Goddagens!
Lite info: Har haft flera av Canons A-serie kameror, A40, A60 och A75. Den senaste blev stulen. Köpte då en Olympus C-310. Måste säga att den sistnämnda tar rentutav förskräckliga inomhusbilder. Vita ansikten, svårt att finna skäran, brusnivåer som gör mig illamående mm. På dessa punkter var väl A75:an något bättre. Den hade ju fokusljus och var väl bättre på allt egentligen. Men nu till min fråga:
Jag vill ha en hyfsat kompakt kamera, absolut inte större än A75'an utan helst mindre. Denna ska ta samma fina bilder som A75'an, men inte lida av samma rödögon som denna ger. Alltså..blixt bort en bit från objektiv. Dessutom ska den inte överexponera topparna som Canonkameran gör en solig dag. Den ska vara snabb, och speciellt då i fokusering -> avtryck. Tiden tills dess att nästa bild ska kunna tas ska inte heller vara lång.
3 X zoom vill jag ha. Filmfunktion, gärna i 640 x 480 i minst 15 frames / s. Den ska även klara av att snabbt ta bilder i följd MED blixt och inte i några futtig 640 X 480 som Olympusen har. Ett skämt! Där var ju Canon bra. Batteritiden måste vara bra. Bra mycket bättre än Olympusen. Jag vet att 2 AA batterier inte ger lika mycket spänst som 4 - men så bra det går. Jo..den får gärna äta just AA-batterier. Dvs, om det inte finns någon kamera som tar görmånga bilder på ett sånt där platt batteri. Vill även ha batteriindikator - en pålitlig sådan. (Gomorron, Olympus...)
Jag vill gärna kunna ställa in manueltl, precis som på Canonkameran - men kräver att autoläget ska fungera bra samt ha en bra automatisk vitbalans som inte ljuger.
Sist men inte minst: 3 megapixel är ett krav. 4 vore trevligt. Beror på priset. Sen MÅSTE (understruket) menyer och hela kameran vara lätt att hantera. Canon är ju ypperlig där.
Så...vad finns det att välja på för mig? Olympusen ryker när som helst till någon som vill gå från sin Instamatickamera. Nej, skall inte säga så. Tycker Olymusen tar riktigt fina bilder ute, en solig dag.
/Fredrik