Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur göra "små" PDF:er?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag sitter och arbetar med en CV åt en vän till mig. Hon är skådespelerska och CV'n skall innehålla en del bilder (typ 5 stycken).

Jag har skrivit dokumentet i Word och placerat ut bilderna. Jag har testat allt från okomprimerade TIFF-bilder till jpg-komprimerade. När layouten är klar har jag valt "Skriv ut" och spara som PDF. Hur jag än gör blir alltid CV'n 8.1 Megabyte (om inte ännu mer. Mail påstår att det är 11 Meg).

Det är förståss alldeles för mycket. Jag ska även erkänna att jag inte har en aning om vad jag pysslar med, så om någon kan ge mig tips om hur jag gör en PDF som tar liten plats men som ändå innehåller lite bilder skulle jag bli mäkta glad!?!

Tack på förhand!

/Jont Olof

Jag är inte säker, men tror att Spara som PDF gör om bilderna till TIFF och att därför så blir det stora filer. Har du Illustrator eller InDesign så är dom mycket bättre på att skapa bantade PDF-filer.

Vet inte om detta fungerar med 'print' funktionen, men tex i InDesign måste du klicka i en ruta 'web optimize' eller liknande när du exporterar och i Acrobat Pro finns en funktion för att just göra filstorleken mindre.

Jag hittade två program som kanske kan vara till hjälp:

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/16233
och
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/15836

Har dock inte tagit mig tid att testa.

Om du har Acrobat Pro så finns det ett menyval som heter "Reduce file size", det bantar ner filerna betydligt.

• Oregistrerad
  • 2005-01-23 20:25

Kunde man inte ställa in "snyggheten" på PDF-utskrifter inställningarna för "ColorSync"?
(Finns en färdig för "reduce file size" för PDF, men man kan väl skapa en ny om inte den räcker)

Tack för alla svar.

Ursprungligen av Pär:

Kunde man inte ställa in "snyggheten" på PDF-utskrifter inställningarna för "ColorSync"?
(Finns en färdig för "reduce file size" för PDF, men man kan väl skapa en ny om inte den räcker)

Kan du utveckla det här lite? Vore skönt att slippa skaffa dyra program.

Hur mycket kostar Acrobat Pro förresten?

• Oregistrerad
  • 2005-01-23 20:48
Ursprungligen av Jont Olof:

Tack för alla svar.

Kan du utveckla det här lite? Vore skönt att slippa skaffa dyra program.

Hur mycket kostar Acrobat Pro förresten?

Har aldrig bekymmrat mig med det fanns en lång tråd om detta som nog går hitta
Inställningar för ColorSynk hittar du in verktygsmappen och där finns en "flik" för PDF, om du vill prova lite på egen hand.

Okej, jag hittade filterinställningarna för colorsync och där verkar det finnas profiler för filtren. Men var ställer jag in vilken profil jag vill använda för PDF-utskriften?

Kan nu besvara min egen fråga. Under utskrift finns ett alternativ som heter "Quartz-alternativ" Där väljer man alternativet "Reduced filesize" och Boom! PDF-en blir 126k istället för 8 meg!

Tusen tack för hjälpen Pär!

/Jont Olof

• Oregistrerad
  • 2005-01-23 22:13

Ja där var det ja
(I utskriftsmenyn och vy för "Quartz" (3:e "dropdownmenyn))

Men 126k - Det låter som väldigt lågupplösta bilder… Vill man skapa en ny så gör det i "ColorSynk" och sedan dyker väl den upp i "dropdownmenyn"

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-24 01:33

PDFshrink är ett billigt och bra program. Rekommenderas om man som jag inte riktigt kan motivera ett köp av Adobe Acrobat.

1
Bevaka tråden