Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synchronisera mail mellan mina Mac'ar

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2001-11-05 20:22

Har ett stycket iMac som stationär maskin + en iBook som följer med mig lite överallt. En sak som jag undrar över är om det finns något bra sätt att syncha foldrar eller mail mellan 2 st OS X maskiner. Låt oss säga att jag är ute & reser och kopplar upp min iBook via moden. Läser, skickar mail. Väl hemma vill jag ju gärna att min Sent folder mm skall vara synchroniserad med den stationära iMacen. Någon som har något bra förslag ?

• Oregistrerad
  • 2001-11-06 01:20

Skulle du inte kunna fixa det med att skaffa en mail adress som vidarbefodrar till två andra och sen kollar du de två adresserna från vars en dator, visserligen inte samma sent folder men annars bra

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-11-06 08:15

IMAP? Funkar jättebra. Kör det hela tiden och har alltid alla mail med mig..

/glemme

Citat:

Väl hemma vill jag ju gärna att min Sent folder mm skall vara synchroniserad med den stationära iMacen. Någon som har något bra förslag ?

Som Glemme förslog; använd IMAP. Då läser du din e-post från den mailserver som du är uppkopplad mot. Spelar ingen roll vilken dator eller program du kopplar upp dig med. Mailen ligger på servern och läses in när du kopplar upp dig.

Du behöver ett mailprogram som klarar IMAP. Det gör de flesta, exempelvis Mail.app som följer med Mac OS X. Fungerar dock lite sisådär. Jag använder Outlook Express i Classic.

Din leverantör av e-post måste ha IMAP-stöd på sin mailserver också.

När jag kör i Outlook Express så hamnar mina skickade brev i min lokala ´Sent folder´. De skickas inte upp till mailservern. Hur andra program fungerar, eller om det finns en inställning i Outlook Express, vet jag inte.

Fördjupad kunskap får du på IMAP.org

//Christian

PS. Intressant att jag blandar e-post och mail. Tydligen svårt att bestämma mig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-11-06 14:03
Citat:

Skapades ursprungligen av: Christian Aahs:
Du behöver ett mailprogram som klarar IMAP. Det gör de flesta, exempelvis Mail.app som följer med Mac OS X. Fungerar dock lite sisådär. Jag använder Outlook Express i Classic.

När jag kör i Outlook Express så hamnar mina skickade brev i min lokala ´Sent folder´. De skickas inte upp till mailservern. Hur andra program fungerar, eller om det finns en inställning i Outlook Express, vet jag inte.

Men varför gå över ån efter vatten. IMAP funkar finfint i mail.app. Du kan även lagra sända mail på servern.. Dock bara med ett konto. Jobbigt eftersom jag har 4 imapkonton..

Då slipper jag dessutom classic ännu en gång.

/glemme

1
Bevaka tråden