Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Terminalen

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 08:16

Hallå.
Ifall jag skulle vilja göra motsvarigheten till ipconfig /release alt. /renew (windows) i terminalen i OS X...hur gör man då?

en0 är det nätverks interface du vill påverka
sudo ipconfig set en0 NONE
sudo ipconfig set en0 DHCP

Då begär du nya DHCP uppgifter.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

en0 är det nätverks interface du vill påverka

Eller en1 om det är AirPort man vill mecka med.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-22 00:06

Så att sätta None = Release och DHCP självklart = Renew

En annan dum fråga men vad står SUDO för? Jag vill jättegärna försöka lära mig att använda terminalen men känner att jag måste förstå kommandona jag genomför.

Känner nån till någon bra guide kanske?

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-01-22 00:57
Ursprungligen av King Good:

Så att sätta None = Release och DHCP självklart = Renew

En annan dum fråga men vad står SUDO för? Jag vill jättegärna försöka lära mig att använda terminalen men känner att jag måste förstå kommandona jag genomför.

Känner nån till någon bra guide kanske?

sudo = su-do, dvs "su-a" tillfälligt.

Detta kräver i sin tur en förklaring av kommandot su. Det gör att du enkelt kan logga in som användaren "root" under en kortare stund för installation av exempelvis program. Användaren "root" är ett särskilt administrationskonto som du aldrig använder normalt (och som till och med är inaktiverat på en standardinstallation av OS X).

Kommandopromptsmiljön som används i Terminalen är som standard Bash (Bourne Again Shell), det vill säga samma som i alla fall oftast används i Linux/NetBSD/FreeBSD/många andra *NIX. Därför brukar det gå bra med "lathundar" även till dessa operativsystem, även om Apple dessutom slängt med några utökningar. En jag hittade efter lite snabb googling är den här:

http://www.ss64.com/bash/

Den var för övrigt så bra att den åker in i mina bokmärken också.

Vill du bli riktigt duktig så är Bash riktigt avancerat. Det är en hel programmeringsmiljö faktiskt. Om du söker på "Bash howto" på Google får du upp två träffar högt med mer information om dessa möjligheter. Dessa möjligheter använder man kanske inte så mycket till vardags, men de gör möjligheter till olika former av ganska avancerad scriptning...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-22 01:58

su - run a shell with substitute user and group IDs
su set user
om man är kalle och vill bli lisa: kalle> su lisa
om man vill att lisas init skript för skall skall köras: kalle> su - lisa
Men visst man blir root om man inte anger användarnamn kalle> su -
så blir kalle root (om han har lösen)

  • Oregistrerad
  • 2005-01-22 09:58

Det var intressant. Tack så mycket för hjälpen. Jag la också till den som ett bokmärke....(Terdon)
Ska försöka sätta mig in i dettta!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-01-19 20:34

...eller System Preferences->Network->[respektive interface]->Renew DHCP Lease

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2005-01-24 21:11

Tack TERdON

1
Bevaka tråden