Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

serverlösning

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är sugen på att skaffa en Mac Mini och köra den som server, helst med OS X, men kan tänka mig investera i OS X server om det krävs.

Just ju har jag en sån underbart enkel lösning:
Jag kör Windows 2000 Pro, och kör dessutom detta:
http://miniserver.sourceforge.net/

Man packar bara upp katalogen och vips så har man en server, färdigkonfigurerad och allt. Man kan även ändra saker själv om man vill.

Det fina med detta är att ALLT ligger under EN katalog. Så när jag gör backup på hela servern, kopierer jag bara den katalogen. Skulle min dator krasha är det bara att intstallera win 2k igen och sedan lägga katalogen på samma ställe så är det bara tuta och köra. Där finns mysql, alla sidor, ja allt!

Jag vill alltså ha en lika smidig lösning för mac, annars tror jag inte det är värt det. Är det någon som vet om en liknande lösning, eller om det är möjligt. Jag vet att php, apache m.m. redan finns i OS X, men det är alltså den smidiga backuplösningen jag är ute efter!!!

Ska bli mycket intressant att se vad ni på 99mac har för förslag på lösningar på detta, visst borde det gå att göra något liknande???

• Oregistrerad
  • 2005-01-19 11:02

Ja, det går att orda det lika bekvämt för sig, om inte bekvämare. Det hela beror på vilka verktyg man väljer att använda sig av.

Här är ett förslag.

1. Installera och konfigurera allt.

2. Kör carbon copy cloner för att göra en image av din installation.

3. Lägg till ett script som går (t.ex.) varje natt som gör tar bollar av de kataloger som datan sparas i. Du kan till och med scripta cd-bränning eller hur du nu vill säkerhetskopiera dom.

Sen om det krashar så är det bara att återställa installationen från image filen med carbon copy cloner och sen packa upp tar bollarna. Skulle väl ta runt 20 minuter och 3 kommandon att komma tillbaka från en krash som förstört installationen.

mer instruktioner

Det låter ju finfint!

Eftersom jag bara hade mac en perion på ca 4 månader hann jag inte lära mig så mycket. Precis hur går det till att göra bollar??? Om någon har tid att beskriva lite närmare vore det snällt.

Sedan undrar jag:
1) Behövs någon brandvägg? (jag kör "outpost" på PC)
2) Behövs något virusprogram?
3) Något annat som behövs?

Räcker det att köra "vanliga" OS X för en liten server med lätt belastning, eller krävs serverversionen?

/Mathias

vad tror ni om detta?

• Oregistrerad
  • 2005-01-19 17:26

http://developer.apple.com/documentation/Darwin/Reference/ManPages/man1/tar.1.html

Tar var från början ett program för att göra backup till band, men används nu flitigt som arkiverare. Tänk zip fast utan kompression, den sparar ner all filer med katalogstruktur, rättigheter, etc i en och samma fil. Sen kan man få den och komprimera den om man så vill.

tar czf Users.tar.gz /Users

Då skapar tar en packad (med gnuzip) fil som innehåller allt som kataloger /Users innehåller. När man senare packar upp den med 'tar xzf Users.tar.gz' så återställer den allt precis som det var när du packade det. (Så när som på filer som använder sig resource grenen, men om jag förstod rätt i vad du ville packa så är det inget problem.)

Tar har också praktiska funktioner som gör att du kan ersätta enbart filer som ändrats, både i arkivet som i katalogerna arkivet är skapat av. Beroende på vad man vill uppnå.

c = "create" skapar arkiv
x = "extract" extraherar arkiv
t = "table of content" visar innehåll
z = "gnuzip" packar / packar upp
f = "file" anger att datan ska sparas i en fil, anger man inte f så dumpar den det till skärmen. Så f används väldigt ofta.
v = "verbose" Informativt läge. Skriver ut namn på filer den hämtar eller lägger till ur arkivet.

• Oregistrerad
  • 2005-01-19 17:31

Det finns en väl fungerande brandvägg i OS X, i dagsläget är ett anti-virus program överkurs och till sist, ja. Det är säkert något annat som behövs men inte något som är svårt att få tag på skulle jag gissa. Det beror väl mest på vad du kommer på för användningsområden åt den.

• Medlem
  • International user
  • 2005-01-21 19:32
Ursprungligen av emilsson:

http://developer.apple.com/documentation/Darwin/Reference/ManPages/man1/tar.1.html

Tar var från början ett program för att göra backup till band, men används nu flitigt som arkiverare. Tänk zip fast utan kompression, den sparar ner all filer med katalogstruktur, rättigheter, etc i en och samma fil. Sen kan man få den och komprimera den om man så vill.

En mycket viktig fråga här är om 'tar' och 'gzip' behåller HFS-metadata? Om inte Apple utvecklat dessa vidare (som dom gjort med t.ex. 'ditto -rsrc') måste man passa sig noga.

• Medlem
  • International user
  • 2005-01-21 19:55
Ursprungligen av Wire:

En mycket viktig fråga här är om 'tar' och 'gzip' behåller HFS-metadata? Om inte Apple utvecklat dessa vidare (som dom gjort med t.ex. 'ditto -rsrc') måste man passa sig noga.

Och svaret är - NEJ! En sån tar-boll skulle inte jag vilja ha som backup...

• Oregistrerad
  • 2005-01-21 20:41
Ursprungligen av emilsson:

(Så när som på filer som använder sig resource grenen, men om jag förstod rätt i vad du ville packa så är det inget problem.)

metadata grenen används knappt alls av "sparade" filer idag, och kör han idag med windows server så är det kört redan där.

• Medlem
  • Svedala
  • 2005-01-21 19:45
Ursprungligen av mathias:

Det låter ju finfint!

Eftersom jag bara hade mac en perion på ca 4 månader hann jag inte lära mig så mycket. Precis hur går det till att göra bollar??? Om någon har tid att beskriva lite närmare vore det snällt.

Sedan undrar jag:
1) Behövs någon brandvägg? (jag kör "outpost" på PC)
2) Behövs något virusprogram?
3) Något annat som behövs?

Räcker det att köra "vanliga" OS X för en liten server med lätt belastning, eller krävs serverversionen?

/Mathias

Brandvägg finns inbyggd i Mac OS X, det vanliga interfacet räcker bra om man inte behöver göra några avancerade inställningar, annars finns det andra verktyg där man kan göra mer avancerade inställningar. Du kan även använda terminalen för detta om du är bekväm med den.

Antivirus behövs egentligen inte, det ska vara om du kommer ha filer för Windowsanvändare på den och vill erbjuda detta som någon form av service.

Den vanliga versionen av OS X lär räcka bra. Vad jag vet är det bara AFP som är lite begränsad på den? (Max 10 samtidiga sessioner eller vad det är).

• Medlem
  • International user
  • 2005-01-21 21:09

Skulle jag backa upp våra servrar med 'tar/gzip' skulle jag fått sparken för länge sedan...

• Medlem
  • International user
  • 2005-01-21 21:51

Många gånger överstiger komprimeringstiden (och dekoprimeringstiden) kopieringstiden utan kompromering. Beroende på datatyper måste man göra en avvägning.

• Oregistrerad
  • 2005-01-21 22:24

På jobbet så använder jag rsync för nätverksbaserad backup (samt arkeia backupserver för bandbaserade backups). rsync är avgjort den bästa lösningen för dom flesta backup/synkroniserings uppgifterna, framförallt eftersom det komprimerar datan innan den skickas, för att det sedan komprimeras upp när det sparas - praktiskt när man som vi kör backup till en offsite server över våran inte helt enorma internet uppkoppling.

Fast nu kör vi linux servrar på jobbet så meta-data är inte ett problem över huvudtaget.

1
Bevaka tråden