Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IP kommandon i X ?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-25 11:23

Vad finns det för kommandon i X för att göra motsvarande vad ipconfig gör i NT ?

// kimmo

Netstat och ifconfig klarar man sig ohyggligt långt med. Kör "man netstat" och "man ifconfig" så får du se...

• Medlem
  • 2002-09-25 13:38

Ah! Detta har jag länge grunnat på.

Om någon Unix-kunnig skulle kunna svara på vad Mac OS X motsvarighet till "ipconfig /renew" och "ipconfig /release" skulle kunna tänkas vara skulle jag bli väldigt glad.

Sitter nämligen hemma och strular med Telias ADSL som inte fungerat på några månader (ja, innan dess fungerade det strålande i ett år). Telias support är inget jag skulle önska min värsta fiende :-).

//megus

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-25 13:44
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: megus:
Ah! Detta har jag länge grunnat på.

Om någon Unix-kunnig skulle kunna svara på vad Mac OS X motsvarighet till "ipconfig /renew" och "ipconfig /release" skulle kunna tänkas vara skulle jag bli väldigt glad.

Samma här. Särskilt ipconfig /all. Även fast man tar "man ifconfig" och netstat blir man f-n inte klokare på det..

// kimmo

• Medlem
  • 2002-09-25 13:49

För "ipconfig /all" funkar "netstat -rn" (utan citationstecken) ganska bra.

//megus

ping (ip-nummeret) -f säger jag bara

ifconfig -a gör väl samma som ipconfig /all.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-25 14:42

Det är fortfarande en jädrans massa fler siffror och routertabeller än jag nånsin sett i
ipconfig /all

// kimmo

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-05 13:56

Inget av dessa kommandon listar tilldelade DNS servrar som ipconfig /all gör?

// kimmo

1
Bevaka tråden