest version) of these utilities; since our initial coverage this morning we've received reports from users of versions as far back as 8.0. You can avoid this issue in the future by disabling the "Allow Version Checking" option in each application's preferences; however, this means that you'll have to check for updates manually via the Allume website or by using our sister site, VersionTracker.

Alternatively, you can disable this feature without opening the application -- useful if the servers ever go down again -- via Terminal by using the defaults command. For example, to disable version checking for StuffIt Expander, you should make sure Expander isn't running and then open Terminal and type:

defaults write com.stuffit.Expander allowVersionChecking -bool NO [RETURN]
Where [RETURN] means to press the return key. (Thanks to Ben Rosenthal for tipping us off to this solution, found in our own MacFixIt forums .)

UPDATE Readers have since provided the following commands for the other StuffIt apps (again, make sure the application in question isn't running when you use the command, or it won't work):

StuffIt Deluxe: defaults write com.stuffit.Deluxe allowVersionChecking -bool NO [RETURN]
DropStuff: defaults write com.stuffit.DropStuff allowVersionChecking -bool NO [RETURN]
DropTar: defaults write com.stuffit.DropTar allowVersionChecking -bool NO [RETURN]
DropZip: defaults write com.stuffit.DropZip allowVersionChecking -bool NO [RETURN]

Någon som har funnit svaret på gåtan?

- Ja läs tråden din klant först-

Finns det något alternativt program måntro?

- Läs tråden igen så behövs det inte-

Undra vad man lärt sig av detta - jo att läsa tråden innan man slänger in en dum fråga på något som redan svarats, kommunikation..

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-10 21:56
Ursprungligen av draags:

Någon som har funnit svaret på gåtan?

Finns det något alternativt program måntro?

Jadå, kolla bara lite högre upp i tråden.

Fatta panik jag fick igår när stuffit till synes ballade ur. Kallsvettningar och yrsel. Var tvungen att nypa mig i armen så jag kunde få liv igen och upptäcka att det var en mac jag satt vid.

Då var jag inte ensam om detta problem som uppstod igår. Riktigt skumt att det kom helt apropå för alla oss som fått problem. Ägnade ett par timmar i går kväll/natt åt problemet – drog mig argt i mitt korta hår

Men nu har ni löst det – 99mac löser det mesta – grymt är det

Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • 2005-01-12 21:43

Stuffit Deluxe startar inte

En till som haft samma problem som fick sin lösning här. Stort tack! Jag har också mailat till supporten hos aladdinsys.com. Det här borde väl finnas en lösning på som de åtgärdat eller bör åtgärda.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-01-12 22:08

Problemet är ett resultat av att Stuffits nya ägare har ändrat adressen för uppdateringarna (phone home adressen) men det vet ju inte våra programkopior om utan forsätter i gamla hjulspår utan att få svar. Därav fördröjningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 22:12

Slå av Allow version checking så slipper ni de två minuternas fördröjning. Nästa version (som man får nosa upp själv...) löser förhoppningsvis detta så att Stuffit letar uppdatering på rätt adress.

Bevaka tråden