Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tappad startskiva på OS X

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Haft ett litet problem här på morgonen med startskivan för OS X svenskt. När jag skulle starta datorn visades disketten med ? och ett härligt klickande ljud återkom. Provade då att starta om datorn på 9.1 CDn och valde därefter OS X som startskiva. Allt fungerade smidigt efter omstart förutom att Classic inte kunde starta då den klagade på att systemet som var valt var äldre än 9.1. Startade då om på 9.1 och valde hårddiskens 9.1 system men när den startade så hävdar findern att findern och systemet inte ligger i systemmappen. Kör OS X och 9.1 på samma partition. Några tips eller ideér?

John

Tipset som just nu är försent är att ha Classic på en egen partition...

Vad gäller gällande problem kan jag dock inte ge någon lösning på just nu.

Har fullt upp med min struliga Server Admin på OS X Server.

Problemet uppstod förmodligen när du startade om på OS 9.1 CD:n. Jag antar att du använde skivan som följde med din dator, efter som den 9.1-skiva som följer med tian inte fungerar på de senaste Mac:arna. På den 9.1-skivan är dock programmet "startskiva" för gammalt. Det måste minst vara version 9.2. Har du en tidigare version får du exakt de problem du nämde.
Lösningen är att ifrån Mac OS X lägga in den rätta versionen av startskiva i Classic-systemet, därefter starta "System Preferences" och i panelen för "StartupDisk" välja MacOS 9.1 systemmappen. Växla sedan till Classic-panelen och där bör du nu kunna starta Classic!

Tack för tipset Johan! Det hade säkert fungerat. Men jag fann det lika bra att följa j(konstigt u)rgens råd. Så nu kör jag med 2 partitioner. Märkte dock att om man kör Apple system profiler under fliken systeminformation så hävdar den att ingen startskiva valts för X även fast jag kontrollerat att X är vald i System preferences. Nåväl verkar ju fungera ändå nu!

John

1
Bevaka tråden