Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stulen Powerbook - Så fick jag tillbaka min dator!

Tråden skapades och har fått 216 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-20 21:51
Ursprungligen av atomlab:

Säger inget så har jag inget sagt...

BTW så jobbar han på aftonbladet!

//t

Tobbe,, tror du inte att det snart är ""jobbade"" på Aftonbladet... ?

//Knarrman

Det konstigaste av allt i denna konstiga historia är detta; citerar:

"Kl 18.00 så kommer polisen och ska göra en anmälan."

Annars är det väl tämligen normalt, antar jag. Det är väl så det går till i Fethult.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-20 21:40
Ursprungligen av Nurell:

Det konstigaste av allt i denna konstiga historia är detta; citerar:

"Kl 18.00 så kommer polisen och ska göra en anmälan."

Annars är det väl tämligen normalt, antar jag. Det är väl så det går till i Fethult.

Haha och varför är det så märkligt?
//t

Ursprungligen av atomlab:

Haha och varför är det så märkligt?
//t

Just för att du skriver att polisen kommer och ska göra en anmälan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-20 21:56
Ursprungligen av Nurell:

Just för att du skriver att polisen kommer och ska göra en anmälan.

Kanske det.

Men det är tydlige så plisen jobbar.
Ringer jag och vill anmäla ett inbrott å tar personen där först en enkel anmälan, sen blir jag kopplad till ledningscentralen som i sin tur skickar en bil till mig. Och det är de polismännen som tar den riktiga anmälan!

Inte så att dom gjorde en CIA å tog fingeravtryck. Inga djupa 3D animationer med pc card speaker ljud fick jag se hos polis huset djupt besviken. Dom hade inte ens uppkoppling!

//t

  • Oregistrerad
  • 2005-01-20 21:58
Ursprungligen av Nurell:

Just för att du skriver att polisen kommer och ska göra en anmälan.

Du skulle sett när polisen kom till mig och skulle ta anmälan…

-Nämen oj vad det ser ut…
-(hrm) där har dom inte rört något, men om konstapeln tittar här borta så… …inte trampa där tack…
-Jaha, säger du det så…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-20 22:03
Ursprungligen av Pär:

Du skulle sett när polisen kom till mig och skulle ta anmälan…

-Nämen oj vad det ser ut…
-(hrm) där har dom inte rört något, men om konstapeln tittar här borta så… …inte trampa där tack…
-Jaha, säger du det så…

Päääääääääääärrrrrrrrr...har du stökigt hemma när myndigheter kommer på besök? Folk har åkt in för mindre sådana saker

//t

schysst bästa vän... hoppas han skäms

  • Medlem
  • Piteå
  • 2005-01-20 21:41

Jäkligt bra jobbat av alla inblandade måste jag säga. Mindre bra att det var en nära vän givetvis :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-20 21:43

Aha....

D.N = Daniel Nyhlen inte Dagens Nyheter!

Ursprungligen av atomlab:

Aha....

D.N = Daniel Nyhlen inte Dagens Nyheter!

Så eftersom du sagt att personen jobbar på Aftonslasket så är det personen du just namngav ovan?

Om det är den där stjärnjournalisten på AB som nämns vid namn, så är han tydligen på fri fot fortfarande eftersom det finns minst en artikel i den eminenta kvällstidningen Aftonbladet med hans byline idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-20 21:58
Ursprungligen av Nurell:

Om det är den där stjärnjournalisten på AB som nämns vid namn, så är han tydligen på fri fot fortfarande eftersom det finns minst en artikel i den eminenta kvällstidningen Aftonbladet med hans byline idag.

ja du ser, det kanske inte är han då! rikard!

Fast å andra sidan åker man inte in i fängelse PGA ett inbrott.

Ursprungligen av atomlab:

ja du ser, det kanske inte är han då! rikard!

Fast å andra sidan åker man inte in i fängelse PGA ett inbrott.

Nej, han ser ju så beskedlig ut på sin fotobyline, så det kan nog inte vara han.
Han är säkert en hedersknyffel och det är säkert bara en tidsfråga innan han blir upptagen i Publicistklubben eller blir nominerad för ett Nobelpris i litteratur för sina fina skriverier i Aftonbladet.

Och för grov stöld får man fängelse. Men det kanske inte anses att det var så grovt eftersom det var din kompis?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-01-20 22:24

Jodå...nog blir det kåken några månader. Brottet är osedvanligt lättbevisligt vad gäller planering och UPPSÅT. Jackan med lägenhetsnycklarna stals flera dar före intrånget och stölden - det var uppsåtligt och välplanerat - han hade givetvis försäkrat sig om att offret inte var hemma. Dessutom var han vän med offret . Tingsrätten kommer att anse allt detta väga tungt till den åtalades nackdel - några förmildrande omständigheter blir mycket svårt för advokaten att framlägga.

Vad som gör mig brydd - och säkert tingsrätten också - är varför en "framgångsrik" journalist med 30-35 000 spänn i månaden snor sin kompis PowerBook? Inte nog med att han har råd med sin egen - Aftonbladet tillhandahåller garanterat såna till sina journalister. Är mannen psykiskt sjuk? Är han psykopat?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-20 22:32
Ursprungligen av mjg:

Är mannen psykiskt sjuk? Är han psykopat?

Japp. Det blir inte fängelse.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-20 22:37
Ursprungligen av DaPhox:

Japp. Det blir inte fängelse.

*skratt*

Jo, det ligger något i det…

Tjuven fick så dåliga presenter att han var tvungen hitta några egna..

  • Oregistrerad
  • 2005-01-20 23:28

Glömde säga: grattis att den är tillbaka i.a.f. Du förlorade en kompis men fick din riktige vän tillbaka. Macen ÄR människans bäste vän. (Hur var filmerna förresten?):D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-20 23:44
Ursprungligen av DaPhox:

(Hur var filmerna förresten?):D

hahaha

vill du ha?
sparade dom och skärmdumpar på allt som va gjort på datan, sidor å loggar!
Om polisen vill ha senare menar jag

nä men säg vilken address så tar jag friheten att piratpopiera dom till dig på en dvd. Bara den bästa VIDEO_TS formatet dög

Personal trainer 6....duger den?

//T

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-20 23:48

jag lider med dig atomlab...
Hoppas detta kan få oss att slippa dessa hemska osanningar i media i fortsättningen...men med tanke på att aftonblaskan anställde snubben från början är väll risken liten att de gör sig av med honom för det här?

Skönt att det löst sig!! (dags att skriva upp mac-adresser o dyl.)

Ursprungligen av raily:

Inte nog med att killen är bög och skriver dåliga artiklar...nu är han tjuv oxå...

Det var en osmaklig kommentar. På 99mac ska alla oavsett sexuell läggning känna sig välkomna och därför är den typen av inlägg inget vi vill ha här.

Håller med.. Inget som ska finnas här i forumen. Håll det för en själva!

Ursprungligen av Adrian B:

Det var en osmaklig kommentar. På 99mac ska alla oavsett sexuell läggning känna sig välkomna och därför är den typen av inlägg inget vi vill ha här.

Ursprungligen av Adrian B:

Det var en osmaklig kommentar. På 99mac ska alla oavsett sexuell läggning känna sig välkomna och därför är den typen av inlägg inget vi vill ha här.

Men likväl finns inlägget kvar och med tanke på alla namnuppgifter som florerar fortfarande här så finner jag det lite märkligt att tråden inte är flyttad ännu...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-20 23:55

Vill bara en gång för alla påpeka att jag aldrig sagt vem det är.

Det är först å främst ett rykte som någon spridit på flashback och som då folk senare har tagit med sig hit till 99mac!

Jag påpekade först att daniel nyhlen, som rikard anspråkade på ifrån FB. (hans förkortning D.N) inte jobbade på Dagens Nyheter som jag trodde att rikard menade utan han jobbar på aftonbladet.

Inget mer inget mindre, det är inte heller något som jag säger bu eller bä framför.

//T

Vi kan väl konstatera att det här är en av dom mest märkliga trådar som dykt upp på 99mac (med lyckligt slut dock).

Kanske kan atomlab vara ett lyckligt exempel på hur alla stöldhistorier kommer sluta om ett par år när macregistret är verklighet, det kommer vara omöjligt att sälja/köpa begagnade datorer som inte är dubbelkollade mot stöldregistret då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-21 11:09

Det är nästan så att tråden skulle om den skrevs om lite kunde platsa som ett kapitel i en roman. Bara att gratulera till att du fått tillbaka din dator.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-21 12:42

Jo men det här ÄR ju av allmänintresse & om en offentlig person. (Som en viss kvällstidning skulle säga).

Ursprungligen av DaPhox:

Jo men det här ÄR ju av allmänintresse & om en offentlig person. (Som en viss kvällstidning skulle säga).

Så trådarna om en F-G var inte allmänintresse då?
Som Björnström har skrivit tidigare i tråden cencur och pul

"Jag har talat med ett antal personer och bestämt oss för att stänga diskussionen i forumet "internet" eftersom påhopp inte hör hemma här även om informationen är väldigt intressant för många macanvändare.

Såvitt jag förstått bryter vi inte mot varken PUL, upphovsrätt eller kan anses förtala någon eftersom all information är både offentlig och uppenbarligen stämmer eftersom vi talar om en dom i tingsrätten."

Men i den här tråden finns det ännu ingen dom och därmed är väl risken stor att det hela kan handla om förtal eller ryktesspridning.

Vilket även Wiberg och Rickard Rönnbäck skrev om i samma tråd som Martin;

"Citat:
Ursprungligen skriven av Wiberg
Såvitt jag minns från juristlinjen kan förtalsbrotts föreligga om uppgifter yttras/publiceras som kan anses ägnade att misskreditera någon - sanningshalten spelar ingen roll i detta avseende.

Alldeles korrekt, att det är sant och offentliga uppgifter gör inte att man med automatik går säker för förtal."

  • Oregistrerad
  • 2005-01-21 13:42
Ursprungligen av xplane:

Så trådarna om en F-G var inte allmänintresse då?
Som Björnström har skrivit tidigare i tråden cencur och pul

Mitt inlägg var lite på skoj. Jag förstår vad du menar, dock inte vad FG står för/är?

Bevaka tråden