Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Scanna dia - hobbynivå

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har läst genom de trådar som jag hittat på forumet om scanning av dia och kommit fram till att de flesta ligger på en alldeles för hög nivå för mina behov.

Tanken är att jag - i mån av tid och ork - så småningom ska försöka mig på att digitalisera såväl gamla diamagasin som pappersbilder som finns "arkiverade" (läses: undanstoppade). Det är alltså _inte_ aktuellt för mig att köpa någon specifik diascanner utan det lär bli någon slags vanligt scanner med möjlghet att scanna även dia. Helst utan att behöva montera isär dem från ramarna.

De tänkta användningsområdena för de scannade bilderna är:

*finnas i digital form för visning på dator/TV-skärm.
*Kunna ha möjligheten att göra papperskopior av dem. Gissningsvis inte större än 20*30 cm

Att ge mer än 3 000 för detta känns überkillaktigt.

En kompis tipsade om HP 5330 (2400*4800) som även säljs av Apple Store eftersom denna har automatisk laddning av bilder. Har försökt läsa mig till lite fakta om den och som jag fattar det gäller denna automatik endast pappersbilder. Finns det någon flatbäddsscanner som har automatik för detta - att scanna dia alltså? Eller är det montera i hållare - lägga på glaset och scanna 4/6 åt gången som gäller?

Räcker det med 2 400*4800 eller ska man köra på 3 600*7 200

Jag kör en Epson 4990 som jag är nöjd med. Klarar 8 diabilder i taget med hyfsad kvalitet (har inga proffskrav). Denna har hållare för diverse olika format. Något dyrare än vad du anger, ca 4500 totalt på Pixmania.com. Tänkte först slå till på en något billigare modell i 3000 kr-klassen som också fick bra recensioner i tester,men det blev den här. En fördel var att det följde med bättre program än för de billigare modellerna, Silverfast SE, även om jag mest använder Epsons egna program eftersom det går snabbare att scanna många bilder. Jämfört med en gammal filmscanner jag använt tidigare (Epson 200 el. dyl.) tycker jag detta blir både bättre och smidigare.

Tackar för tipset, men kommer nog som sagt var att landa lägre prismässigt.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-21 08:28

Jag scannade lite nostalgi s/w på min Agfa e50 /1200dpi vilket faktiskt var ok. Att de var tagna med en av min pappas F1or (tror jag de hette på den tiden) skadade inte heller. Skall du up i 24/30 format skulle jag tro att 2400 dpi är minsta upplösning.

Handhavandet är lite bökigt med Agfan så det skulle jag också kontrollera. Är det lätt att sätta i och ta ur dior / neg.

1
Bevaka tråden