Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gångjärn PB G4 TI

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nån som vet någon som reparerar gångjärn på PB G4 för hyfsad peng? :eek:

Det kan du göra själv.
Finns nya gångjärn att köpa på webben.
Jag skrev om det här eller om det var på offtopic, minns inte.
Där fanns även länkar till hur man ska göra.
Använd sökfunktioen.

• Medlem
  • International user
  • 2005-01-07 21:23
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-08 00:38

Det finns en kille som säljer gångjärn för $95 på Ebay. Han höjer priset hela tiden (det kostade $50 när jag köpte dem). Sök på "powerbook g4 hinge" där så hittar du dem.
Här finns rekommendationer för att byta (involverar att man monterar isär i princip hela datorn). Här har samme kille reparerat sitt andra gångjärn, denna gång utan att montera av skärmen (mindre skruvande men mer pill). Räkna inte med att skärmen ser ut som den en gång gjort efter ingreppet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-08 00:39
Ursprungligen av ripley609:

Den där lagningen gick tydligen sönder ganska snabbt. Att byta ut gångjärnen är det enda riktiga.

Jag har köpt gångjärn på Ebay + försökt (mer om detta sedan) reparera en TiBook enligt instruktionerna. Den varning som ges i instruktionen, att det inte blir så snyggt som det var innan reparationen stämmer. Det blir buligt och det är dessutom svårt att få ut de gamla järnen utan att göra större åverkan. Det tog mycket tid då det under hela processen var nära att skärmen vek sig, osv. Ingen barnlek, som det heter i det gamla ordspråket. En annan svårighet är att få de nya järnen och kablarna att sitta ihop rätt, så att inget kommer i kläm. Till sist: Även om skärmen nu hänger fast, vilket inte var fallet före reparationen, då det ena järnet var helt av och det andra snett, så går det inte längre att fälla upp och ned skärmen utan att använda så mycket kraft att datorn riskerar att skadas igen. Jag förstår nu bättre varför LANMASTER och andra Macaffärer säger: Hela skärmen måste bytas och det kostar nästan som en ny iBook. Valet blir liksom tydligt.

Numera är min TiBook 15tum en STATIONÄR dator. Jag har köpt en PB17" och den verkar ha mer rejäla gångjärn. TiBooken höll i drygt 2 år, men så föll den en bit och så var den färdig .... Nästa station för TiBooken blir antagligen i en bil eller husvagn, fast monterad.

• Oregistrerad
  • 2005-01-08 18:00

Kan bara instämma

Köpte också gångjärn på ebay, men det höll inte värst länge. O det var jättebökigt att byta.
Köpte en ny pb 12, o gillar den skarpt.

Fick mina gångjärn idag. Vad använde ni för typ av lim? Epoxy?

Någon lär ha värmt upp kanterna på skärmen för att få isär den lättare - är det någon som har provat detta?

När det gäller justering av skärmens (gångjärnens) läge finns tips i instruktionen för en produkt som heter TiGlide. TiGlide PDF finns att hämta på:
http://www.radtech.us/Products/Glides.aspx

Jag förstörde mina gångjärn genom att försöka smörja dem med diverse olika produkter (grafit, symaskinsolja, 556 mm). Till en början verkade samtliga lovande men efter en ordentlig varmkörning förändrades egenskaperna och skärmen blev nästa omöjlig att öppna/stänga. När ena gångjärnet bröts (och det andra "knakade" oroväckande) av provade jag i desparation "ABU:s rullfett" vilket har fungerat alldeles utmärkt nu i 4 veckor.

jesperx

Höger gångjärnpå vår TiBook 1Ghz har gått av.
Tycks helt bero på den höga friktion som gångjärnen har. Ingen kläm/slag-skada.

Bilder på eländet:
http://hem.g5.se/m/gj/gj.html

Varför hittar jag inte svenska priser på sånna här delar?
Det borde väl finnas ett behov Sverige, stort nog så att någon eller några kan ha ett par uppsättningar av alla delar i lager?
Eller har alla serviceverkstäder/återförsäljare bara planer på att driva verksamheten i ett par år?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-13 15:36

Skickar man in datorn för att gångjärnen är trasiga byter de hela skärmen. Detta är troligen anledningen till att ingen har gångjärn tillgänglig som reservdel.

Den ende som skulle få förmånen att smörja gångjärnen på min PB är min urmakare, en herre som sysslar med gamla klockor. Han har tillgång till hovolja, en icke oxiderande, icke slipande, icke aggressiv, olja utvunnen ur gamla hästfötter. Fungerar den i antika fickur, så skulle jag låta honom lägga en droppe i vardera gångjärnet när det börjar gnissla.

Jag har en kompis kompis farsa som är urmakare och som lagar gångjärn till PB genom att ta bort dem, borra in en styrtapp rakt genom de två delarna och limma fast dem på tappen med epoxi. Pilljobb utan dess like och det blir inte riktigt bra hur duktigt han än är på att köra urmakarsvarv.

• Oregistrerad
  • 2005-03-13 15:59

när jag gick in i denna diskussionen var det en annons ovanför, http://search.ebay.com/_W0QQfgtpZ1QQfrppZ50QQsassZibiricu
ganska konstigt sammanträffande.

• Medlem
  • 2005-03-28 14:03
Ursprungligen av leonardo:

Den ende som skulle få förmånen att smörja gångjärnen på min PB är min urmakare, en herre som sysslar med gamla klockor. Han har tillgång till hovolja, en icke oxiderande, icke slipande, icke aggressiv, olja utvunnen ur gamla hästfötter. Fungerar den i antika fickur, så skulle jag låta honom lägga en droppe i vardera gångjärnet när det börjar gnissla.

Jag har en kompis kompis farsa som är urmakare och som lagar gångjärn till PB genom att ta bort dem, borra in en styrtapp rakt genom de två delarna och limma fast dem på tappen med epoxi. Pilljobb utan dess like och det blir inte riktigt bra hur duktigt han än är på att köra urmakarsvarv.

Provat ännu ?

Någon som har tips om smörj medel innan gångjärnen ger upp ?

Någon som provat silicon / teflon ?

Senast redigerat 2005-03-31 21:57
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-13 16:07

Inte alls konstigt, det är så google ads funkar. De scannar av innehållet på sidan och anpassar annonserna därefter.
wtf, nu vill han ha $115 för gångjärnen! :eek:

• Oregistrerad
  • 2005-03-13 16:42
Ursprungligen av C-mon:

Inte alls konstigt, det är så google ads funkar. De scannar av innehållet på sidan och anpassar annonserna därefter.
wtf, nu vill han ha $115 för gångjärnen! :eek:

Det förklarar saken, blev nästan lite rädd när jag såg det.

Problemet åtgärdat!

Apple lät oss få det fixat på deras bekostnad.

Mycket trevligt

1
Bevaka tråden