Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ska köpa dv-kamera. vad/vilken/vart?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-12-12 18:39

som sagt, vill köpa lkamera, vill ha en ganska billig en. Vilka saker är viktiga vid köp av kamera? vilka saker ska man leta efter när man jämför osv?

Jag är också sugen på en

cyberphoto.se är en bra sida med dv kameror

jag tycker du ska titta efter så att den har en mic ingång så att du kan koppla in en mic om du vill. sedan kan det alltid vara bra att titta efter hur man ställer in fokus & bländare vid manuella inställningar, vill själv gärna att det skall vara ett scrollhjul och inte två knappar, lättare att använda om du kör manuellt.

men, micingång tycker jag är viktigast.

  • Medlem
  • 2004-12-14 18:24
Ursprungligen av anders gbg:

jag tycker du ska titta efter så att den har en mic ingång så att du kan koppla in en mic om du vill. sedan kan det alltid vara bra att titta efter hur man ställer in fokus & bländare vid manuella inställningar, vill själv gärna att det skall vara ett scrollhjul och inte två knappar, lättare att använda om du kör manuellt.

men, micingång tycker jag är viktigast.

mmmm, det lät vettigt.. För kvalité och skärpa, är det några speciella värden man ska kika upp och vad ska dessa helst ligga på osv?

Instämmer med ovan sagda: mikrofoningång är ett måste! T.ex. har inte Canons annars rätt trevliga 700-serie sådan ingång.

Börja med Apple kompabilitetslista under http://www.apple.com/macosx/upgrade/camcorders.html .
Finns den inte där, är det stor risk att den inte funkar med din Mac överhuvudtaget (via DV in/ut alltså). T.ex min Samsung funkar inte längre i OSX (som är mycket känsligare på sånt än OS9). Verkar inte heller finnas ngt sätt att lura datorn.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-04 22:30
Ursprungligen av sjovall:

Börja med Apple kompabilitetslista under http://www.apple.com/macosx/upgrade/camcorders.html .
Finns den inte där, är det stor risk att den inte funkar med din Mac överhuvudtaget (via DV in/ut alltså). T.ex min Samsung funkar inte längre i OSX (som är mycket känsligare på sånt än OS9). Verkar inte heller finnas ngt sätt att lura datorn.

Jag skulle inte ta denna lista så allvarligt. Eftersom den verkar ha så stora luckor, skulle det bästa vara om du kan ordna så att du på något sätt kan pröva först, eller via öppet köp eller något. Det vore ju synd att inte köpa den kamera man helst vill ha bara för att den inte finns på listan men fungerar ialla fall. Ex. min Panasonic NV-DX110B har aldrig funnits på listan vad jag vet men alltid fungerat klockrent. Jag vet att samma sak gällt för andra kameror också.

Är det en bra butik man handlar ifrån kan man ju alltid fråga butiken om de vet.

Se till att den har dv-in/dv-ut. Annars står man där med en massa Gb material och lite hdd. Det är skönt att kunna spola tillbaka allt till ett band.

ja canons 700 serie är en bra hemma kamera, och bra i pris också. fungerar finfint med apple osv.
när det gäller kvalite och skärpa så är alla märken i 7000-10000 klassen ungefär lika, bara det att en del inte ger en micingång. sedan vet jag inte om du vill ha en kamera med dv-in, så att du kan föra film tillbaka till kameran, men de erbjuder nog de flesta nu.

ta även en koll på hur stor optisk zoom den har. om man gillar att zooma vill säga...

Va' tror ni om den här ?

panasonic nv-gs400

Pixmania verkar ha de bästa priserna - vågar man handla där ??

/j

  • Oregistrerad
  • 2005-01-04 11:41
Ursprungligen av jonte0:

Va' tror ni om den här ?

panasonic nv-gs400

Pixmania verkar ha de bästa priserna - vågar man handla där ??

/j

Jag har lillebror GS200 som jag är supernöjd med! Liten och smidig och har kanonbra bild, i alla fall om ljuset är tillräckligt. 400an är ju lite större men också mycket proffsigare med större CCD, optisk bildstabilisering osv.

Har du pengarna och är ute efter en kamera i den klassen så är det nog bara stt slå till. Har en kompis som precis beställt en kamera från pixmania så jag kollade lite på nätet om dem. Verkar vara snabba på att leverara osv. Däremot är det tydligen oftast fransk manual man får med.

Men manualer går ju att ladda hem i pdf-format eller beställas mot en mindre summa från i det här fallet svenska Panasonic.

verkar vara en riktigt bra kamera, pixmania känner jag inte till så det uttalar jag mig inte om. hör av dig och berätta vad du köpt.

  • Medlem
  • Flen
  • 2005-01-07 16:35

Kolla in Cyberphotos Panasonic 120 med värdepaket.....samma kamera som 200:an men utan manuell fokuseringsring.

bra köp.

Jag handlar allt til jobbet från Cyberphoto...stabila & bra hjälp!
skriv ut sidan med kamerainfot så har du alla tillbehör där...suveränt när man ska handla nytt batteri, etc....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-08 00:42

Kolla in Camcorderinfo.com som har mycket bra och ingående videokameratester. Smartson har också bra upplägg med summering av olika sajters och tidningars åsikter om kamerorna.

Panasonics 3CCD-serie, alltså gs-120, gs-200 och gs-400, får genomgående bra kritik av camcorderinfo.com. De tycker att gs-400 är den mest prisvärda kamera de testat så har du pengarna kan det ju vara något att spana på.

Köpte själv i somras en Sony DCR-TRV60E som ger mycket bra bild- och ljudkvalitet. Den är dock numera utgången modell. Efterföljaren till den heter DCR-HC85 och kan vara något att kolla in. Dock skriver camcorderinfo om någon märklig defekt på HC85:an men som endast verkar gälla det testexemplar de hade. Användarna på de forum jag läst verkar nöjda och Sonys kameror ligger i allmänhet ofta bra till i tester.

CES - nya grejer p.g

Nya pannor

Ingen ersättare för 400.an dock !

/j

  • Oregistrerad
  • 2005-01-08 11:47

Du kan läsa fullödiga tester av marknadens kameror på Camcorderinfo

*dregel...HD...dregel*

1
Bevaka tråden