Ta en titt i systemmappen (system 9.x), där ligger mappen "Servers" - ta och töm den - tämligen trolig anledning till problemet. (OSX-biten kan jag inte tillräkligt bra ännu). Ett liknande problem som jag haft berodde på att jag hade "delad skrivare" i system 9.x och om den andra macen inte var påslagen (den som hade skrivaren) så kunde det dröja bortåt 3 minuter innan något hände. Den letade och ledade i mitt lilla nätverk utan att hitta något - till slut gav den upp och fortsatte uppstarten. Det vore intresant att höra hur många minuter du väntade och vad som händer om inte ethernetsladden är inkopplad.
Har du valt att vissa TCP/IP applikationer ska starta automatiskt vid uppstart i MacOS X så KANSKE (?) det kan vara en felkälla då Bonet ligger nere ?
Kanske frågan finns ställd- HÄR! - Dom har ett bra sökregister för MacOS X som du kan kolla i.
Hittade följande på den siten:
Tip: How to easily keep your Powerbook from trying to connect to internet when on
the road and off line.
Go to Network panel in System Prefs, Under the ´Locations´ popup, select ´Edit Location´.
Duplicate any existing location, and rename it something like ´Off-line´. Now go to the
´Configure´ popup and select ´Advanced´. On this screen uncheck ALL of the connection
types - and Save. Now you can switch easily at any time from the new ´Apple´ menu´s
location sub-menu. When you select your new ´Off-line´ location, your Powerbook will
not keep trying to connect to internet.
[ 15-11-2001: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]