Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apseg 10.1.5 - tips på åtgärder

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-09-27 14:15

tjena!
kör X 10.1.5 på min bärbara g4 och ibland går det fruktansvärt segt.

oftast är det explorer som "halvlåser" sig, word som plötsligt tar tre sekunder på sig att reagera på kommandon eller dockan som reagerar ganska segt. och när en har börjat sega så blir allt segt...

jag har 256 i ram, det borde räcka för att köra mail, browser och word samtidigt.

tips ?

  • Medlem
  • 2002-09-27 14:41

det första tipset som jag kan komma på är att uppdatera till 10.2
vad gäller word och office så brukar iaf jag också ha en del problem. har du föresten laddat ner den senaste uppdateringen till IE så att du har 5.2.2?
om inte det hjälper så kan jag tips om två andra webbläsare - chimera och mozilla
256 minne borde naturligtvis räcka till att köra word, IE och mail samtidigt även om det jag vill rekomendera att ha lite mer än så.

/majk

  • Medlem
  • 2002-09-27 14:57

Tjena majk,
jo jag har senaste IE och chimera funkar ok, även om vissa sidor inte funkar bra med chimera (te x avanza.se). vad gäller jaguaren är jag sur för att måsta pröjsa för den eftersom jag köpte titanen i maj.... så jag surar nog ett tag till innan jag uppgraderar.

det måste finnas ngt man kan göra, zappa pramen, fila en eker eller dylikt ?

finns det inga programvaror som scannar av hd´n och rensar skit ?

  • Medlem
  • 2002-09-27 15:19

det ända jag kan komma på vad det gäller systemet är att köra prebindings. har för mig att jag använde MacJanitor i detta syfte under 10.1. det kan vara något att testa om du inte låter din dator stå på dagarna i ända.

/majk

  • Oregistrerad
  • 2002-09-27 15:39

Stänger du av datorn eller sätter du den i vila?

Om du stänger av den och inte låter dne optimera sig själv så kan det bli så. Låt burken stå igång ett par dagar, brukar hjälpa.

Sen är minnet kanske i minsta laget. 512 MB är att föredra... eller mer...

  • Medlem
  • 2002-09-28 00:00

tack Majk och Nikke,
har laddat ner Mac J och ska testa. Testade Xoptimize tidage idag och om jag inte inbillar mig så verkar burken lite piggare.

ska nog köpa lite mer ram i alla fall...

Har du tillräckligt mycket ledig plats på din systemhårdisk/partition? I och med att OS X använder hd:n som scratchdisk så skall det helst vara typ 1 gig ledigt på den disk du har systemet på. Annars så behöver systemet skyffla data fram o tillbaks mellan internminnet o hd:n.

  • Medlem
  • 2002-09-28 01:33

Hank Pank,
har nio gig ledigt. så det är inte det...

1
Bevaka tråden