Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari blir segt...

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-01-06 00:38

Hej! Jag gillar verkligen Apples webbläsare Safari, förutom en grej. När jag har många flikar och fönster uppe samtidigt och har haft igång programmet länge så blir det oerhört segt. Jag har en iMac G5 så det är inte problemet. När jag använder exempel Firefox så kan ja ha uppe väldigt många flikar och fönster utan att det blir segt, men jag gillar Safari bättre. Har någon samma problem med Safari? En fråga till, när man vill gå bakåt i Safari så kan man antingen trycka på bakåt pilen eller bara trycka på back-tangenten, när jag trycker på back-tangenten i Firefox så händer ingenting, utan man måste klicka på bakåt pilen, mycket störande när man sitter och surfar! Finns det någon inställning så man kan backa men back-tangenten i Firefox? Eftersom Safari blir så segt så undrar jag om någon vet en bättre webbläsare, som har så få nackdelar som möjligt?

/Henke

• Oregistrerad
  • 2005-01-06 00:40
Ursprungligen av Henke:

Hej!
Eftersom Safari blir så segt så undrar jag om någon vet en bättre webbläsare, som har så få nackdelar som möjligt?
/Henke

Har du provat att rensa cachen när det segar sig?

alt+äpple+e (eller i menyn 'safari')

Ursprungligen av Henke:

Hej! Jag gillar verkligen Apples webbläsare Safari, förutom en grej. När jag har många flikar och fönster uppe samtidigt och har haft igång programmet länge så blir det oerhört segt. Jag har en iMac G5 så det är inte problemet. När jag använder exempel Firefox så kan ja ha uppe väldigt många flikar och fönster utan att det blir segt, men jag gillar Safari bättre. Har någon samma problem med Safari?
/Henke

Jag är rätt nöjd med Safari förutom att Safari cachar och loggar något enormt vilket till slut segar ned även den snabbaste macen.
Safari kan ju käka upp nästan obegränsat av hårdisken. Förhoppningsvis så kommer det en ny version av Safari snart som är mer inställbar vore bra om man kunde begränsa cachestorleken och lite andra saker och med bättre java.
Finns iofs hax som Safari debugger och Speedsafari men de inställningsmöjligheterna borde finnas i progammet.

Använd Onyx och kör Rensa Bokmärkessymboler, det snabbar upp Safari betydligt.
När du ändå kör det så rensa samtliga cache och loggar.
Utrymmet på disken växer efter det du rensat loggarna

• Medlem
  • 2005-01-06 12:56

Tack för tipsen allihopa!
Vad är Onyx för något Pocahontas?

Det är ett verktyg, och som är gratis, mycket användbart i många lägen.
Du finner det här:
Onyx

Att logga ut och in brukar göra susen.

• Oregistrerad
  • 2005-01-06 15:18

Kan också sätta att grupp inte ska ha åtkomst till mappen Icons i mappen Safari i ditt bibliotek och att du bara kan Läsa, så sparas inte symbolerna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-09 22:04

Tycker också att Safari uppträder väldigt konstigt,, känns lite windows över det hela.. Saken är att på min PB17 så flyter Safari helt utan problem, medans om jag kör safari på min G5 så händer det ganska ofta att den efter en stund börjar sega, badboll plus att det sprakar i hårddisken,, vet inte vad den sysslar med.. Medicinen brukar bli efter att man startar om programet, men även det kan vara problem ibland, bara att avsluta safari kan ta 5 minuter, brukar bli en tvångsavslutning..

??

• Oregistrerad
  • 2005-01-09 22:11
Ursprungligen av Fredric:

Tycker också att Safari uppträder väldigt konstigt,, känns lite windows över det hela..
…bara att avsluta safari kan ta 5 minuter, brukar bli en tvångsavslutning..
??

Låter ju inte så smart…

(När har du då tänkt att Safari skall rensa cachen? Lite windowskänsla över användaren )

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-09 23:47
Ursprungligen av Pär:

Låter ju inte så smart…

(När har du då tänkt att Safari skall rensa cachen? Lite windowskänsla över användaren )

OKii
Jag rensar den någon gång i veckan men det brukar inte göra någon direkt skillnad tyvärr,, eller ska man göra det 20 gånger per dag??..
Tycker bara att det är jävligt skumt att Safari rockar på min PB men är segare än sur sirap på min G5 där det borde gå undan....

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-01-09 22:31

Tycker också att Safari uppträder väldigt konstigt,, känns lite windows över det hela.. Saken är att på min PB17 så flyter Safari helt utan problem, medans om jag kör safari på min G5 så händer det ganska ofta att den efter en stund börjar sega, badboll plus att det sprakar i hårddisken,, vet inte vad den sysslar med.. Medicinen brukar bli efter att man startar om programet, men även det kan vara problem ibland, bara att avsluta safari kan ta 5 minuter, brukar bli en tvångsavslutning..

??

Gå in under nätverk i systeminställningarna och ta bort eventuella DNS-er, i.o.m. X 3.7 så blev DNS-hanteringen lite instabil.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-09 23:50
Ursprungligen av Peth:

Gå in under nätverk i systeminställningarna och ta bort eventuella DNS-er, i.o.m. X 3.7 så blev DNS-hanteringen lite instabil.

Det finns inga DNSer,, dom fälten är tomma, dvs om du menar dom i nätverks inställningarna..
//Fred

Ursprungligen av Henke:

När jag har många flikar och fönster uppe samtidigt och har haft igång programmet länge så blir det oerhört segt. Jag har en iMac G5...

Jag kör Safari på iMac G5 och har aldrig upplevt programmet som segt på något sätt. Rensa cachen gör man väl lite då och då ändå, men jag har då aldrig upplevt någon fartskillnad i samband med detta. Vad GÖR ni egentligen?

Btw, för att rensa bokmärkessymboler behövs inget program, det är bara att kasta mappen Icons (Hem > Bibliotek > Safari > Icons) i papperskorgen...

• Medlem
  • Gnesta
  • 2005-01-10 04:20

Snabbare webbläsare

Tycker oxå Safari blev väldigt segt, blev tvungen ett antal gånger tvångsavsluta Safari. Sedans dess så använder jag mig av Camino som jag tycker fungerar bra. Finns att hämta via mozilla.org

Tips : Ta bort "icon cache" :

1. safari -> Preferences -> Auto Fill Tab -> click "Edit" beside "Other Forms" checkbox and then "Remove All". This clears out the auto fill cache that after awhile, if it gets really big can really slow down pages with forms on it (I noticed this slowdown most on forum websites when posting replies, etc).

2. safari caches all of the favorite icons for the sites you visit, and not just the ones you add to your bookmarks. Over time this cache can grow to an ungodly size (in early January I completely wiped my drive and did a clean install of Panther. Between then and a few weeks ago, the favorite icon cache had grown to nearly 400MB). You can clean it out by going to /Users/{your user}/Library/safari/icons. There will probably be a ton of folders and what not. It is safe to delete them all. Some people have even suggested setting the icons folder to read-only so that safari does not cache all of those icons anymore.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-13 23:37

Jag ska nog testa installera om Safari på G5an, skulle stänga ner ett fönster i safari nyss och det tog 6 minuter för Safari att stänga ner det,, hårddisken jobbade som f,n hela den tiden,, men när det fönstret var borta så blev disken tyst och safari funkde som vanligt igen,, men det känns som safri spar ner någon jättefil på HD´n,, och detta händer som sagt bara på G5an inte på min PB så felet måste vara nått knas i själva programet...

Jag ska nog testa installera om Safari på G5an, skulle stänga ner ett fönster i safari nyss och det tog 6 minuter för Safari att stänga ner det,, hårddisken jobbade som f,n hela den tiden,, men när det fönstret var borta så blev disken tyst och safari funkde som vanligt igen,, men det känns som safri spar ner någon jättefil på HD´n,, och detta händer som sagt bara på G5an inte på min PB så felet måste vara nått knas i själva programet...

Att Safari (och OSX) cachar och loggar det mesta händer på alla macar men det kanske märks mer på din G5 p.g.a. att du har fler program igång eller p.g.a. mindre RAM minne i den.
Har du prövat att starta om datorn och att återställa Safari?

1
Bevaka tråden