Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra färgläge i Pagemaker 7

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har ett problem i Pagemaker. Har inte kört det på evigheter så jag är helt vilse.
Har fått ett stort dokument där alla färger ligger i RGB. Hur faan ändrar man så att färgerna blir i CMYK? Jag vet att det går att ändra dem manuellt, men problemet är att den fördefinierade svarta färgen "[Svart]" inte går att komma åt. Det måste väl gå att ändra på något sätt?

Uppåhoppa!

Kollade i hjäpen och hittade detta under rubriken "Ange en dekor- eller processfärg"

" Du kan ange processfärger som RGB- eller FIM-färger men i PageMaker konverteras dessa värden till närmast motsvarande
CMYK-värden när du skriver ut separationer eller oseparerat. Vill du ha full kontroll över de slutliga färgerna i det tryckta dokumentet ska
du använda CMYK-modellen när du anger processfärger."

Det skulle alltså räcka med att kolla varje färg att den står som "process", om jag förstår saken rätt. Vet inte om det ger dig tillräcklig koll på färgerna. Du får väl göra ett färgkorrektur.

En annan möjlighet till konvertering är att trycka från pdf, och ställa in i distiller att färgerna ska omvandlas till cmyk.

Jovisst, hade det varit jag som gjort dokumentet från böärjan hade det inte varit något bekymmer.
"[Svart]" går inte att ändra alls. Jag får försöka fixa det i distillern.

Hos mig går den förinställda färgen "(svart)" visserligen inte att ändra eller ta bort, men i färgfönstret framgår det ändå tydligt att den är en processfärg och i CMYK. Det är också möjligt att göra en kopia av färgen och öppna den för att kolla inställningarna.

Är du säker på att din låsta svarta färg är RGB?

Ursprungligen av Asterraster:

Är du säker på att din låsta svarta färg är RGB?

Jupp! Dokumentet kommer från den "mörka sidan", är nog det som gör det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-22 08:41

Troligen har de monterat Word texter och då brukar det komma med en jäkla massa RGB-färger.

Som tidigare nämnts så blir de automatiskt till CMYK om du skriver ut till en CMYK definerad skrivare. PageMaker tittar i PPD-filen om skrivaren är en CMYK- eller RGB-skrivare. Tyvärr så är risken stor att du får lite dåliga översättningar till CMYK.

Vill du vara helt säker så är det bara att manuellt gå igenom färgerna, det är ju även möjligt att alla inte används.

Att göra en PDF hjälper inte heller för Adobe PDF-ppd filen defineras som CMYK och PageMaker kommer att konvertera PostScript filen till CMYK. Om du kan hitta en gammal Acrobat 3 PPD-fil så kan det gå bra för den är RGB-definerad och då kan man i Acrobatfilen justera RGB färgerna med till exempel PitStop.

Lycka till

Janne

Om du har tur så är alla texter definierade med styckeformat. Då kan du skapa en ny äkta 100K svart och ange den i styckeformatet. Annars är risken stor att din rgb-svarta översätts till alla 4 tryckplåtarna och det är ju inte så lyckat när det gäller texter.

1
Bevaka tråden