Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

skillnad på levels och curves iphotoshop

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

vad är det för skillnad på levels och kurves i photoshop?

I nivåer ser du histogrammet och kan justera svart- och vitpunkt efter det.
I kurvor ser du alla kanaler samtidigt eller var och en för sig och kan justera samma saker där också, fast på ett bättre sätt.
F ö står allt det där i manualen.

Ursprungligen av blodsugare:

vad är det för skillnad på levels och kurves i photoshop?

'
Jag kan varmt rekommendera en mycket bra bok, "Adobe Photoshop CS for Photographers", som avverkar större delen av Photoshop CS funktioner ur ett fotograf-perspektiv. Inte för absolute beginners men ändå lättläst. Läs mer på http://www.photoshopforphotographers.com och http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0240519426/103-7349956-2007042?v=glance

• Medlem
  • Lund
  • 2005-01-18 22:39

I kurvor kan du selektera och låsa den del av bilden som du inte vill påverka, exv högdagrar,skugga etc.
Genom att höja en del av bilden i kurvor får du ett spretande histogram med försämrad färgåtergivning och brus.Detta kommer inte att synas i bilden om man gör det med måtta.
Du kan mao styra bilden genom att lyfta exv skuggpartierna, behålla mellanpartiet och dra ner högdagrarna med kurvor och få ett önskat resultat. Du skapar mao en s liknande kurva.
I nivåer arbetar du antingen med att kapa ytterändarna eller med att förskuta mellanpartiet i bilden. Vilket resulterar till att du förskuter histogramet mot någon av ytterändarna
mvh

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 23:10

Kul att se att du får så många olika svar! [EDIT: Så många var det ju inte när jag tänker efter. Men poängen är att:] Det finns många filosofier kring det här. Jag har min egen bestämda syn på det, men jag vet inte om jag kan förmedla den på ett snabbt och enkelt sätt.

Kort sagt använder jag nivåer för att påverka en bilds tonomfång, ibland kanal för kanal. Se upp med att dra svart- och vitpunkterna för långt bara, det gör att du tappar toner i högdagrar och skuggor. Sen använder jag kurvor för att göra bilden mörkare/ljusare, påverka kontrasten, ändra färgbalans och i stort sett allt annat man kan tänka sig.

Båda är grunläggande, omistliga verktyg för bildbehandling om du frågar mig.

Ursprungligen av HL:

Kul att se att du får så många olika svar! [EDIT: Så många var det ju inte när jag tänker efter. Men poängen är att:] Det finns många filosofier kring det här. Jag har min egen bestämda syn på det, men jag vet inte om jag kan förmedla den på ett snabbt och enkelt sätt.

Kort sagt använder jag nivåer för att påverka en bilds tonomfång, ibland kanal för kanal. Se upp med att dra svart- och vitpunkterna för långt bara, det gör att du tappar toner i högdagrar och skuggor. Sen använder jag kurvor för att göra bilden mörkare/ljusare, påverka kontrasten, ändra färgbalans och i stort sett allt annat man kan tänka sig.

Båda är grunläggande, omistliga verktyg för bildbehandling om du frågar mig.

Alla blir saliga på sin egen tro. Och alla skaffar sig egna sätt att jobba på.
Som du säger så är det viktigt att man ser till att man fortfarande har en vitpunkt kvar och att man inte fläskar på för mycket i skuggpartierna, så det blir för svart.
Boken som miri rekommenderar är mycket bra, det finns en annan som heter Photoshop CS - Allt i en bok, den är bra den också.
Sen är det ju "Trial and error" som gäller, inte att förglömma.

1
Bevaka tråden