Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slö, slöare, X

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-04-18 13:49

Hej! Sitter fortfarande här och drömmer om att det finns ytterligare möjligheter att snabba upp OS X på. Jag har en Powerbook G4 400 med 384 i minne. Vad har jag gjort hittills för att försöka få upp lite mer fart i systemet?

1. Prebinding
2. "Snäll" bakgrund, ej krävande
3. Defragmenterat (Systemworks 1 bootdisk)
4. Tusentals färger

Vad finns det mer? Trodde jag kunde få mer krut med mer minne, men någon grymtade att det inte skulle göra någon skillnad.

Jaha..då har man en hyfsat modern dator och ett hypermodernt OS - och allt jag ser är sniglar. Stabila sniglar, men ändock sniglar.

*Kravel*

Fredrik

Jag har en liknande uppsättning.. Ti400 med 512Mb RAM, men satt precis som du med 384 bra länge (ett år för o vara exakt).

Jag upplever min dator som snabb, visst ett år med OSX i alla varianter har tärt en del. Så jag tog o kastade ut OS9 och passade på att formatera om hela HDn till en partition istället för som förr 2st. Därefter clonade jag tillbaks min OSX partition och sen dess tycker jag att min dator är riktigt trevlig.

Visst Findern är fortfarande lite seg speciellt i vissa kombinationer med program etc. Men på det hela taget har jag inga som helst planer på att någonsin köra OS9 igen utom vid tvång.

Jag gillar Mac OS X mer o mer (Windows ägare kan väl inte säga det samma om XP förmodar jag)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Jag gillar Mac OS X mer o mer (Windows ägare kan väl inte säga det samma om XP förmodar jag)

Jodå men med tillägget "för var dag som jag INTE använder det..."

• Medlem
  • 2002-04-18 14:11

Jag har läst att om man kör, som du säger, OS9 på samma partition som OS X, vilket då jag gör - så kan detta slöa ner. MEN å andra sidan så verkar man ju inte kunna lite på att ej behöva OS 9 mer. Det kommer ju fortfarande (tydligen..minns inga namn) program som kan köras i X, men som kräver OS 9 när de installeras. Sen måste jag faktiskt säga att OS X är för slött, i alla fall på den maskin jag använder, att köra Photoshop och Illustrator på. Vi pratar sirapsnivå, och då är det trevligt att kunna gå in (alltså starta om i, för Classicläget ger jag inga poäng för) OS 9 och köra därifrån. Snabb fråga om detta dock..hur fasen väljer man vid uppstart om man vill köra X eller 9 ? Nån sade mig att jag skulle hålla inne M för OS 9 och X för OS X. Funkar ju inte alls!

Fredrik

Du ska hålla nere ALT.
Klart att OS9 åker ut, det är ju bara en tidsfråga. Alla program kommer ju för OSX nu, och snart enbart för OSX.

G4/400 mycket minne.
Fungerar perfekt nu
Det första jag gjorde var lite prebinding, tog ner skuggorna lite med WindowShade X, tweaka lite med TinkerTool. Bytte "swap" disk (via SwapCop) Och slängde ut Aqua via Duality.
(alla andra teman är über snabbare än aqua)

Flyter på ruggigt bra må jag säga.. Fattas bara lite plug-ins som ska kolsyras så är det X för hela slanten.

Ibland när man undersöker olika teman så kan det bli lite fel. Som när jag upptäckte XP temat *vilket var 6x snabbare än en motsvarande PC

Jag tror det är dags för en liten handbok för att få Mac OS X att blir snabbt och effektivt på G3- och tidiga G4-maskiner.

Vem kan göra en sådan åt oss som vill trimma systemet?

• Medlem
  • 2002-04-18 16:42

Förlåt men måste man hålla på och mekka sig till vansinne för att få "framtidens OS" att fungera. Jag och många andra är inte sådär jättemycket för att hålla på och mekka - därav att vi använder Mac: Vi vill bara få saker gjorda. Om man däremot är en liten mekker, så ser jag inga nackdelar med att tjosa runt lite i systemet och ändra ditten och datten. Men om man håller på och ändrar i systemet titt som tätt så är det väl upplagt för problem vid uppdateringar, installationer osv?

Fredrik

Tillägg: Stängde av sendmail (varför ska man ha det på?)

Nja, jag vet inte.. Datorer är väl så.. Mitt OS9 twaekade jag och hade en uptime på 35 dagar (Photoshop, Cleaner o.s.v) innan tweakningen så krashade den så fort man rörde musen (nåja)

Men en sak har du rätt i..Man bör kräva att det ska fungera tillfredställande rakt ur boxen. Snabbhet os.v Jag har dock ännu inte sett ett OS som klarar det.

• Medlem
  • 2002-04-18 16:46

Men...jag blev ändå jäkligt sugen på att testa det du testat. Ge gärna lite programlänkar, tips om vad just du ändrat osv.

Hur mkt minne har du i din burk förresten?

Fredrik

[ 18 April 2002, 16:47: Meddelandet ändrat av: Nifo ]

Tips: http://www.macosxhints.com (mycket bra info!)

http://www.versiontracker.com/macosx

Sök på versiontracker efter t.e.x Swapcop, Shadowkiller, WindowshadeX, Fruitmenu, Duality, TinkerTool, BootConfig, MooX, m.m..

Botanisera!

Minne.. F.n.v 512 MB men snart 1GB (igen!)

[ 18 April 2002, 16:56: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

• Medlem
  • 2002-04-18 17:13

Så...då har man tagit hem och installerat både shadowkiller (gör stoooor skillnad) samt WindowShade (oxå trevligt). Något jag undrar är följande: Måste jag dra igång Shadowkiller varenda gång jag startar datorn? Knepigt - borde väl gå att lösa. Fråga 2: I Widowshade så kan man ju oxå ställa in skuggor, men jag fick aldrig det att fungera - vad är det för funktion?

Fredrik

[ 18 April 2002, 17:49: Meddelandet ändrat av: Nifo ]

Måste bara kolla vart du hittade det där XP temat som var så fult att jag måste pröva det

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nifo:
Fråga 2: I Widowshade så kan man ju oxå ställa in skuggor, men jag fick aldrig det att fungera - vad är det för funktion?

Som jag förstår det så kan du inte ha shadowkiller på under tiden för då fungerar inte windowshadeX. Med windowshadeX så kan du bestämma hur mycket skugga du vill ha!

John

Prebinding.....Tweaking......eeehhh..?

Anders

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: batigool:
Måste bara kolla vart du hittade det där XP temat som var så fult att jag måste pröva det

http://xthemination.maccustomise.com/themes/ - Har en del teman

XP temat hittar du på:
http://www.resexcellence.com/themes/

• Oregistrerad
  • 2002-04-18 21:16

Man måste ha en ordentligt stooooor skruv lös om man seriöst kör med ett XP-tema på sin Mac!!!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jen$:
Man måste ha en ordentligt stooooor skruv lös om man seriöst kör med ett XP-tema på sin Mac!!!

Mnja... kanske inte en skruv, men nog finns det en och anna mutter som behöver dras åt. Betänk många macanvändares laborerande med Kaleidoscope, där fanns ännu fulare themes (eller teman om man så vill). Det ligger väl i en macanvändares natur att vilja laborera lite, man återgår änndå till sina rötter efter ett tag.

1
Bevaka tråden