- Danne V
- Medlem ●
- Karlstad
Kära vänner,
Det gick inte att välja Remote Desktop i forumet för Apples programvaror, så de fekk bli detta istellet:
Fiins det någon i sällskapet som kan ge en kort, klar och tydlig sammanfattning om hur man kopplar upp en Mac (fast IP, som administratör) mot en annan Mac med dynamisk IP? T.ex. VILKEN av dom ska man börja med? Osv...
Jag har läst och provat, läst och provat, läst och provat och jag orkar inte vada igenom alla instruktioner längre...
MYCKET tacksam f svar.
Om detta inte går, kan man få samma korta instruktion om Timbuktu, månne?
MVH
Danne
Lättaste sättet är att först och främst se till att både administratörsdatorn och klienten sitter på samma IP-nät. En korsad TP-kabel mellan datorerna funkar bra.
Remote Desktop-programvaran måste vara igång på klienten, det kan du kontrollera i System Preferences->Sharing. När du ändå är här kan du se till att det finns ett konto som har rättigheter att utföra saker via ARD. Markera "Apple Remote Desktop" och välj "Access Privileges". I fältet till vänster listas de lokala konton du har på maskinen. Bocka för nåt av dem och bocka även för alla saker till höger i samma fönster. Klart där.
Starta Remote Desktop på administratörsdatorn. Gå till "Scanner" i listan till vänster. Där väljer du "Local Network" och trycker på uppdatera-knappen till höger (alt. trycker äpple+y). Nu borde klienten dyka upp i listan, dubbelklicka på klientens datornamn och du kommer att få ange det användarnamn med tillhörande lösenord du angav i Sharing-prefsen tidigare på klienten. Nu hamnar klienten i "Master-listan" som du hittar längt upp i listan till vänster. Där är det nu bara att markera klienten och göra jobbet du vill ha gjort.
Notera att allt det här gäller ARD 2.0, jag har ingen maskin med 1.2 eller 2.1 tillgänglig för närvarande. Hoppas det hjälper ändå..
/Johan
Tusen tack, Johan!
Men tyvärr är det inte i ett nätverk. Skulle väl ha varit tydligare om det men kanske felaktigt trodde det framgick eftersom en IP är fast och den andra dynamisk. Sorry.
Det gäller alltså datorer på helt andra platser och kontakt genom internet. Det kanske inte går alls? Vare sig med ARD eller Timbuktu?
Klart det går med fjärradministration. Både med ARD och Timbuktu (jag kör Timbuktu för fjärrstyrning, och ARD för att installera program od).
Det du behöver är en portmappning i routern som din burk med dynamiskt ip sitter bakom. ARD använder port 3283 och Timbuktu 407. Båda använder UDP som protokoll.
Problemet med ARD är att det inte går att fjärrstyra en dator bakom en router (privat IP) eftersom programvaran fungerar så att admin-datorn skickar en förfrågan till klienten, som sen svarar med sitt IP. Är det då inte publikt blir det knas.
Timbuktu är det inga problem med. Välj bara File -> New connection och fliken näst längst till höger. Ange routerns IP och kör på. Kom bara ihåg att lägga till ett konto i programmet som har rätt behörigheter (på maskinen du vill fjärrstyra).
Problemet med ARD är att det inte går att fjärrstyra en dator bakom en router (privat IP) eftersom programvaran fungerar så att admin-datorn skickar en förfrågan till klienten, som sen svarar med sitt IP. Är det då inte publikt blir det knas.
Apple Remote Desktop har uppdateras till 2.1, hur är det nu?
Går det med ARD att fjärrstyra en dator bakom en router idag ?
Danne V --> jag har samma behov som du verkar det som.
Vi har två filialer på mitt jobb (S-holm & Malmö och jag sitter i Sundsvall) och jag behöver kunna ge lite support och sköta uppdateringar, installationer mm. härifrån.
Jag har fått det att funka helt felfritt genom att göra så här:
1. Installera Timbuktu på alla datorer. Se till att access via TCP/IP incoming access är ikryssat och att det finns ett konto som får administrera på varje resp burk.
2. Öppna ev. brandvägg. Jag kör portforwarding på port 407 till den dators IP som jag vill styra.
3. Installera NO-IP (finns här: http://www.no-ip.com/ ) och skapa ett konto (gratis)
4. Ställ in No-IP att uppdatera med jämna mellanrum och lägg No-IP i login objects kryssa i hide så slipper du se det. För att klargöra det hela så har jag även lagt in MacIC (uppkoppling för ADSL-uppkoppling) i login objects för att det alltid ska finnas en uppkoppling.
5. nu är det bara att skriva in rätt no-ip-adress i Timbuktu för att komma åt resp dator.
Tex. filialsholm.no-ip.net
Easy piecey… Japaneesy
- Slice -
PS. har jag missat ngt så maila mig
Kalle, Slice:
Suveränt. Tänk om programmakare kunde skriva en sån där koncis snabbinstruktion som tillägg till den där förvirrande manualen på 400 sidor som man tvingas plöja igenom annars....Bravo.
Men ett par saker dock: Det är inte tydligt (i alla fall inte för mig) vilken eller vilka datorer (klient eller administratör) ni avser i en del steg. Ska jag öppna brandvägg i båda eller en? (båda, antar jag, men måste fråga). Ska jag installera no-IP i klienten eller i båda?
Och Kalle: Du skriver att du använder Timbuktu för fjärrstyrning och ARD för programinstallation: Kan man inte installera program med Timbuktu? Jag har likom tänkt att kunna ratta klienten mer eller mindre fullt ut från min dator, inklusive installationer....
Slice: Måste jag sätta upp ett nytt administratörskonto på klienten? Räcker det inte med att använda det existerande?
Än en gång: Suveräna beskrivningar. Tackar...
Och Kalle: Du skriver att du använder Timbuktu för fjärrstyrning och ARD för programinstallation: Kan man inte installera program med Timbuktu? Jag har likom tänkt att kunna ratta klienten mer eller mindre fullt ut från min dator, inklusive installationer....
Med Timbuktu kan du fjärrstyra en slavdator som om du satt vid den. Du får upp ett fönster med slavens skärm i. Där kan du sedan så klart göra precis allt som du kan om du skulle suttit fysiskt framför datorn.
Med ARD kan du fjärrinstallera paket- och metapaketinstallationer bland annat. Det går att göra gruppinstallationer och -inställningar av klienterna. Har man ett gäng datorer i ett nätverk som man administrerar så är ARD väldigt bra.
Danne V -->
Nu pratar jag ENDAST om dom maskiner som du vill kunna styra:
- No-IP skall installeras
- Brandväggen måste öppnas (port forward)
- Adminkonto i Timbuktu räcker, i själva OS'et behövs det inte ngt
När detta är gjort kan du komma åt denna/dessa datorer från VILKEN dator som helst i hela världen som har Timbuktu installerat. Även om du kör via 9600 uppkoppling via mobil eller liknande (fast det går väldigt långsamt såklart men det går).
Alltså: din dator (som du kör) behöver INTE No-IP, Port forwarding men dock Timbuktu.
Blev det tydligare så?
- Slice -
Oh… there's one more thing…
Du frågade Kalle om ARD verkligen behövdes och jag kan svara på det åxå: NEJ !
Med Timbuktu kan du göra ALLT som du kan klara av med mus och tangentbord.
Det blir lite svårt att dra ur sladdar och sånt förstås.
- Slice -
Slice,
Jadå. Tack. Hoppas jag i alla fall. Ska testa senare idag eller imorron.
(Tänk på att de e måndag morron, och jag håller på att försöka lära mig lite PHP och MySQL samtidigt. Åsså har jag inte fått i mig mer än två muggar kaffe än. Då är vi gamla gubbar lite sega i roten...)
ännu en sak…
Kalle menade nog att man kan fjärrinstallera genom att man har programskivan (eller image) på värddatorn och på så sätt installera via ARD.
Den funktionen har dock inte Timbuktu men jag gör så här:
Om det som skall installeras finns på webben (t ex. uppdateringar mm. mm.) så laddar jag bara ner det på klientdatorn via ftp eller webläsare precis som jag gör på min dator.
Sen installerar jag.
Om det som ska installeras bara finns på CD så gör jag faktiskt en image av den och för över till klientdatorn. Sen kör jag installationen som vanligt fast via Timbuktu såklart
Tar tid, men det funkar.
- Slice -
Danne V -- Hur gick det?
Fick du till det?
Tackar som frågar...
Nej, har inte ens haft tid att försöka än. Kom saker emellan, som alltid. Men det är ganska hög prioritet på detta, så jag hoppas kunna börja under helgen eller kommande vecka.
Värt att nämna: Jag har tidigare läst (mycket!) dokumentaion om både ARD och Timbuktu men fegat ur eftersom det förefallit så förbaskat invecklat. Men tack vare den häpnadsväckande kunskapsresursen på 99mac (hurra, hurra!!!) och deltagarnas förmåga att skriva begripligt (hurra, hurra!!!) så verkar det inte alls vara så struligt.
Jag ber att få återkomma....
Jag kom att tänka på en sak som jag faktiskt inte provat själv. Det borde gå att använda ARD mot NAT:ade nät om man ansluter via en VPN-tunnel. Då blir man ju en del av det lokala nätverket med ett IP i samma subnät.
Ska testa det när jag kommer hem...