Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fjärrskapande av användare!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har hamnat i en situation där jag skulle behöva skapa en ny användare till min dator i Stockholm. Problemet är att jag sitter i Uppsala och endast kommer åt min burk via terminalen!! Vet någon hur man gör detta om det över huvud taget går med OS X? Typ adduser eller useradd eller nåt sånt? Jag är ingen höjdare på unix!

Det går med hjälp av programmet niutil (NetInfo utility)

du behöver använda kommandonna

sudo niutil -create / /users/<användarnamn>

och

sudo niutil -createprop / /users/<användarnamn> <nyckel> <värde>

kan tyvärr inte exakt hur man ska göra, men det kanske är en hjälp på vägen iaf...

hittade ett script som gör det du vill göra

adduser

laddas enklast ner med

"curl -O http://www.darwinfo.org/pub/darwin/admin/adduser"

Tack för tipsen!

Hur använder jag skriptet? Har aldrig gjort det förut. Har fått hem en fil som heter adduser som ligger på min användare, men hur kör jag skriptet?

/Jont Olof

Det här funkade suveränt! Tack så mycket! För alla andra som inte har så bra kolla på unix kan jag berätta hur jag gjorde...

Man laddar hem skriptet enligt Odlunds instruktioner.

Logga in som root med su kommandot.

Kör skriptet med kommandot

sh adduser

Följ instruktionerna på skärmen (observera att defaultkatalogen för användaren är satt till /Local/Users/anvnamn, när det skall vara /Users/anvnamn).

Klart!!! Hur jäkla coolt som helst!!

/Jont Olof

[ 20 April 2002, 19:51: Meddelandet ändrat av: Jont Olof ]

Har råkat radera detta fenomenala script men länken ovan verkar inte funka längre! Är det någon som har detta script tillgängligt så man kan få en ny kopia?

/Jont Olof

1
Bevaka tråden