- Markus Johansson
- Medlem ●
Jag blir så less!
Varje dag ska dessa filnamnstillägg läggas till och krångla till datorupplevelsen. Och jag pratar Mac OS X. Apple ska nu med våld införa filnamnstilläg à la Windows och skrota det sofistikerade systemet med filtyp och skapare. Nej Apple. Jag blir så less. Ert program TextEdit vägrar spara filer utan filnamnstillägg. Att spara textfilen "index.html" i TextEdit går inte. Nej då blir det kaka på kaka "index.html.rft" plus att ".rtf" göms bort i Finder så att jag inte vet vad filen heter.
Jag blir så less!
Så här bord det vara:
1. Filen måste ha en skapare och typ. t.ex. "TEXT", "ttxt".
Inga alternativ.
(så att operativsystemet går att använda)
2. Filen kan ha ett filnamnstillägg. t.ex. ".txt"
Detta får gärna vara påslaget som förval.
(för att underlätta utbyte med Microsofts operativsystem)
3. Filens filnamnstillägg kan döljas.
Detta får gärna vara påslaget som förval.
(så att Microsoftanhängare blir glada och tror att de slipper filnamnsilläggen)
I klassiska Mac OS fanns endast punkt 1. Vissa program införde ett valfritt punkt 2 (t.ex. Microsoft Word)
I och med Mac OS X 10.1 och ännu hårdare framöver kommer Apple att frångå punkt 1. Apple vill ta bort detta rafinerade system.
Istället kommer Mac OS X att använda sig av punkt 2 och med det "fantastiska och användarvänliga" punkt 3.
Precis som i Microsofts operativsystem då. Vad är då vitsen med Mac?
Nej. Precis som jag skrev ovan:
Punkt 1. Filtyp och skapre obligatorisk.
Punkt 2. Filnamnstillägg tillval och gärna på som förval.
Punkt 3. Gömma punkt filnamnstillägget tillval och gärna det också påslaget som förval.
Då skulle det vara lätt för ovana användaren att byta filer med ett operativsystem som primitivt avgör på filnamnet vilken filtyp det är och vilket program som ska öppna det (läs: Windows).
Jag vill inte se en framtid där jag inte ska spara den rena textfilen "index.html" i ett vanligt textredigeringsprogram utan att ännu ett filnamnstillägg tillfogas. Kaka på kaka. Usch.
Jag vill inte se en framtid där alla JPEG-filer öppnas i Microsoft Internet Explorer.
Jag vill kunna få något gjort med min dator. Annars kan jag lika gärna köra XP och få en sann Microsoftupplevelse ("Microsoft experience", "MS XP").
/Markus — som tycker att filnamnstillägg är som att folk skulle heta "Adam.man" eller "Eva.kvinna"
Metadata är en djungel där Apple är mer eller mindre fångade i ett hörn och har blivit tvungna att göra ett val.
Dom fördelarna jag ser som det nya (men inte bättre) systemet ger är:
* Stöd för fler filsystem
* Lättare nätverkslagring
* Bättre kompabilitet med andra system
Jag tycker det verkar som om Apple har prioriterat kompabilitet med andra system mycket, och jag tycker det är en bra sak. Men att säga att ersättningen av type/creator med filändelser gör systemet till ett MS system är en ganska grov övergeralisering.
Den bästa kombinationen enligt min åsikt hade varit creator och filändelse, men jag tror inte för 5 öre att det kommer bli någon standard.
Jag har tyvärr aldrig tagit mig tid att titta på BeOS, vilka attribut har dom extra där?
Men problemet är detsamma, den antagna standarden för metadata för filer är minimal. Så attributen förloras vid överföring till ett annat filsystem. =/
Jag tror inte heller för 5 öre att filtyp och skapare blir någon standard utanför Apples operativsystem. De har funnits i över 15 år och fungerar utmärkt.
Men ett operativsystem kan väl ändå använda sig av dessa internt. För att öka upplevelsen (=experience). Annars blir det ett OS för de med enorm erfarenhet (=experience)
Jag håller med kent om fördelarna. Bekymmerslös kompatibilitet med Microsoft Windows är en viktig fördel.
Men jag tycker fortfarande att ett system med filtyp och skapare (type & creator) tillsammans med ett valbart, latent filnamnstillägg som är dolt är det bästa. Att enbart förlita sig på filnamnstillägget är ingen bra lösning.
Ju fler metadata desto lättare att avgöra filens karaktär.
Några av nackdelarna som jag ser det med Microsofts system med filnamnstillägg är:
1. Dålig kontroll över filens namn.
Titta i mappen (eller katalogen): /System/Library/CoreServices/ där finns två filer som heter "Finder" och ser likadana ut. Vilken menar man om man pratar om filen "Finder" i den mappen? Mycket dumt och opedagogiskt för användaren. Så har det aldrig varit förut i ett operativsystem från Apple
2. Hart när omöjligt att spara en ren textfil som heter "htaccess" i en textredigerare eftersom denna lägger till ".rtf", ".txt" el.dyl. trots att man inte skrev in det i sitt filnamn. Operativet döljer tillägget vilket gör att användaren får stora problem att hitta felet när det inte fungerar som tänkt. Skulle man ha turen att filnamnstillägget visas i Findern och försöker ta bort det så gömmer operativet det istället. Trots att jag markerat ".rtf" och tryckt på backstegstangenten och sett att resultatet var att det försvann så är det bara dolt.
3. Alla filer med samma filnamnstillägg öppnas i samma program. Alla HTML-filer öppnas i t.ex. Microsoft Internet Explorer trots att jag vill jobba med filen i Dreamweaver.
Här är Mac OS skaparattribut (creator) en välsignelse. Annars är program som har kontroll över registret är herre på täppan. Förslagsvis kommer Apples program som iTunes att med våld öppna alla ljudfiler hur mycket man än försöker ändra det. Detta ser vi dagligen i Microsofts operativsystem och program - de har företräde.
Varför inte behålla skapare och filtyp (type & creator) när HFS och HFS+ stödjer dem? Lägg gärna till filnamnstillägg om användaren inte vill annat.
Och när en fil hämtas från en Microsoftdator får den automagiskt en generell skapare och filtyp efter användarens val. Förs filen tillbaka till ett Windowssystem "dör" dessa attribut och filnamnstillägget används och programmet som har registrerat det öppnar filen.
Nej, behåll filtyp och skapare. Och om användaren inte vill annat: lägg till filnamnstillägg för kompatibilitet och göm den så vi slipper se den. Men låt oss välja. Vi kör inte Microsofts DOS-kompatibla operativsystem utan Apples Unixkompatibla Macoperativsystem. Annars kunde vi välja en annan datorupplevelse.
/Macke
Jag håller med, filändelser suger. Det känns verkligen primitivt. Det finns en utmärkt artikel på arstechnica.com om problematiken.
Ganske tydelig at det ikke er så mange som vet hva Amigaen gjorde med filene. Der fanns det ingen filendelser eller Type Creator informasjon. Denne informasjonen (unntagen Creator) er ofte smør på flesk, da det allerede i headeren på hver fil står hva det er for slags fil. I Amiga verden leste programmene, og operativsystemet i headeren på filen, og fant der ut hva det var for slags fil, uansett om den var døpt med .doc .txt eller noen annen idiotisk endelse. Hvorfor kan hverken Microsoft eller Apple begynne å bruke denne muligheten i stedet? Informasjonen finns jo allerede i filene, og man slipper alt kluss med filendelser.
Dagens sanning: När jag sparar en PDF-fil i programmet Förhandsvisning (Preview) visas den snyggt och prydigt på skrivbordet. Ett dubbelklick på filen och Förhandsvisning startar. Precis som det ska vara. När jag loggar ut och in igen har Adobe Acrobat Reader tagit befäl över filen.
Misstolka mig inte gott folk. Mac OS X har den bästa systemarkitektur jag sett, det stabilaste systemet, de bästa paradigmen och det snyggaste gränssnittet. Men att enbart förlita sig på filnamnstillägg är att backa 20 år i datorupplevelsen.
Vilken professionell ljudmixare vill att dennes AIFF-filer alltid ska öppnas i iTunes?
Vilken professionell grafiker vill att dennes TIFF-filer alltid ska öppnas i Förhandsvisning (Preview)?
Vilken professionell filmredigerare vill att dennes DV-filer alltid ska öppnas i QuickTime Player?
Macke — creators 4-ever
Skapades ursprungligen av: Markus Johansson:
Vilken professionell ljudmixare vill att dennes AIFF-filer alltid ska öppnas i iTunes?
Vilken professionell grafiker vill att dennes TIFF-filer alltid ska öppnas i Förhandsvisning (Preview)?
Vilken professionell filmredigerare vill att dennes DV-filer alltid ska öppnas i QuickTime Player?
Macke — creators 4-ever
Men vänta nu här. Du kan ju ändra default-associationer på filer via visa info. Sen kan du ändra för varje fil vilket program som skall öppna det.. Jag ser inte ett problem med det. Jag tycker däremot att det är skönt att om jag skriver .jpg på en fil så vet datorn att jag vill öppna den med graphic converter. Sen kan jag ändra per fil om jag vill ha den i Corel eller Pictureviewer..
Vad är egentligen problemet, dom har bara utökat filassociationerna lite. Till det bättre om man frågar mig.
/glemme
Kan man välja att öppna en fil med något annat program än det associerade? Har för mig att det går i Windows.
Blev lite nyfiken. Har inte installerat OS X ännu (men det är på väg!) och har därför inte kunnat kolla det själv ännu.
Och Stig, jag minns också hur skönt det var med Amigan och filändelserna. Jag blev väldigt förvånad när jag gick över till PC och UNIX och det plötsligt fanns något som hette filändelser.
Sedan blev jag lika förvånad när jag gick över till mac (ganska nyligen) och fann att det fanns filändelser, och ändå inte. Hade inte lyckats förstå hur det fungerar i OS 9, tills jag läste den här tråden.
Nu förstår jag också varför filerna inte associeras till rätt program när man skickat dem via exempelvis Gerry´s ICQ. Och där har man väl också en av svagheterna med att inte köra filändelser: försvinner metadatan är det förvirrande att veta vad en fil egentligen är i för format. Inte roligt om man, som jag, har en tendens att ha alldeles för många filer i en stor mapp. Det blir en väldig röra.
Skapades ursprungligen av: Jonzie:
Kan man välja att öppna en fil med något annat program än det associerade? Har för mig att det går i Windows.
Ja, dels genom drag´n´drop.. Dels genom att visa info och välja menyn open with. där välja program för denna fil. Där kan man också välja om detta val skall vara standard för alla filer med samma filtillägg..
/glemme
Apple har minskat filassociationerna. Till det sämre om någon frågar mig.
Jag tycker att det är skönare om filen öppnas i det program som skapade det.
Jag ser heller inget problem med att ändra "default-associationerna". Men det är en klumpig lösning.
Om jag ställt att TIFF-filer ska öppnas i Photoshop. Hur roligt är det när jag jobbar med en TIFF-fil i Corel och Photoshop öppnas när jag dubbelklickar på den. Och ska jag ändra vilket program som ska öppna en fil manuellt för varje fil som inte följer "default-association" blir det massor med extraarbete.
Klumpigt.
Jag ser inget som helst problem med att köra filtyp och skapare i framtiden också. Gärna med filnamnstillägg för kompatibilitet med Windows och för nätverkslagring och -överföring.
Har inte kollat så noge i mitt 10.1.
Men är det alltså så nu att alla mina .jpg filer öppnas i ett och samma program, jag kan inte ha några som öppnas i GraphicConverter och några i Preview?
Om det nu är så tycker jag att det är allvarligt, detta är verkligen en av de sakerna i Windows jag verkligen stört mig på, och än idag, efter flera år med skiten, fortfarande irriterar mig dagligen på.
Skapades ursprungligen av: Markus Johansson:
Jag ser heller inget problem med att ändra "default-associationerna". Men det är en klumpig lösning.
Om jag ställt att TIFF-filer ska öppnas i Photoshop. Hur roligt är det när jag jobbar med en TIFF-fil i Corel och Photoshop öppnas när jag dubbelklickar på den. Och ska jag ändra vilket program som ska öppna en fil manuellt för varje fil som inte följer "default-association" blir det massor med extraarbete.
Hey, wait a minute. Så har inte jag det. Skapar jag en tiff i corel så sparas den som en corelfil. Samma sak om jag gör en tiff i elements eller graphic converter eller nåt annat program. Det är aldrig några problem med det.. Kör 10.1.
Upplever inte det problem som du beskriver..
/glemme
In the future glemme. In the future.
Idag använder sig GraphicConverter och säkerligen Corel av filtyp och skapare även i Mac OS X eftersom filsystemet HFS och HFS+ har dessa attribut.
Men Apple kommer att införa filnamnssystemet stenhårt i framtiden. Utvecklare uppmanas numera att inte ge filerna filtyp och skapare utan endast filnamnstillägg. Så om framtida versioner av GraphicConverter och Corel m.fl. följer Apple-standard får vi detta problem. Tyvärr. Det smyger på oss. Tyvärr.
Först försvann det enkla Operativsystemmet (man hade ju bara en mapp), sen tog de resurserna, och nu type o creator. Är det bara jag som tycker att MacOS sakta tas ifrån oss?
Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
Först försvann det enkla Operativsystemmet (man hade ju bara en mapp), sen tog de resurserna, och nu type o creator. Är det bara jag som tycker att MacOS sakta tas ifrån oss?
Helt sant. Snart spelar det ingen roll vilket OS man väljer. Alla kommer att ha exakt samma funktioner och det enda som skiljer dem är vilka program man kan köra på dem och vilken hårdvara som krävs.
Jag har börjat bli lite sugen på 10.1, hade tänkt installera det de närmsta dagarna, men funkar det verkligen på detta viset får det nog vara.
Jag blir varje dag på jobbet mer och mer irriterad över hur jävla idiotiskt man kan få lov att konstruera ett operativsystem, och dessutom på nåt sätt få alla att tro att det är normen. Om inte t.ex. mailappendix i ASCII har ändelsen .txt verkar Windows inte fatta att det är text, osv. osv.
Nu tror (hoppas) jag inte att Apple löser det riktigt lika uselt som MS, men själva grundtanken är så enormt idiotisk att jag nog stannar på 9.1 ett bra tag, tills jag är tvungen att byta (och hoppas det finns nåt bättre då )
Det borde fungera såhär:
Alla filer får skapar- och typkod av alla mac-program. Om man vill lägga till en filändelse får man göra det manuellt på tex. hemsidor. Alla de program som på något sätt skickar filer till andra plattformar får använda den konverteringstabell som finns i operativsystemet och lägga till filändelsen automatiskt.
Då skulle man slippa allt tjafs. Självklart ska man också om man vill kunna ställa in att alla filer av en viss typ ska öppnas i ett visst program oavsett skapare.
Frågan är bara hur man ska göra med unixprogram...
Fast egentligen så borde man komma överens om att alla filer innehåller lite standardiserad metainformation i början av filen typ som ID3 tagar i mp3-filer. Men det är ju bara önsketänkande.
Fast jag tycker nästan att katalogstrukturen i OS X är ett större problem än filändelseproblemet. Klassiska Mac OS är det enda operativsystemet jag stött på som har en något sånär logisk katalogstruktur.
Fast jag tycker nästan att katalogstrukturen i OS X är ett större problem än filändelseproblemet. Klassiska Mac OS är det enda operativsystemet jag stött på som har en något sånär logisk katalogstruktur.
Precis! Tänk att kunna dra över hela operativsystemet på en cd och bränna, vips har du en startskiva, Eller på en Zip disk eller en vanlig Diskett. Ännu värre: hade hårddisk krash en gång, var tvungen att skicka in disken, så jag var utan disk ett tag, inga problem! Hade ju en Zip med OS, bootade upp, skapade en RAM skiva och tjunkade över systemet dit, sen kunde jag byta och köra alla program jag hade på mina Zip skivor och CD skivor. Körde t.o.m. min Hotline server, dock med lite mindre filer
Gör det på en pc! eller OSX?
Fast egentligen så borde man komma överens om att alla filer innehåller lite standardiserad metainformation i början av filen typ som ID3 tagar i mp3-filer. Men det är ju bara önsketänkande.
Det är nog tyvärr önsketänkade, men visst vore det bra! Jag kan tänka mig att det finns många, ända in i Redmond, som önskar sig en bättre lösning för alla plattformar...
Skapades ursprungligen av: Gabriel Falkenberg:
Ditt ønsketenkende finns. All nødvendig informasjon om filen ligger i filens header. Det er bare operativsystemene som ikke leser den (bortsett fra Amiga).
Skapades ursprungligen av: Stig:
Ditt ønsketenkende finns. All nødvendig informasjon om filen ligger i filens header. Det er bare operativsystemene som ikke leser den (bortsett fra Amiga).
I filens header? Som finns var då? En vanlig textfil innehåller ju ingen data som är gömd för användaren direkt. Det är möjligt att Amiga hade headerinformation på sina filer (ungefär som vanliga Mac OS där filer kan ha en resursdel) men i vanliga filer som man jobbar med finns det ingen dold information som skulle kunna lösa alla problem med filtyp osv. då hade det inte varit ett problem!
En till sak som är irriterande med Mac OS är att det sprider en massa osynliga filer omkring sig. När man kollar på en PC-skiva som varit "utsatt" för Mac OS kan man hitta alla möjliga osynliga filer som dräller i princip överallt. Jag älskar att det finns en databas över alla filer så att det tar två sekunder att söka efter filer men det borde kunna skötas snyggare. Eller är jag helt ute och cyklar nu det kanske är två helt skilda saker det där med databasen och alla skumma osynliga filer, min poäng var egentligen att det finns moment i hur Mac OS behandlar filer och fil-access som är underbara och andra som bara är för taskiga.
Filändelser är lite på gott och ont. Själv är jag ett stort fan av "type" och "creator", tycker det är det klart smidigaste sättet att hantera filinfo. Problemet är bara att Apple är ensamma om den typen av filhantering, och då blir det lite problematiskt att arbeta mot andra system. På ett sätt är det bättre att de anpassar sig efter andra system (woohoo, min Cube pratar NFS obehindrat med Linux-servern!) men det innebär ju egentligen en försämring för en gammal mac-fundamentalist som jag. Som tur är anpassar sig Apple bara efter övriga Unix-världen (där filer har filnamn och grundläggande filinfo typ program, katalog, etc.). Det hade varit värre om de försökt följa Windows filsystem, som gör precis allt som ett filsystem INTE ska göra. Då hade jag gråtit blod!
Ah well, man får ta och anpassa sig efter majoriteten lite. Farväl smidighet, goddag kompatibilitet. Type och creator hamnar i ondskans avfallskvarn tillsammans med alla andra fantastiska standarder som den dumma massan aldrig tog till sig... *muttrar irriterat*
Jag som egentligen är PC-snubbe tycker det funkar perfekt med filändelser.
Det är faktiskt en grej som jag störde mig på när jag började jobba med mac.
Men nu har jag vant mig.
Dock tycker jag fortfarande att systemet med filändelser är bättre.
Vill jag öppna en fil i nåt annat program än standard högerklickar jag bara o väljer "öppna med".
Men allt är ju bara en fråga om vad man e van vid.
Borde inte Apple ta o bygga in någon grej liknande MacDrive från Mediafour i sitt system när man för filer från och till PC? Då kan man ju själv välja att den skall ändra mellan file-creator/extension.. på ett fint sätt.