Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

jag behöver ett pip ljud.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-02 13:08

På gamla filmer/biofilmer så kan filmen räkna in, vid varje inreäknad sekund så kommer det ett litet pip, lite svårt att förklara men ni borde veta vad det är. Jag behöver pipet. Nån som vet vart jag kan få tag på det?

• Oregistrerad
  • 2005-01-02 17:15

I Final Cut finns ett blippljud om man kör funktionen Countdown. De är iofs bara ett enda pip, och inte på varje sekund - men det kan man ju lätt ordna. Jag rippade ljudet, du kan ju lyssna här om det var detta pip som du var ute efter:

http://hem.mac.se/fanatic/temp/blip.aif

och utan paus: http://hem.mac.se/fanatic/temp/blip_short.aif

• Oregistrerad
  • 2005-01-03 10:30

Precis det blip ljudet jag var ute efter.. tack så mycket

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-03 12:27

Ska du köra "rätt" tror jag det bara är ett blipp-ljud innan de tre svarta sekunderna innan ditt program börjar. Dvs:

10
9
8
7
6
5
4
Svart [BLIPP]
Svart
Svart

Typ

• Medlem
  • Knivsta
  • 2005-01-04 23:28

Blippljudets placering

Blippljudet ligger exakt tre sekunder innan filmen startar och skall synkas med ett kryss på filmen. Det är en ruta långt.

• Medlem
  • 2005-01-20 16:23

för att skappa förvirring

var ljudet ska ligga kan vara lite upp till var och en så länge nästa operatör är informerad.
personligen brukar jag lägga det 1 eller 2 sekunder innan första rutan. men i england har dom t ex ljudet på "hole punch" alltså en ruta i negativet dom gjort ett fysiskt hål i, vi brukar missa det för i sverige är det vanligare med ett syck ljud på "first frame"... kneppigt värre...
men om det är en nedräcknade klocka du är ute efter brukar det vara 10- 8 osv ned till sista 5 sek då det är svart o 2 sekunder innan första rutan kommer, biiiper det till...

• Medlem
  • Knivsta
  • 2005-01-20 23:51

Standard för svensk långfilm

Standarden i Sverige är exakt tre sek före första bild. Alla startsladdar (på film) som man lade in före filmstart var färdiggjorda med ett kryss tre sekunder före första bild. Krysset skulle synkas med pipljudet.

1
Bevaka tråden