Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod mini som extern HD

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska köpa en liten bärbar extern hårddisk till jobbet, och har bestämt mig för en iPod mini (delvis pga formatet vs. lagringskapaciteten - men framförallt för att kunna synka en given produktionskalender med min reprokilles kalender samtidigt som regelbunden dataöverföring görs vid dockning)

Problemet: det får inte stå "iPod" eller liknande på fakturan - det lär inte revisorerna gilla. Men jag ska bara använda den som en extern HD.

Fråga: vart kan jag köpa en iPod mini utan att det står annat än t ex "extern hårdisk" på fakturan? Jag pratade med InWarehouse, men dom har en policy att inte skriva något annat än "iPod" på fakturan.

Vart ska jag handla? Eller finns det någon annan lösning på mitt problem?

Att det står iPod på fakturan ska inte revisorn bry sig om då apple faktiskt uppger att den kan användas som extern hårddisk. Förklara detta för revisorn innan du köper så ska det inte vara några problem. Och går han inte med på detta så bör du nog tänka på ett revisorbyte. Klart du ska kunna köpa ändamålsenlig utrustning till firman oavsett om den kan spela musik eller ej, att fuska med fakturatexten ska inte behövas då din iPod behövs i din verksamhet .

Tack för återförsäljarlistan, men är dessa firmor som inte skriver "iPod" på fakturan? Jag håller med mrsandin ovan, men min VD var snarare inne på skeptiska-revisorer-linjen. Det smidigaste vore att hitta någon serviceinriktad och förstående återförsäljare.

Listan är en lista över bra mac återförsäljare.

Jag tycker ändå du bör prata med din VD. Om man tänker som honom så kan ni snart inte köpa in några prylar alls med dagens utveckling på IT produkter. Bättre köra med korten på bordet och förklara för revisorn hur dagens teknologi fungerar. Eventuellt inser revisorn att en iPod kanske är något även för honom...

Ursprungligen av mrsandin:

Jag tycker ändå du bör prata med din VD. Om man tänker som honom så kan ni snart inte köpa in några prylar alls med dagens utveckling på IT produkter. Bättre köra med korten på bordet och förklara för revisorn hur dagens teknologi fungerar. Eventuellt inser revisorn att en iPod kanske är något även för honom...

Det måste väl finnas någon här som varit i samma situation som mig, och heller inte valt övertyga-revisorn-linjen? Eller..?

• Oregistrerad
  • 2005-01-26 09:51
Ursprungligen av Goldbeach:

Det måste väl finnas någon här som varit i samma situation som mig, och heller inte valt övertyga-revisorn-linjen? Eller..?

Annars kan du ju handla utifrån en kravspec.
(Max vikt, Skall ha FW, Skall kunna ha små "kommihåg noter" inlagda som man når utan att mounta den på dator, Max storlek, Skall funka formaterad HFS+, Min HD/Flash -utrymme, osv. osv.)

Om det bara finns iPod för 2k5:- och någon annan grunka för 8k:- så lär nog inte revisorn klaga på iPod-köpet.
Bättre det än kvitto som det står "gummistövlar" på...
Det första håller för en revision, det gör inte "gummistövlar".

Det löste sig galant till slut, då InLife på Sveavägen verkar ha råkat ut för samma problematik flera gånger förut. Nu har jag köpt en extern hårddisk där.

1
Bevaka tråden