Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Managed preferences och skrivarlista...

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Miljö:
Skola med OS X 10.3 Server med ett antal OS X 10.3 klienter.

Användarna i OD har Managed Preferences, eleverna. Här styrs det också vilka skrivare de ska se och komma åt:
skrivareA och skrivareB.

Lärarna på skolan har också användare i OD som inte är stryda på något sätt. Men det är inte administratörer. De ska kunna använda skrivareX också utöver de andra två.

Allt fungerar fin fint så länge eleverna loggar ut och in på datorerna de ser vara de två skrivare de ska kunna komma åt.

Men.
Om en lärare loggar in på en dator och sedan låter en elev logga in kommer denne kunna se ALLA skrivare A, B och X. De får också dubbletter av de skrivare som läraren har upplagda på sin skrivarlista.

ex.
Elev1s skrivarlista från början:
skrivareA
skrivareB

Lärare1s skrivarlista från början:
skrivareA
skrivareX

Elev1s skrivarlista sedan:
skrivareA
skrivareA
skrivareB
skrivareX

Varför blir det på detta sätta och hur får jag det så att det inte blir så?
En lösning kan vara att ta bort printers.conf vid utloggning men det känns som en ful lösning...

• Medlem
  • Varberg
  • 2005-01-16 22:11

Mattias var bussig och postade det här problemet åt mig, nu tänkte jag berätta hur jag "löst" det.

Eftersom skrivarinställningarna tydligen inte är användar-specifika försökte jag hitta filerna som cups sparade informationen om skrivarna i. Efter lite grävande kom jag fram till att följande är bra gissningar:

- /etc/cups/printers.conf*
- /etc/cups/ppd/*
- /etc/printcap

Jag gjorde helt enkelt ett script som jag kör som en LogOutHook som tar bort dessa filer.

Detta hjälpte fortfarande inte. Loggar en lärare in, därefter en elev, ser fortfarande eleven lärarens skrivare. Lösningen tillslut blev att i kombination med ovan nämnda script styra _allas_ skrivare via Managed Preferences. Först då ser bara eleven sina skrivare, och läraren sina skrivare.

Om ni frågar mig har Apple lite att jobba på när det gäller skrivare i stora miljöer, för det här känns som en oerhört ful lösning. Hur har ni andra löst det i liknande miljöer? Är det jag som är helt tappad framför en båt som inte får till det här i en trots allt ren Mac OS X-miljö?

/Johan

# Script för att ta bort de printerlistor som CUPS genererar vid inloggning.
#
rm -f /etc/cups/printers.conf*
rm -f /etc/cups/ppd/*
rm -f /etc/printcap

kill -HUP `ps -auxc | awk '/cupsd/ {print $2}'`
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-01-30 20:24

Access i WM

Har du gett lärarna/eleverna access till skrivarna via Workgroup Manager?

I vårt lärarnätverk har vi fem skrivare. Användarna ser bara de skrivare vi tilldelat dem. Förutsättningen är att man sätter "managed" till "always". Kommandoklickar man på användarna kan man ju sätta samma access till flera samtidigt.

1
Bevaka tråden