Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prisklass för BRA inomhusbilder med blixt?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-01-08 23:13

Goddagens!

Lite info: Har haft flera av Canons A-serie kameror, A40, A60 och A75. Den senaste blev stulen. Köpte då en Olympus C-310. Måste säga att den sistnämnda tar rentutav förskräckliga inomhusbilder. Vita ansikten, svårt att finna skäran, brusnivåer som gör mig illamående mm. På dessa punkter var väl A75:an något bättre. Den hade ju fokusljus och var väl bättre på allt egentligen. Men nu till min fråga:

Jag vill ha en hyfsat kompakt kamera, absolut inte större än A75'an utan helst mindre. Denna ska ta samma fina bilder som A75'an, men inte lida av samma rödögon som denna ger. Alltså..blixt bort en bit från objektiv. Dessutom ska den inte överexponera topparna som Canonkameran gör en solig dag. Den ska vara snabb, och speciellt då i fokusering -> avtryck. Tiden tills dess att nästa bild ska kunna tas ska inte heller vara lång.

3 X zoom vill jag ha. Filmfunktion, gärna i 640 x 480 i minst 15 frames / s. Den ska även klara av att snabbt ta bilder i följd MED blixt och inte i några futtig 640 X 480 som Olympusen har. Ett skämt! Där var ju Canon bra. Batteritiden måste vara bra. Bra mycket bättre än Olympusen. Jag vet att 2 AA batterier inte ger lika mycket spänst som 4 - men så bra det går. Jo..den får gärna äta just AA-batterier. Dvs, om det inte finns någon kamera som tar görmånga bilder på ett sånt där platt batteri. Vill även ha batteriindikator - en pålitlig sådan. (Gomorron, Olympus...)

Jag vill gärna kunna ställa in manueltl, precis som på Canonkameran - men kräver att autoläget ska fungera bra samt ha en bra automatisk vitbalans som inte ljuger.

Sist men inte minst: 3 megapixel är ett krav. 4 vore trevligt. Beror på priset. Sen MÅSTE (understruket) menyer och hela kameran vara lätt att hantera. Canon är ju ypperlig där.

Så...vad finns det att välja på för mig? Olympusen ryker när som helst till någon som vill gå från sin Instamatickamera. Nej, skall inte säga så. Tycker Olymusen tar riktigt fina bilder ute, en solig dag.

/Fredrik

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-09 00:01

jag tror du får ett bättre svar om du vänder dig till www.fotosidan.se

Senast redigerat 2005-01-10 13:56
Ursprungligen av molia:

jag tror du får ett bättre svar om du vänder dig till www.fotosidan.se

Sluta hänvisa dit hela tiden, låt oss använda oss av kunskaperna som finns bland alla hundratals proffsfotografer som finns här redan. Alla frågor och svar här kommer bli tillgängliga på 99foto när den väl lanseras.

• Medlem
  • 2005-01-09 00:50

Njo...det tror jag säkert. Men här får man alltid bra svar med. Vi har ju Ingemar bl a!

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Njo...det tror jag säkert. Men här får man alltid bra svar med. Vi har ju Ingemar bl a!

Tack för förtroendet (om det nu var den här Ingemar du menade)! Tyvärr har jag inte mycket omdöme med 39.5 graders feber, så jag försöker undvika att skriva så mycket just nu. Men det finns ju andra här som kan svara.

Helt löst skulle jag föreslå att du letar efter en kamera med stark blixt, så den når fram. Små kameror ligger ofta under 3 meter, vilket ofta är för lite. Regeln för riktigt bra bilder är blixtsko eller möjligen slavblixt, så man kan lägga blixten i lite annan riktning än rakt på.

• Medlem
  • 2005-01-09 12:58

Frågan är bara...ger detta bättre blixtbilder inomhus? En god vän till mig har köpt en Olympus 765 eller vad den heter - men jag gillar absolut inte Olympus. De gör säkert någon bra kamera, men just nu avstår jag gärna. Egentligen borde jag kanske köpa en A75 eller A85 igen. Synd bara att de är så stora. Men bildkvaliteten avgör ju ändå.

Jodå...det var dig jag menade! Krya på dig!!!

/Fredrik

Jag förstår inte varför du tjatar om Olympus om du inte gillar den. Ingen vrider armen av dig om du köper en annan kamera.

Personligen skulle jag skaffa en kamera som har möjlighet att montera på en extern blixt, då har du mer kontroll över blixtbilderna och även slipper röda ögon, då blixten kommer en bit ifrån objektivet. De flesta "kända" märken har väl någon modell som låter dig ställa in allt manuellt, så du kan välja bländarprioritet, slutarprioritet eller ställa in båda manuellt. Själv har jag märkt att jag får mycket bättre kontroll om jag ställer in bländare och slutare, speicellt med blixtbilder (men jag har också en extern blixt som är rätt kraftfull, så jag måste tämja den vid närbilder).

Jag ser att jag och Cyberpet är överens om nyttan av blixtsko. Allra bäst blir det om man kopplar in blixten med en sladd så man kan hålla blixten långt ifrån när man inte kan undvika att köra den ganska rakt mot motivet. Mina bästa blixtbilder har jag tagit med blixten i taket.

Olympus 765 ska du inte ens fundera på i sammanhanget. Den lär vara mycket lik 750 som inte kan ta bilder i svagt ljus vare sig med eller utan blixt, för autofokusen är så chanslös. Man kan använda manuellt fokus, men det är inte mycket kul. 765 har dessutom inte blixtsko.

Min lilla Ricoh är hyfsad så länge blixten räcker fram, men den når inte så långt - vilket för tankarna till storebror GX, som har blixtsko, men jag har inte provat den själv. Den lär ha en ovana att blixtra med interna blixten även när man har en extern, vilket låter lite irriterande, men det går väl att hantera.

Så bra autofokus som funkar i dunkel samt blixtsko är vad jag skulle leta efter. Då blir listan av möjliga val såpass kort att du kan fundera på vad du vill att det får kosta.

• Medlem
  • 2005-01-09 17:58

Ge mig några märken och modeller så kan jag kika in på de recentioner som finns på nätet, tack.

/Fredrik

Kolla norska http://www.digit.no. Det är enda stället jag vet som testar ljuskrav för fokusering. Har också jämförelsefunktion sida vid sida.

Varför inte kolla in Imaging Resource? De har en komparatorfunktion för att jämföra bilder mellan kameramodeller. Om du vill ha en kamera som har fungerade auto vitbalans i de flesta situationer så kan du scanna igenom alla tester där. Det kommer att reducera alternativen till ett fåtal.

T

1
Bevaka tråden