- Danne V
- Medlem ●
- Karlstad
- 2004-12-23 11:26
Gubbar o gummor,
Jag måste få skriva av mig det här. Både för att jag behöver gnälla i största allmänhet (och kanske få nån som klappar mig på huvudet och säger att Bredbandsbolagtet är jättedumma), men också för att det kanske kan komma "androm till varnagel" som det hette.
Jag anslöt mig till BoNet för 3-4 år sedan. Huvudkontor i Skövde, och "redigt folk" som skötte det. Telefonsupport 24/7, snabba och kompetenta svar, osv. Sen köptes det av några finansvalpar i London, döptes till BoStream och med ens så blev bl.a. supporten sämre (ungefär kontorstider), och man ändrade abonnemangsvillkoren och hänvisade till en paragraf i avtalet som gav dom rätt att göra det. Trots att sådana villkor är mot svensk lag. Men vilken liten abonnent skulle orka bråka om det?
Och så köptes man upp av Bredbandsbolaget.
Fick ett brev från BBB för 3 veckor sedan. Man skrev ungefär: "Nu blir du kund hos oss, får 8Mbits istället för 2,5. Vi skickar dig ett nytt modem snart, och när du plötsligt inte kommer ut på nätet med ditt nuvarande modem, så är det bara att byta tilll det vi skickat och mata in de nya uppkopplingsuppgifterna i datorn."
Finemang. Men inget modem kom....
Förra torsdagen tappade jag uppkopplingen. Eftersom jag inte fått nåt modem, tog jag för givet att det var "vanligt" knas det handlade om. Ringde Bostreams support (satt i telefonkö sammanlagt 2 timmar innan jag kom fram) och felanmälde. Dagen efter, fredag, var jag fortfarande utan internet, så jag ringde igen för att kolla vad som hände - eller INTE hände.
Efter en timmes köande i telefon fick jag beskedet att snubben på BoStream som jag pratat med dagen innan tydligen "glömt" att notera min felanmälan, så dom visste helt enkelt inte om att jag hade ett fel.. Och eftersom teknikerna som Bostream anlitar inte jobbar helger, så kunde jag inte räkna med att detta blir fixat förrän påföljande vecka. Nice....Jag hade inga problem att hålla mig för skratt.
På måndag vid lunch kom ett modem från BBB, alltså en vecka försent. Aha! Kanske "felet" helt enkelt var att dom lagt över till 8Mb? När jag öppnade paketet blev jag dock lite brydd. På paketet stod det nämligen att grejen var en router. Vaba? Jag behövde ju ett modem! Jag har nämligen två datorer kopplade till en router och sen vidare till modemet som alltså "bara" skulle bytas ut.
Men när jag öppnat paketet och tagit fram apparaten, så står det "modem" på undersidan. Huh? Och på baksidan fanns fyra ingångar för datorer och IP-telefoni...Nu började det bli invecklat. Så ser väl inte ett renodlat modem ut, eller? Eller var det kanske en apparat som är en kombination av modem och router? Skit samma - istället för att grunna på vad det kan vara jag fått, var det väl lika bra att koppla in och se hur grejen funkade.
Och visst funkade den! Inga problem alls, ända till hustrun sa att hon inte kunde komma in på sitt Hotmailkonto. Så det blev att testa och kolla några timmar. Jag kom heller inte in på Hotmail. Inte med en webbläsare och inte med Entourage.
Så efter två dygn med ungefär tio timmars samtal med BBBs (enormt arroganta och spydiga) support, frågande här på 99mac, e-postande till tillverkaren av deras "modem", e-postande till BBB, snack med min supportpersonal hos Netgear (som gjort min router), snack och e-postande fram och tillbaka till folk som jag känner som kan nätverk, så visar sig följande:
BBB köper sina "modem" från tillverkaren Xavi i Taiwan. Modellen, som kallas Xavi X7722r+är egentligen från början en kombination modem/router och man kan som vanligt gå in via t.ex. en webbläsare occh konfigurera apparaten. Men BBB har fått Xavi att göra en alldeles speciell variant eftersom man inte vill att kunden ska ha kontroll (enligt BBBs support). Så BBB har beordrat Xavi att ta bort router-fuktionen helt och hållet, och man kan följaktigen inte konfigurera den. Tyvärr har man tydligen (medvetet eller omedvetet) ställt till det så att modemet inte funkar tillsammans med en router när man besöker säkra webbplatser. I vart fall funkar det inte tillsammans med den router jag har, vilken har tuffat och gått över två år utan minsta anmärkning och samarbetat finemang med tre andra modem under tiden.
Det som irriterar mig allra mest är BBB skitit i att förklara att "routern" dom skickar inte alls är en router utan ett manipulerat modem. Om man, som jag, alltså har ett litet nätverk med en router redan, så måste man tillbringa timmar/dagar med att försöka fatta vad fan man håller i för pryl. Och när man påpekar detta för dom, så gäspar dom bara: "Visst, lille vän. Visst..."
Dessutom: BBB skickade med en instruktionsbok med bilder om hur man kopplar upp sig. Den stämmer inte, vare sig beskrivingen för Windows XP eller Mac OS X.
Så nu har jag beställt från Glocalnet. Det där med dynamisk IP-adress istället för fast får jag ordna på nåt sätt, t.ex. som några vänliga själar tipsat om i en annan tråd. Eller så försöker jag få Flextronics att plugga in mitt nya Glocalnet abonnemang i samma hål som mitt nuvarande BBB-abonnemang finns, eftersom det har fast IP och eftersom dom kommer att dra ur den ena och sätta in den andra vid samma tillfälle. Men egentligen accepterar jag dynamisk IP, bara jag kommer bort från BBB.
Av någon anledning känns det mycket skojigare att fira jul nu......