Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panther på iBook G3 500Mhz?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skall lotsa in en kollega i OS X underbara värld. Hittills har hon vägrat lämna 9.2 ("det funkar ju"), men nu är det dags. Vill bara försäkra mig om att det funkar hyfsat, annars får jag det inte roligt kan jag lova. Hon har alltså en iBook G3 från 2000, 500 Mhz, 256 Mb och Combo-drive. Kommer Panther att flyta på?

Det funkar, men jag skulle rekomendera mer minne, så för att få det att flyta, hade jag nog slängt i en 512:a till istället för den 128:an som sitter i.

kolla dessutom så att det finns rätt firmware version, vet ej om det har funnits problem på ibooken, men på de gamla imacarna var man tvungen att uppgradera den innan, man installerade OS X.

Mvh

Håller med föregående. Det går nog bra, men mer minne är nog lämpligt. OSX ska ju må väldigt bra av just mycket systemminne.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-21 13:00

Jag sitter sedan igår med just en iBook 500 med Panther och det funkar hur bra som helst! Jag har dock maxat minne i min (640 mb) och det är bara att hålla med föregående talare: det krävs!

Jorå, jag har förstått det. Minst 512 skall det bli, skall kolla vad vi har på kontoret och om det är något jag kan flytta om.

Kör en likadan, G3 med 640Mb Ram, inga problem.
Har kvar Mac OS 9 p.g.a några program.

Behöver hon inte Mac OS 9 längre rekommenderar jag formattering innan installation av Panther, eller varför inte en Tiger när den nu kommer

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-21 16:15

Kör Panther på G3 333MHz & 384 MR RAM. RAM är väldigt kritiskt i OS X vilket man kan se i föregående talares svar. 640 MB ägarna är nöjda.

För mig blev denna dator andra dator i våras. Den är olidlig att köra tyngre program med eller om man är "snabb" och vill växla mellan många program hela tiden. Valde ändå att köra OS X på denna dator i två år då prestanda var sekundärt jämfört med stabilitet och funktionalitet; där OS X är överlägset OS 9.

Datorn fick en vitamin-kick när Panther installerades istället för Jaguar.

Installera för att demonstrera. Sedan behövs nog mer RAM eller ny dator för att köra OS X.

Ursprungligen av Tomas Svedgård:

Hon har alltså en iBook G3 från 2000, 500 Mhz, 256 Mb och Combo-drive. Kommer Panther att flyta på?

Det låter som om du beskriver den iBook som kom i maj 2001 (den första vita, även kallad "Dual USB"). Jag installerade Panther på en sån nu under julen och det fungerade bara fint. Mer minne är dock alltid att rekommendera.

• Oregistrerad
  • 2005-01-30 15:05

ir?

Stöder OSX Panter IR på Powerbook G3? Om inte, kommer ett patch?

Tack,

JPW

Pismons IR funkar bra under Panther, men jag är nästan helt säker på att Lombard och tidigare inte funkar. Precis som med Open gl-stödet alltså.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-31 10:39

Lombard fick aldrig IR stöd. Köpte en Bluetooth adapter.

• Oregistrerad
  • 2005-01-31 11:19

Kör själv Mac OS X 10.3 (Panther) på en iBook G3 500 megafjutt. Om visst mycket minne gör susen men tyvärr är bilskärmskortet ovanligt klent med sina sparsamma 8 MB. Därför ges inget stöd i "Quartz Extreme" när det gäller allt grafiskt "lull-lull" som Mac OS X bjuder på. Processorns megafjutt får jobba hårt när grafikkortet inte kan avlastas. Värt att tänka på.

Senast redigerat 2005-02-02 09:40
Ursprungligen av Danne Adolphson:

Därför ges inget stöd i "Quartz" när det gäller allt grafiskt "lull-lull" som Mac OS X bjuder på.

För att var petig ska jag påpeka att det är Quartz Extreme som inte stöds; vanliga Quartz funkar. Att man blir utan QE beror dels på att man inte har 16 MB VRAM, och att det inte är ett Radeon-kort.

1
Bevaka tråden