Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fjärrstyra min TiBook

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Okej...
Nu har jag äntligen fått in bredband i kåken och jag sitter nu för tden och surfar på min TiBook via en AirPort vilket är grymt skönt.

Men nu undrar jag vad det finns för möjligheter för mig att fjärrstyra min Titan från jobbet...
På jobbet kör jag Mac OS 9.2 och hemma är det OS X som gäller...

Vad har ni för förslag?
Går det över huvud taget?

/Fredrik

Om du har fått bredband på kåken så har du väl nära till jobbet?

Och vem lämnar sin TiBook hemma när han går till jobbet?!

Nävars, finns olika lösningar. VNC, Timbuktu, VPN, SSH osv.

Bara att söka på Version Tracker. Lämpligast är kanske VNC, då det är gratis, dock inte säkrast. Då bör du kolla på VPN.

Räcker det med CLI (kommandoraden) så har du redan SSH installerat i OS X. Välj "Fildelning" i kontrollpanelen, klicka på fliken "Program" och aktivera "tillåt fjärrinloggning".

Sedan kan du från jobbet logga in via SSH med "ssh ip-adress -l användarnamn"

• Medlem
  • London
  • 2002-04-17 12:30

Varför inte remote desktop. Har inte provat men en del här på 99mac verkar ju tycka att det är bra...

• Medlem
  • Höganäs
  • 2002-04-17 12:49
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
...
Räcker det med CLI (kommandoraden) så har du redan SSH installerat i OS X. Välj "Fildelning" i kontrollpanelen, klicka på fliken "Program" och aktivera "tillåt fjärrinloggning".

Jag skulle vilja ha lite klarhet i denna metod: Är det då endast en fjärrstyrning via Terminalkommandon, eller ges möjligheten att ha ett GUI?

"Alla" pratar om SSH som om det är de självklaraste i världen, men för en "traditionell" Macanvändare är det (kanske) inte det .. :rolleyes:

• Medlem
  • Lund
  • 2002-04-17 13:35
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:

Lite svårt att köra CLI i Mac OS 9.2 va?

Nädå,
Nifty Telnet har ju SSH-stöd.

Med Niftytelnet kan man dessutom köra scp... bra om man vill överföra filer mot sin hemdator utan att vem som helst ska kunna läsa ens användarnamn och lösenord...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: spacemanspiff:
Jag skulle vilja ha lite klarhet i denna metod: Är det då endast en fjärrstyrning via Terminalkommandon, eller ges möjligheten att ha ett GUI?

Man kan inte köra Aqua via SSH, däremot passar X Window system och SSH som hand i handske. Riktigt praktiskt, särskilt om man har ett användarkonto på någon lämplig toksnabb stordator med massor av program...

1
Bevaka tråden