Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min första video. Tips är välkomna.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Simpla frågor för er som vet:
Jag har filmat min senaste utlandsresa och har ett par timmars material. Kameran är digital och har en dv-utgång. Vad behöver jag för kabel för att få in materialet i datorn ? Vad finns det för program som man kan använda. Jag vill kunna klippa bort saker och ändra ordningen. Ibland vill jag lägga på annat ljud. Det vore också bra att kunna ändra färgerna som verkar ha blivit överexponerade. Hur mycket lagringsutrymme behövs om jag vill ha högsta kvalitet ?

Fredrik

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-13 12:41

Du behöver en FireWirekabel för överföringen. iMovie gör det du efterfrågar på ett enkelt sätt. DV i fullkvalitet är 3,7MB/sek vilket gör ca 13GB/tim.

Ursprungligen av Earth:

Du behöver en FireWirekabel för överföringen. iMovie gör det du efterfrågar på ett enkelt sätt. DV i fullkvalitet är 3,7MB/sek vilket gör ca 13GB/tim.

Den utgång som sitter på kameran är inte en FW utgång. Om jag skall använda FW måste det vara frågan om någon slags adapter.

Ursprungligen av fcerha:

Den utgång som sitter på kameran är inte en FW utgång. Om jag skall använda FW måste det vara frågan om någon slags adapter.

Antagligen har du en fyrapinnars firewiresanslutning på kameran. Brukar finnas FWkablar med 4 i ena änden och 6 i andra hos varje TV-butik eller Clas Ohlson.

Ursprungligen av Simon Templar:

Antagligen har du en fyrapinnars firewiresanslutning på kameran. Brukar finnas FWkablar med 4 i ena änden och 6 i andra hos varje TV-butik eller Clas Ohlson.

OK. är det någon som har en bild av kontakten att, typ ladda upp ? Jag vill veta att jag får tag i rätt grej

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-01-14 16:20
Ursprungligen av fcerha:

OK. är det någon som har en bild av kontakten att, typ ladda upp ? Jag vill veta att jag får tag i rätt grej

Ursprungligen av Kentor:

Tack, vad hyggligt ! Det ser alldeles rätt ut !

"Cable IEEE1394 Firewire 4m-6m" är det till min sony.
Det står nog annars i manualen eller på tillverkarens hemsida vilken du ska ha.
Pillade i höstas med Imovie för första gången och hade skitkul. Jag och en kompis klippte ihop vår downhillsession på skateboard på endast två timmar. Hur enkelt som helst, jag hade aldrig startat programmet tidigare. Men jävlar vad plats dv formatet tar. Min ibook med 30Gb blev aningens full.

kostar 25 spänn på webbhallen,

Ursprungligen av STREET66:

"Cable IEEE1394 Firewire 4m-6m" är det till min sony.
Det står nog annars i manualen eller på tillverkarens hemsida vilken du ska ha.
Pillade i höstas med Imovie för första gången och hade skitkul. Jag och en kompis klippte ihop vår downhillsession på skateboard på endast två timmar. Hur enkelt som helst, jag hade aldrig startat programmet tidigare. Men jävlar vad plats dv formatet tar. Min ibook med 30Gb blev aningens full.

kostar 25 spänn på webbhallen,

Kan man fixa sånt som överexponering ?

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-01-14 16:50
Ursprungligen av fcerha:

Kan man fixa sånt som överexponering ?

Ja det finns i effekt menyn.

1
Bevaka tråden