Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iDisk går inte att nå från X (10.1.4)

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har kämpat en bra stund för att kunna få upp min iDisk från X:an. I Mac OS 9 går det hur fint som helst.
Har laddad ner Goliath nu och den når ju min iDisk blixtsnabbt.
Vad är det som är galet med iDisk i X:an
Jag kommer åt att redigera min hemsida, men vill jag lägga in nåt nytt är iDisken oåtkomlig.

Försöker jag i Finder under Gå>iDisk får jag svaret att jag har fel lösenord eller namn. Men jag vet att jag har rätt namn och lösenord där..

>>Pocahontas

Den iDisk du använder kan bara redigeras från iTools-sidorna.

Den är låst. Om du istället vill göra en egen site kan du göra det genom att lägga över filerna "manuellt" via exempelvis Goliath.

• Medlem
  • Örebro
  • 2002-04-20 21:50

Jag valde helt enkelt "iDisk" under "Gå till" i Finder-läge och vips, inga problem!
Kom ihåg att vara uppkopplad!

Goliath var fantastiskt.
Så snabbt det dök upp på skärmen kunde jag inte drömma om.
Ett krux, åtminstone här i 9:an, försökte lägga in en bild på min hemsida,i picturemappen, men får svaret när överföringen är klar. Error, forbidden operation, eller nåt i den stilen.
Däremot gick det bra att lägga över lite text i Publicmappen.
Får testa i X-versionen senare.

Har också problem med iDisk från X. Det går segt som sirap, eller så gnälls det om fel lösen, bla bla bla. Jag har lagt ner allt vad iTools heter.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias A:
Har också problem med iDisk från X. Det går segt som sirap, eller så gnälls det om fel lösen, bla bla bla. Jag har lagt ner allt vad iTools heter.

Prova Goliath vid tillfälle, du kommer inte att bli besviken.

Det går inte att lägga in bilder till min iDisk med hjälp av Goliath i X-versionen.

Får samma svar: Forbidden.

>>Miguel
Jag är uppkopplad, och gör det samma som du gjorde, men får svaret att det är fel lösenord mm.

Väljer jag iDisksymbolen som jag har på ett annat ställe så är det samma där.
Blir trött på iDisk. Får jobba med den från 9:an

Citat:

quote:Prova Goliath vid tillfälle, du kommer inte att bli besviken.

Ok, det ska jag göra vid något tillfälle. Tackar för tipset.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Pocahontas:
Det går inte att lägga in bilder till min iDisk med hjälp av Goliath i X-versionen.

Jag testade via Goliath och hade inga problem att lägga en bild i mappen Pictures - kör OSX 10.1.4. Tidigare under dagen så rapporterade MacFixit något som eventuellt har med problemet att göra - prova igen:

Several users confirm that Software Update went down sometime last evening. We just tried it and also got the "Cannot connect to Internet" error message. Presumably, Apple will have this fixed soon.

Ibland är lösningen lättare än vad man tror.
Bara för att programmet är knasigt, eller så är det jag som är knäpp.
Lösningen var den att det inte gick att dra bilden till en öppen mapp.
För visst hade jag öppnat picturemappen, så att det skulle vara lättare att "träffa" den.

För mig var det självklart att det skulle gå att göra så. Dock inte för de som hittat på programmet.

Nu är jag dock nöjd med Goliath.
Tack ackiboa för tipset om detta program.
Kan undra varför inte Apple gjort detta grepp?

Fick plötslig den dialogruta om att mitt lösenord eller användarnamn kunde vara felaktigt. Följde rådet om att kolla mina inställningar - och se vipps, utan att hinna ändra något så poppade iDisk ikonen upp på skrivbordet. Misstänker starkt 10.1.4 för något fel/bugg. Prövade sedan samma sak igen men då funkade allt perfekt. Fast när man väl har Goliath så är det tveksamt om jag vill använda något annat. Kan sedan Goliath få ett mera X-likt utseende så vore jag 100% nöjd.

Nu har jag löst problemet varför jag inte kunde komma åt min iDisk under Mac OS 10.1.4.
Felet är att jag använder Airport.
Jag fann detta på MacFixit.com
Apple has a technote. If you are using an Airport base station that you set the DNS servers on OS X in the networking control panel.

I also discovered that Vicomsoft´s router software wouldn´t allow the iDisk to connect using the "Go" menu. After working with their tech support we discovered that the Vicomsoft web caching software was responsible, turning it off fixed the problem.

OS X uses a newer standard called WebDAV to access the iDisk. This is different than OS 9 which uses AFP (Apple Filing Protocol). If you can´t get the iDisk to work using the "Go" menu (WebDAV), try using the Connect to server menu with:

afp://idisk.mac.com/youridiskname

That has always worked for me.

Jag provade det alternativet som beskrevs här ovan, men jag ville prova något annat.

Så jag fick ställa om min G4:a till att använda det interna modemet (ett jättejobb bara det tills jag löste det felet också)
När jag kopplade upp mej med det interna modemet och gick in under Gå i Applemenyn och valde iDisk kom den som ett skott.

Så man kan ju undra varför inte Apple tagit itu med detta problem. Det måste ju finnas massvis med användare av Airport och som vill komma åt sin iDisk.

• Medlem
  • Örebro
  • 2002-04-23 17:05

Jag har AirPort oxå!

Det har inte varit några problem.
Trots att jag har Telia ADSL.

Jag har 128 bitars krypterings stationen, om det är någon skillnad?

Har dessutom min iMac 266 9.2.2 kopplad till AirPort-Base med tillgång till iDisk.

The lord works in mysterious ways

>>Miguel

När jag kör 9.2.2 är det inga problem att få upp iDisk via Airporten (använder dess modem, har inte bredband).
Det när jag använder Mac OS X som det strular och inte vill sig, får meddelande efter en lång stund att jag skall kontrollera mitt lösenord och inställningar mm. Jag vet att det är rätt där. Använder jag Goliath kommer iDisk upp blixtsnabbt i X.

När jag sen kopplar ifrån Airport och använder G4:ans egna modem är det heller inget problem, iDisk kom blixtsnabbt i X.

Men jag antar att det kommer nån fix från Apple, felet måste ju ligga i Airporten programvara misstänker jag

1
Bevaka tråden