Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det får inte vara sant!!

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Stötte på en sida på Apples hemsida som gjorde mig nervös. Jag har en iBook (ej med två USB-portar) och har den kopplad till min stereo. Om jag förstår det hela rätt, kommer ljudet att bli konstigt efter att jag installerat OS X. Apples "Lösningsförslag" att ansluta USB-högtalare känns som ett hån!

Har någon en iBook med OS X 10.1 installerat? I så fall undrar jag om det verkligen är på det här viset: att man inte kan använda den interna högtalaren, eller högtalare anslutna via den analoga utgången.

Detta känns som en riktig pungspark. Om inte min stereo fungerar tillsammans med min iBook efter att jag installerat OS X (som Apple precis har skickat till mig), funderar jag på om jag ska kasta ut datorn omedelbart via fönstret, eller om jag ska koka den först.

Apple.com

Jag överdrev lite. Tydligen ska den interna högtalaren fungera. Det var skönt att höra. Jävlarhelveteisatan, vad glad jag blir.

Jag tycker att ljudet i Mac OS X suger! Min iMacs interna högtalare (Harman Kardon) fungerar uruselt. I Mac OS 9 är dom suveräna. Jag hopppas verkligen att Apple fixar ljudet till nästa uppdatering. Det är fler än jag som är missnöjda, även med det externa ljudet.

Macke - som annars är glad och snäll och kör Mac OS X 100%

På vilket sätt är det dåligt?

Hade jag vetat detta hade jag aldrig köpt en mac från första början.

Hur många sådana här överraskningar bjuder OS X på? Vad är det mer som inte fungerar? Tycker det är pinsamt att Apple inte kan få OS:et att fungera 100% på alla nyare modeller. Det borde vara Apples styrka att OS:et är skräddarsytt för deras egna datorer, men så är alltså inte fallet. Sa någon "pinsamt!"?

Jag kör iTunes, och har datorn kopplad till stereon via hörlursuttaget på G4an, låter bra tycker jag, ingen skillnad mellan 9an och 10an.

kör QS G4, inget fel på ljudet alls...

FAN ATT DET INTE FINNS EN LJUDINGÅNG!!!

• Oregistrerad
  • 2001-11-10 16:48

Kör också wn QS med OS X, fungerar hur bra som helst med ljudet.. håller med föregående talare om den uteblivna ljudingången (aaargh!)

I dokumentet på Apples hemsida står det att problemet bara gäller vissa iMacar och iBookar. Alltså är det inte konstigt om ljudet fungerar bra med era G4 :or, det ska det ju göra.

Det finns för övrigt en tråd i forumet på Apples egna hemsida som handlar om problemet och som har massvis med inlägg. Folk är förbannade, vilket inte är så konstigt, för det här är oacceptabelt, eller hur?

Här är delar av dokumentet:

Citat:

iBook

When using the analog sound output port with headphones or external speakers, the audio is out of phase. This can have the effect of distorting or removing certain elements of the audio. For example, bass frequencies may be reduced or other instruments may appear to be "missing."

iMac

When listening to the built-in speakers, the audio is out of phase. This can have the effect of distorting or removing certain elements of the audio. For example, bass frequencies may be reduced or other instruments may appear to be "missing."

Products affected

* Mac OS X 10.1
* iBook
* iBook SE
* iBook (FireWire)
* iMac (Slot Loading)
* iMac (Summer 2000)
* iMac (Early 2001)
* iMac (Summer 2001)
The parenthetical product descriptions (Summer 2000) and (Summer 2001) refer to the summer of the Northern Hemisphere.

Note: iBook (Dual USB) is unaffected.

Solution

iBook

Use the internal iBook speaker, USB headphones, or USB speakers.

iMac

Use the sound output port to connect to external speakers or headphones, or use USB headphones or USB speakers.

Jag kör en iMac DV 400 Mhz och SoundSticks. Ljud är imponerande i OS X.

/Jont Olof

Jag undanber mig svordomar i forumet. Man kan beskriva känslor med andra ord än dessa. De tillför över huvud taget ingenting till forumet och medlemmar kan finna det stötande.

Alltså, lite renare språkbruk om jag får be.

Marcus,
moderator Mac OS X

Jaha, ok... då skall jag icke svärja mer.

De två iMacs som vi har på jobbet kör vi OS X.1 på...och båda de datorerna blev det bättre ljud i efter uppdatering till X:an.
Framförallt på 350 burken som fick en helt ny ljudbild.

Citat:

De två iMacs som vi har på jobbet kör vi OS X.1 på...och båda de datorerna blev det bättre ljud i efter uppdatering till X:an.

Det var intressant att höra. Har de de båda apparaterna Harman Kardon-högtalare?

Är det någon som har en 366 MHz iBook med firewire som har fått bättre ljud, som inte märkt någon skillnad eller som fått sämre?

• Oregistrerad
  • 2001-11-12 18:38
Citat:

Skapades ursprungligen av: Atrus:

Helt ny Ljudbild??
Det får man genom ett litet ´fas fel´..
Det låter ´bredare´ men mycket av de låga frekvenserna försvinner...

Jag har 2(iMac DV G3/400 och en iMac ´FlowerPower´ G3/600) maskiner där högtalrna låter urusellt under MacOS X jämnfört med MacOS 9

Detta _är_ ett problem som jag verkligen hoppas att Apple fixar till bums...
---
/Samuel

• Medlem
  • 2001-11-13 20:33

På min Cube 450 mhz så kan jag emellanåt inte få hög volym när datorn har stått på ett tag. Det spelar ingen roll om jag höjer till max både i ljudinställningarna och i iTunes, det blir ingen kräm alls. Jag har ju dom små runda goa högtalarna, men det är samma sak om jag har hörlurarna på.
När jag startar om så är allt okej igen.

Jag är förkrossad...

Nu är äntligen OS X 10.1 installerat. Resultat:

1. Jag kan inte flytta datorn utan att stänga av den. Detta eftersom att CD-ROM-släden (eller vad det heter) åker ut istället för att datorn går ner i viloläge, när jag stänger igen locket.

2. Ljudet låter verkligen riktigt illa. Det är helt urballat.

Jaha? /()&€#)/(%&€#)(&%€&/(Q€%Q#&/€!!

Jag tänker aldrig mer rekommendera någon att köpa en mac.

Mina "vänner" har roligt åt mig. Snart kommer jag skratta lika mycket som de gör åt min mac: Det är en löjlig maskin, med konstiga fel och ett uselt operativsystem...

Och Apple skiter i mig som kund.

Har uppgraderat till OS 10.1.2 och inser till min glädje att Apple försökt lösa problemet med ljudet på äldre iBooks.

Tyvärr räcker det inte riktigt fram. Det låter som att de försökt maskera problemet mer än lösa det. Vissa basgångar låter konstigt, men förbättringen är ändå avsevärd.

Eller räcker det fram? Är det så att felet är åtgärdat? Är inte ljudet längre "Out of sync"? Är det så att jag inbillar mig att det fortfarande är buggar i ljudet?

Apple är väl mer intresserade av att sälja nya maskiner än att hjälpa oss som har problem.

Tråkigt detta med iBook vs Mac OS X. Jag har inte upplevt dessa problem med min maskin och misstänker därmed att Apple löser dessa problem i Mac OS X 10.2.

Jag funderar på att skaffa en iBook, så det blir intressant att se hur den fungerar. Eftersom jag anser att Macen har många fördelar skulle jag nog inte rata den p.g.a ljudproblemen, även om det är irriterande, eftersom det inte finns ett riktigt bra alternativ i min smak.

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-01-04 10:10

Jag hade fram tills ett par veckor sedan en Blå/Vit iBook med firewire. Hade inga problem med Högtalarna eller ljudet..

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-01-04 10:15

Tycker faktisk inte man ska klaga så mycket på MacOS X. Det är ju ett nytt operativsystem. En version 1 egentligen.
Tycker att Apple har lyckats superbra om man ser det på detta sätt.

Märk inte mina ord.
MEN, jag upplevde en förbättring av ljudet, så det så! Kanske var att överdriva att det var en helt ny ljudbild, dåligt val av ord bara.

• Oregistrerad
  • 2002-01-04 12:07

Hepp...

Lika bra att ´avsluta´ detta ämne genom att meddela att ´fas fels buggen´ som plågat de interna högtalrna på bla. iMac är fixat iomed uppdateringen till Mac OS X 10.1.2(5P48). Allt fungerar precis som det skall..
---
/Samuel

Citat:

Jag funderar på att skaffa en iBook, så det blir intressant att se hur den fungerar.

Köper du en ny iBook kommer det inte att vara något problem, eftersom de nyare modellerna inte haft problem med ljudet.

Citat:

Lika bra att ´avsluta´ detta ämne genom att meddela att ´fas fels buggen´ som plågat de interna högtalrna på bla. iMac är fixat iomed uppdateringen till Mac OS X 10.1.2(5P48). Allt fungerar precis som det skall..

Jag är inte säker på att problemet helt är löst. Jag tycker att ljudet är godtagbart på min iBook - efter uppdateringen till 10.1.2 - men tycker ändå att det är sämre än i OS 9. Fast skillnaden är så minimal, att jag kanske inbillar mig. Det var egentligen för att höra om andra upplever det likadant, som gjorde att jag återupplivade denna gamla tråd:

Är problemet med de lågfrekventa ljuden helt löst? Jag tycker inte det. Vad tycker ni andra?

• Oregistrerad
  • 2002-01-05 18:21

Jag tycker det är löst, ljudet fungerar är så bra som jag förväntar mig. Tråkigt att du fortfarande är missnöjd, men du verkar vara mer missnöjd över ditt datorköp mer än något annat faktiskt. Är det så att du köpte den begagnad och tycker att du betalat överpris?

Själv har jag hivat ut min PC sedan jag gjorde misstaget att installera XP som sabbade allting. Jag har även slutat boota Mac OS 9 helt, har ingen användning för det knappt länge (förutom emulerat för Photoshop).

Mina vänner skrattar inte, tvärtom. De köper Mac efter att ha varit hemma hos mig.

Jonzie skrev: Är problemet med de lågfrekventa ljuden helt löst? Jag tycker inte det. Vad tycker ni andra?

När jag läste igenom alla inläggen om ljudet så tyckte jag en stund att det var en massa onödigt gnäll. Men har nu lyssnat kritisk på streamad iTunes musik. I vänster externa högtalare så finns ett svagt rasslande brus dvs. störljud, får iof anstränga mig för att höra det. Först trodde jag att det skulle kunnat vara så att jag tidigare kört högtalarna så hårt att dom packat ihop lite - tvivlar på detta då jag har 3 olika uppsättningar som jag testat. Där finns Harman Kardon, Yammaha och Fix1, de sistnämnda inköpta på Claes Ohlsson. Kör en Powerbook 550 med OSX 10.1.2. Testade nu även med en CD-skiva ("The Millenium Bell") och samma marginella fel finns i vänster högtalare. Hoppas att det bara är en mjukvarubugg och att felet kommer att rättas till - personligen är mina förväntningar att Apple löst detta innan våren då smekmånadsåret för MacOS X är till ända. De enda gångerna som jag kör MacOS 9.2.2 är när jag vill köra VirtualPC 5.0 någorlunda snabbt. bekanta och grannar tittar förvånat då Powerbooken kör MacOS X och 17-tummaren Windows 98 SE. Tyvärr så kommer VPC 5 inte att gå att få speciellt snabbt under MacOS X.

Citat:

Tråkigt att du fortfarande är missnöjd, men du verkar vara mer missnöjd över ditt datorköp mer än något annat faktiskt. Är det så att du köpte den begagnad och tycker att du betalat överpris?

Hehe, många av mina tidigare inlägg i den här tråden är skrivna i ett något upprört tillstånd...

Jag är faktiskt mycket nöjd med min dator igen. Nu (fast det tog längre tid att nå hit än jag förväntade, när jag köpte min iBook ny för ett år och några månader sedan) i o m att jag installerat 10.1.2 fungerar den som jag vill, det är bara småsaker jag irriterar mig på numera.

Annat var det när jag precis hade installerat OS X 10.1... Då var jag mycket missnöjd. Rent av förbannad. Min dator var obrukbar - eller nåja, ´olämplig´ är nog ettbättre ordval - för det jag ville använda den till:

1. Jag kunde inte spela mina MP3:or med ett godtabart ljud.

2. Skulle jag ta med den för att exempelvis skriva på den var jag tvungen att stänga av den och boota om den. Anledningen var att jag inte kunde fälla ihop den för då öppnades CD-ROM-spelaren (stängde man den hoppade släden ut igen) tills datorn slutligen låste sig. Jag trodde att det berodde på OS X, men nu vet jag att det berodde på att tangentbordet böjts uppåt vid F12-tangenten som ju i OS X används för att öppna CD-ROM:en. Komiskt såhär i efterhand...

Tilläg till mitt förra inlägg. Testa med iTunes samt CD i MacOS 9.2.2 och det svaga lågfrekventa bruset fanns där. Testade sedan "Audion" i MacOS X 10.1.2 och störljudet finns kvar. Om detta är hårdvarufel eller mjukvarubugg ska jag låta vara osagt - kanske det kommer en ny firmware uppdatering, lutar alltså mer åt att det är något skräp med hårdvaran. Problemet stör mig ytterst marginellt men jag förutsätter att det går att lösa så småningom - Apple är trots allt inte totalt döva.

Jag har inte märkt något problem med störljud.

Det jag stört mig på är att väldigt låga basljud inte riktigt låter som de gjorde i OS 9.2. Jag pratar väldigt låga frekvenser här - kanske runt 20-30 Hz . Där upplever jag att något konstigt händer. Nu är det inte så väldigt mycket musik som härjar bland de låga frekvenserna, så jag kan leva med problemet.

Exempel på låtar som låter mycket sämre än under OS 9: "Jonz in my Bonz" med D´Angelo, "Black Coffee" med All Saints, "My Beautiful Friend" med Charlatans, "Video" med India Arie (och den låter mycket mycket sämre!), "It´s Ok!" med Slim Cutta Calhoun. Om någon har en äldre iBook, en stereo som klarar låga frekvenser och någon av låtarna kan ni väl testa om ni upplever detsamma som mig.

Utan att på något sätt vara någon ljudexpert, gissar jag att Apple endast maskerat det gamla fasfelet, men inte löst det. Fast det var bara en okunnig gissning.

Finns det någon musiker eller musiktekniker här som har tillgång till en gonometer för att kontrolera stereobilden så kan vi få besked om det skulle handla om fasfel - jag tror inte att det är ett fasfel, snarare en bugg i både 9.2.2 och 10.1.2. OM det skulle vara ett fasfel så är det ytters allvarligt - blir ingen rolig slutmix av sådant

Bevaka tråden