Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari glömmer sidor..?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Eller väldigt fort i alla fall. De sidor som jag har besökt ligger kvar i typ ett dygn, alltså så att de autokompletteras i adressfältet. Sen är de borta och man måste skriva in hela adressen manuellt. Jäkligt irriterande. Nån som vet vad det beror på och hur man fixar det?

• Medlem
  • Älmhult
  • 2005-01-25 09:50
Ursprungligen av Biggelito:

Eller väldigt fort i alla fall. De sidor som jag har besökt ligger kvar i typ ett dygn, alltså så att de autokompletteras i adressfältet. Sen är de borta och man måste skriva in hela adressen manuellt. Jäkligt irriterande. Nån som vet vad det beror på och hur man fixar det?

Jag har samma problem kan jag säga så du är inte själv.

Min Safari har de 5 senaste dagarna kvar i "Historyn".
Annars kan man ju göra bokmärken till de sajter man besöker ofta.

• Oregistrerad
  • 2005-01-25 09:58

Mina mac:ar har olika antal dagar kvar i "history"

Jag tror att antalet besökta sajter är avgörande för hur mycket som blir kvar i "Historyn".
Toksurfar man så kanske man bara har det senaste dygnet kvar.

• Oregistrerad
  • 2005-01-25 10:28
Ursprungligen av Nurell:

Jag tror att antalet besökta sajter är avgörande för hur mycket som blir kvar i "Historyn".
Toksurfar man så kanske man bara har det senaste dygnet kvar.

Är du säker? För jag skulle vilja hävda att den som jag toksurfar på har runt fem dagar medan en slösurfningsmaskin har runt två.
Tror snarare det beror på diskstorlek
(5dgr - 120GB, 2dgr - 6GB, mer minns jag inte...)

Ja, kanske. På den jag surfar mest med har jag 80 GB HD, en PB. Den har för närvarande kvar sedan i torsdags.

Jag har 160GB och jag har bara kvar senaste dygnet i "autofill". Skitirriterande, men jag har inte orkat bry mig än. Ska leta runt lite. Min kompis på en iBook har kvar "allt". Beror på något annat m.a.o...

• Medlem
  • 2005-01-25 11:57

Troligtvis har Safari en begränsning på antalet objekt.
Själv har jag 590 stycken, äldsta från 6:e januari. 30 GB disk.

• Medlem
  • 2005-01-25 22:44
Ursprungligen av SirN:

Troligtvis har Safari en begränsning på antalet objekt.
Själv har jag 590 stycken, äldsta från 6:e januari. 30 GB disk.

Tror också att det är så, och att man kan ändra ur många sidor Safari ska spara med bl.a. TinkerToolTinkerTool

• Medlem
  • 2005-01-26 08:09

Verkar inte som det går att ställa in antalet history-objekt ens med TinkerTool. Men med aktiverad Debug-meny kan man köra "Populate history" vilket fyller hela history-listan.

Efter en snabb räkning, kan jag tala om att Safari sparar de 1000 senast besökta sidorna.

Det skumma är att historyn funkade finfint för ett tag sen, det är först på sistone som den har börjat glömma alla sidor.
Men jag har en vag teori om att det är Cocktail som har ställt till det här. Jag körde det för ett tag sen, slängde massa skräp och tömde cachar hit o dit. Kan det ha påverkat Safari på nåt sätt?

• Oregistrerad
  • 2005-01-26 12:19

Frågan är om det dessutom kan vara knutet till vilken bokstav det börjar på.
Jag har förvånats mest över att få autofill på riktigt gamla adresser, som jag inte besökt på ett par månader, medan adresser jag var inne på förra veckan tycks vara glömda...!

• Medlem
  • 2005-01-26 23:24
Ursprungligen av Palle:

Frågan är om det dessutom kan vara knutet till vilken bokstav det börjar på.
Jag har förvånats mest över att få autofill på riktigt gamla adresser, som jag inte besökt på ett par månader, medan adresser jag var inne på förra veckan tycks vara glömda...!

Det är inte så att de gamla adresserna råkar vara bokmärken? Autofill verkar använda de adresserna också.

Ursprungligen av Biggelito:

Det skumma är att historyn funkade finfint för ett tag sen, det är först på sistone som den har börjat glömma alla sidor.
Men jag har en vag teori om att det är Cocktail som har ställt till det här. Jag körde det för ett tag sen, slängde massa skräp och tömde cachar hit o dit. Kan det ha påverkat Safari på nåt sätt?

Det är Coctail!! Jag ändrade tillbaka i Coctail så att den inte tömmer cache o en massa andra grjer i safari, och nu har jag kvar alla dagar sedan dess i min safari-history. Man kan även ändra däri hur många sidor den ska komma ihåg. Förinställt är 100, jag ändrade till 1000...

• Medlem
  • 2005-01-26 23:21
Ursprungligen av SirN:

Verkar inte som det går att ställa in antalet history-objekt ens med TinkerTool.

Det finns iallafall en funktion för att ställa in max antal history-objekt. Och jag vill minnas att innan jag gjorde det försvann mina sidor efter två dagar. Nu verkar jag konstant ha en veckas historik, men ganska långt från maxgränsen. Så någon typ av utrensning sker fortfarande på min maskin...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-26 14:03

Cacheminnet i webbläsarna funkar lite konstigt. Kollade häromveckan EXAKT vilka sidor/filer jag hade i Forefox cache, och det var minsann inte alls de senast besökta eller så, utan det verkade vara ett slumpartat urval.

Kanske en del sidor har <nocache> tag (om den fortfarande funkar?) eller om man har nåt motsvarande hopuspokus för sig på server-sidan...Konstigt är det.

1
Bevaka tråden