Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Produktion av broschyr på ryska

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har blivit tillfrågade att göra en rysk version av en befintlig broschyr. Har gjort så'na här grejer tidigare, men det har aldrig riktigt löpt smärtfritt. Skulle vilja få det hela att gå så friktionsfritt som möjligt.

Följande är förutsättningarna:

1. Broschyren är gjord i Quark Xpress 4.1, om det på nå't sätt skulle underlätta kan vi dock arbeta i Quark 6 istället.

2. Vi kommer få ryska texten i worddokument (PC) från ryssarna.

Tidigare erfarenheter har visat att det uppstått problem mellan icke västerländska PC-word och västerländska MAC-word, kodningen verkar balla ur.

Nå'n som har några tips och erfarenheter att dela med sig av?

Har sedan länge jobbat med medicinsk information på ryska, grekiska etc och har tidigare också erfarenhet av svårigheterna med dessa länders språk.

Jag tror mig ha hittat ett sätt som fungerar alldeles galant och problemfritt.
De Wordfiler som jag får från utlandet öppnar jag direkt i Texthanteraren. Där kommer alla
tecken upp perfekt. Öppnar man dokumentet i Word däremot så blir det lite hipp som happ.

Texten i Texthanteraren kopierar jag sedan och klistrar in i InDesign CS.
Använder man där något av de Open Type-fonter som slutar på Pro så fungerar detta utan problem
då dessa innehåller alla tänkbara tecken.
Vad jag förstår så klarar inte Quark av att hantera Open Type fonter. Däremot så kan Du ju öppna/konvertera Quark dokumentet i Indesign och där gå vidare med jobbet.

Lycka till!

Tackar! Har bett om ett provdokument från ryssarna, ska testa din arbetsgång när det dyker upp.

1
Bevaka tråden