Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Screenshot

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-01-15 21:17

Varför har Apple gjort så att screenshotet blir en pdf-fil? Det finns ju inga fördelar med det eller? Eller kan man ställa in vilket format det ska bli någonstans? En klassiekr är ju att man ska ta bild på nåt för att visa på andra på nätet direkt, och vill självklart ha i jpg-format..... ?

Kan inte annat än hålla med ovanstående talare....

Kan hålla med om att det är dumt.
Men det finns bot på detta med en liten freeware som man bara lägger i dockan och tjillevippen får man en jpg.
pdf till jpg

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders Båth:
Varför har Apple gjort så att screenshotet blir en pdf-fil? Det finns ju inga fördelar med det eller? Eller kan man ställa in vilket format det ska bli någonstans? En klassiekr är ju att man ska ta bild på nåt för att visa på andra på nätet direkt, och vill självklart ha i jpg-format..... ?

Ta bilden, öppna upp den i Preview. Välj sedan menyn Arkiv->Exportera bild. Där kan du välja vilket format du vill ha på bilden. Enklast att göra så tycker jag

Fast lite det är lite puckat att det blir .pdf av dem det kan jag hålla med om.

Nurells tips i all ära, men DropJPEG är mindre och smidigare på konvertering av PDF till jpg.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-15 21:49

Vilket format man än har på en skärmdump så ska det definitivt vara ett okomprimerat format alternativt ickeförstörande komprimering. PDFen som skapas nu är komprimerad, men inte med en förstörande komprimering.

Den PDF jag får ut från en skärmdump blir 233Kb, men en okomprimerad TIFF blir 9Mb. Komprimerar jag TIFFen med LZW blir den fortfarande 1,7Mb (vilket kan variera beroende på skrivbordsbild osv).

Jag tycker att PDF är ett bra val. Möjligen att det skulle vara TIFF istället, men absolut inte JPEG eller GIF eller någon annan förstörande komprimering.

Vi får väl ha en testomgång då.
Jag tycker inte det är ett stort problem att det blir PDF av skärmdumparna, men för folk som inte gör annat än dumpar dagarna i ända kanske det kan vara det. De få gånger som jag behöver jipägga en dump så gör jag det med Photoshop. :rolleyes:

Jag är nöjd med förändringen till pdf.
Tar ganska många skärmdumpar för utbildningar och dylikt. Grab finns ju också med på burken.

(Snapz pro använder man också ibland förstås.)

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-01-16 00:12

men nu e de ju så att folk behöver olika format, så varför kunde inte apple bara slänga in in en extra inställning till detta? så man kan välja vilket format man vill ha.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-16 00:24

Varför kan man inte få skärmdumpen vektorbaserad med redigeringsbar text. Ja det skulle säkert vara lite klurigare att få ihop men visst skulle det vara bra.
Då skulle pdf vara ett utmärkt format.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gadd:
men nu e de ju så att folk behöver olika format, så varför kunde inte apple bara slänga in in en extra inställning till detta? så man kan välja vilket format man vill ha.

Exakt. Gillar både PNG, JPEG och PDF.
PDF screenshotsen jag tar blir jättebra om man skall ha det till tryck genom att det är jätteupplösning.

Men för enklare saker så känns JPEG mycket smidigare.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-16 01:07

Kunde inte Tinkertool fixa till det där med att kunna välja olika format på screenshotsen? Har för mig det...

  • Medlem
  • 2003-01-16 01:32

Retade mig också på den inbyggda ScreenShot funktionen så skrev ett litet AppleScript hack som använder sig utav Unix-kommandot screencapture. Bra att ha sin lilla Script meny

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">
(* Before running this script create a folder named
ScreenCapture in your Document Folder
of you Home Directory. If you place or name
this directory to something else you will need to
change the row
count files in folder...
and
set utfor to..

The script counts on /usr/sbin/screencapture
By some odd bug(?) the pictures won´t show up in the Previewer
but you could use app´s like GraphicConverter
*)
tell application "Finder"
count files in folder "ScreenCapture" in folder "Documents" in folder "uhellstr" in folder "Users" of startup disk
set i to result
end tell
set i to i + 1
set temp to i as string
set namn to temp & ".jpg"
set utfor to "screencapture -m -x ~/Documents/ScreenCapture/" & namn
do shell script utfor</pre>

Edit: Dessa stavfel...

[ 16 Januari 2003, 01:36: Meddelandet ändrat av: Ulf H ]

  • Medlem
  • 2003-01-16 02:11

Hrrmmff...

Glöm scriptet ovan det måste kompletteras med typ
imagemagic´s convert för att det ska bli jpg. Inget större hack men orkar inte just nu...

screencapture i Terminalen sparar filerna i pdf format, jag som trodde jag kommit på något smart sätt att komma runt det ...

  • Oregistrerad
  • 2003-01-16 09:14

koppat från MacOSXhints:

Citat:

quote:You can set the type of image created by typing the following in Terminal:
defaults write NSGlobalDomain AppleScreenShotFormat [imageFormat]

where [imageFormat] can be JPEG, TIFF, PNG, or PICT (TIFF is the default). It´s likely you´ll have to logout/login to get the changes to take effect.

Nja, visste att jag sett information om byte av filformat, och hittade den. Men kommandot funkar inte (längre? Tipset är ganska gammalt, gäller säkert äldre system? PDF saknas t.ex. som val av format.)

Men visst borde det fortfarande finnas en lösning..

  • Medlem
  • 2003-01-17 00:09

Om nu någon är intresserad ?

En lösning på problemet är att automatisera en konvertering från PDF till exempelvis JPEG. Detta är möjligt med lite tålamod, AppleScript, Ghost Script, ImageMagic samt p.g av begränsning i Applescript ett väldigt litet Unix baserat shell script. ImageMagic innehåller ett underbart lite terminalbaserat program som heter ´convert´ som lite motsvarar GraphicConverter. Tyvärr klarar inte convert att hantera PDF formatet på egen hand utan får gå via Ghost Script (Ett tillägg till CUPS för att hantera skrivare) för att klara ut biffen. Nåväl med Scriptet ScreenShot i sin AppleScript meny kan man relativt enkelt producera JPEG,TIFF eller vad man nu vill få för format på sina skärmdumpar. Notera jag är ganska novis på AppleScript så det finns säkert fler och betydligt snyggare sätt att skriva själva koden på men i alla fall här är mitt lilla bidrag...
Som sagt Ni kan själva styra storlek, utfil etc via convert så Ni är inte låsta till JPEG. Se ImageMagic´s hemsida för mer info. Det här fungerar i alla fall bra för mig. Skulle bara vila kunna koppla scriptet till en egen tangentkombination så vore det ett perfekt tillägg till Shift+Äpple+3

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">
(*
Before running this script create a folder named ScreenCapture in
your Document Folder of you Home Directory. If you place or name
this directory to something else you will need to change the
script on several places to make it work

The is based in use if imageMagic 5.1.1 that is free download
from http://www.apple.com/downloads/macosx/unix_op...

You also will need to download and install GhostScript from

EPS Ghostscript 7.05.5
http://gimp-print.sourceforge.net/MacOSX.php3

Without GhostScript convert will not be able to handle the PDF format.

Due to that we do not want to use a visual terminal we need to use
the "do shell script" command from AppleScript. However this has one
limitation. The "do shell script" has no knowledge about our environment.
Therefore you will need to create a shell script that sets up the environment.
Without this shell script convert will not be able to find Ghost Script.

Paste this code into your favorite terminal editor like pico,vi or emacs.
Save it as convert.sh and move it to /usr/local/bin

Note: The shell script is based on a screen solution of 1024x768
With other screen solution like 800x600 you will need to
modify the shell script. One idea could also be to send
the solution as a parameter to the shell script directly
from AppleScript.

--------- convert.sh -------------
PATH=$PATH:/usr/local/bin:/usr/local/share; export PATH
/usr/local/bin/convert -page 1024x768 $1 -resize 1024x768 $2
----------------------------------

Before moving it to /usr/local/bin set the execution permissons on the script
by from the terminal do:

chmod 755 convert.sh

You will unless you run as root (? guess not) use sudo to be able to move the
file to /usr/local/bin by

sudo mv convert.sh /usr/local/bin
cd /usr/local/bin
ls -l convert.sh

Check that permission for convert.sh is

-rwxr-xr-x

That is all folks! Hopefully you know could save the AppleScript in your
/Library/Scripts folder and use he Script Menu to access the script whenever
you feel you need a ScreenShot in jpg format instead of as per default in PDF

*)

tell application "Finder"
(* Change uhellstr to you own Home folder name *)
count files in folder "ScreenCapture" in folder "Documents" in folder "uhellstr" in folder "Users" of startup disk
set i to result
end tell
set i to i + 1
set temp to i as string
set pdfnamn to temp & ".pdf"
set utfor to "screencapture -m -x ~/Documents/ScreenCapture/" & pdfnamn
do shell script utfor
set jpegnamn to temp & ".jpg"
set del1 to "/usr/local/bin/convert.sh ~/Documents/ScreenCapture/" & pdfnamn
(* It is very important the following row starts with an space immediate after " e.g "<space>~ *)
set del2 to " ~/Documents/ScreenCapture/" & jpegnamn
set utfor to del1 & del2
do shell script utfor
set utfor to "rm ~/Documents/ScreenCapture/" & pdfnamn
do shell script utfor</pre>

Mvh
/Uffe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-17 01:04
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:
PDF screenshotsen jag tar blir jättebra om man skall ha det till tryck genom att det är jätteupplösning.

Va? Är det inte samma upplösning som vanligt? Dvs skärmens, ex 1280x1024?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: HL:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:
PDF screenshotsen jag tar blir jättebra om man skall ha det till tryck genom att det är jätteupplösning.

Va? Är det inte samma upplösning som vanligt? Dvs skärmens, ex 1280x1024?

Klart att en skärmdump blir i 72 dpi.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ulf H:
Om nu någon är intresserad ?

Öhm. Borde det inte bara gå att be Preview göra om dem via AS och sedan lägga till skriptet som en folder-action till användarens desktop-mapp?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olav Rust:
Klart att en skärmdump blir i 72 dpi.

Varför då?

  • Medlem
  • 2003-01-17 14:03

Thevil >>

Citat:

quote: Öhm. Borde det inte bara gå att be Preview göra om dem via AS och sedan lägga till skriptet som en folder-action till användarens desktop-mapp?

Enligt Manusredigerarn är inte Preview Scriptable så jag hittade inget sätt att få Preview att ändra i vilket format den skulle spara. ImageMagic klarar dessutom betydligt fler format och betydligt fler parametrar för kvalitèn

Mvh
/Ulf

[ 17 Januari 2003, 14:04: Meddelandet ändrat av: Ulf H ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ulf H:
Enligt Manusredigerarn är inte Preview Scriptable så jag hittade inget sätt att få Preview att ändra i vilket format den skulle spara. ImageMagic klarar dessutom betydligt fler format och betydligt fler parametrar för kvalitèn

Mvh
/Ulf

Nä, jag märkte det nu imorse när jag skulle testa lite. Knäppt att den inte är det, väl? Men Preview klarar väl många format även om de av någon anledning inte är listatde i exportera dialogen (också lite knäppt).

Citat:

citera:Skulle bara vila kunna koppla scriptet till en egen tangentkombination så vore det ett perfekt tillägg till Shift+Äpple+3

Hej Ulf.

Testa Youpi key för att lösa ovanstående problem. Funkar prima för mig för att exekvera applescript vid olika intryckta tangentbordskombinationer. Finns här .

//J

1
Bevaka tråden